perjantai 16. marraskuuta 2018

Silja Serenade Special - Tiesitkö tämän?



Valmistuessaan Silja Serenade oli ainutlaatuinen laiva ja ainutlaatuisesta laivasta julkaistiin myös kaikenlaista nippelitietoa. Kaikki tiedot ovat vuodelta 1990, joten muutokset ovat mahdollisia.


Saaristoissa on muutaman solmun nopeusrajoituksia, mutta avomerellä laivan marssivauhti on n. 22 solmua eli n. 40 km tunnissa ja huippunopeus 23 solmua eli n. 41,5 km tunnissa.


Laivan runko on rakennettu teräslevyistä, joiden yhteispinta-ala on 80 000 m². Se vastaa n. 18 Senaatintoria.


Laivassa on n. 1200 suihkua. Ariadne hotellissa on 300 suihkua.


Laivassa on 18 200 m² kokolattiamattoa, niillä pystyisi kattamaan Senaatintorin kahteen kertaan.


Noin 9 miljoonaa kilowattituntia käytettiin lavian rakennusaikana. Tämä vastaa sitä energiamäärää, minkä 450 suomalaista taloutta käyttää keskimäärin vuoden aikana.


Laivan sähkögeneraattorit tuottavat 11 000 kW. Tämä energiamäärä riittäisi valaisemaan ja pitämään toiminnassa esim. Porvoon kaupungin.


Runsaat 750 km kaapelia tai sähköjohtoa on vedetty laivaan. Tämä vastaa 1 875 urheilukentän kierrosta tai matkaa Helsingistä Kemiin.


Laivan makeavesitankkeihin mahtuu 1 612 m³  vettä. Tämä määrä riittäisi 9 000 kylpykertaan kotiammeessa.


Laivan ravintoloihin mahtuu samanaikaisesti 2450 vierasta.


Laivassa on 62 kassakonetta.


Laivan korkeus kölin pohjasta savupiipun huippuun on 59 metriä. Helsingin Olympiastardionin torni on 72 metriä korkea.


Kun kapteeni seisoo komentosillalla, on vedenpinta 33 metriä silmänkorkeuden alapuolella. Se on kuin seisoisi 11-kerroksisen talon katolla ja katsoisi alas maan pinnalle.



Laivan pääkoneiden teho on yhteensä 44 000 hevosvoimaa. Se vastaan noin 440 Saab-henkilöauton voimaa.


Laivan maalaamiseen kului 175 000 litraa maalia. tämä vastaa 8750 kahdenkymmenen litran pyttyä ja sillä voisi maalata esim. 5 000 uutta omakotitaloa.


Laivan tutkien kantosäde on 20 - 25 merimailia, mikä vastaa 34 - 46 kilometrin matkaa eli suunnilleen matkaa Helsingistä Järvenpäähän.


Laivan pääkoneiden sylinterit ovat kukin tilavuudeltaan 96 400 cm³. Mopedin sylinteritilavuus on 50 cm³.


Laivan potkuriakselin pituus on 40 m.


Laivan paino vastaa 21 500 henkilöauton painoa. Näistä autoista muodostuisi 90 km pitkä jono.


Laivassa on 21 000 valopistettä. Jos jokaisen lampun polttoikä on 3000 tuntia, palaa lappu loppuun joka 8 minuutti.

Laivassa on 1 500 puhelinta. Jokaisessa hytissä (Budget-luokkaa lukuunottamatta) on luottokorttipuhelin.


Laivan savupiipussa olevan Silja-hylkeen korkeus on 5,5 m.


Silja Line -nimen kirjaimet kyljissä ovat 7 m korkeita.


Jos laiva lähtisi Helsingistä kaikki polttoainetankit täynnä, riittäisi polttoaine 22 solmun nopeudella ajettuna n 12 000 merimailia eli n. 22 000 kilometriä, mikä vastaa mataa ½ maapallon ympäri


Laivan pysähtymismatka täydestä vauhdista on 925 metriä eli noin 4,5 kertaa laivan pituus.


Laivassa on 6 kpl 150 hengen pelastusveneitä.


Laivan valmistumiseen mennessä on tehty 2 200 miestyövuotta, eli yksi mies olisi suunnitellut laivan, ostanut materiaalit ja rakentanut laivan 2 200 vuodessa.


Laiva maksoi n. 45 markkaa/kilo.


Virvoitusjuoma-, olut- ja alkoholiletkustojen yhteispituus on n 3,5 km Kun yhden letkuston sisällä on keskimäärin 8 letkua, on plekästään olutletkujen kokonaispituus n 9,6 km. Viemäriin menee n. 430 l eli n. 54 korillista olutta, kun letkut puhdistetaan.


Laivassa on 6 kpl 1000 litran olutsäiliöitä ja n. 40 kpl oluthanoja.


Henkilökunnan työvaatteita tarvitaan runsaat 8 000 kpl.


Lakanakangasta piti kutoa laivaa varten 122,5 km.


Laivalla toimitetiin 25 500 kg (8,5 kontillista) porsliinia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti