torstai 7. toukokuuta 2020

Siljan Turun laivat - m/s Svea

Silja Linellä ei ollut 1980-luvun alkupuolella niin uudenaikaisia laivoja Turun, Maarianhaminan ja Tukholman reitillä kuin kilpailija Viking Linellä. Huhtikuussa 1983 tilattiin kaksi uutta suurlauttaa Wärtsilän Helsingin telakalta, toinen Effoalle ja toinen Johnson Linelle.





Tilauksesta oli kilpaillut mm. myös japanilainen telakka Nippon Kokan. Se jäi kuitenkin toiseksi, koska Suomen valtio päätti osallistua lauttojen luototukseen 72 miljoonan markan korkotuella. Nippon Kokan oli tarjoutunut rakentamaan laivan 100 miljoonaa halvemmalla.  Ensimmäisen aluksen tilaushinta oli 410 miljoonaa markkaa. Wärtsilä otti laivojen rakentamisesta 100 miljoonan markan tappion.



Artikkeli Matkatoimistouutiset -lehdessä.


Effoan tilaaman laivan rakennustyöt alkoivat tammikuussa 1984.


Alus laskettiin vesille 28.9.1984.




Vesillelaskutilaisuudessa mukana olleelle lehtiväelle esiteltiin uusien alusten sisätiloja monilla luonnoksilla.



"NB 470:n kahdeksannella kannella on sky-baari, josta on suora yhteys alapuolella olevaan á la carte -ravintolaan."


"Yksityiskohta NB 470:n á la carte -ravintolasta. Taustalla on 75 m²:n suuruinen näköalaikkuna."



"Voileipäpöytäravintolan yhteyteen tulee korkeatasoinen nk. gourmet-ravintola, jossa on rajoitettu määrä paikkoja."


"Eri käyttöön muuneltavissa oleva disco."



Syksyllä 1984 tehtiin päätös uudisrakennusten toimitusjärjestyksen muuttamisesta siten, että  NB 470 tulee olemaan Johnson Linen ja ja NB 471 Effoa alus.


Aiemmin tehdyn päätöksen muuttamisen oleellisempana syynä oli, että näin taataan Turun linjan alusten m/s Svea Coronan ja m/s Silja Starin miehistöille mahdollisuus katkeattomaan työskentelyyn miehistöjen siirtyessä suoraan uudisrakennuksiin.









Aluksen rakennustyöt jatkuivat Wärtsilän Helsingin telakalla.




Helmikuussa 1985 oli koematkan vuoro. Koematka tehtiin Hangon eteläpuolelle ja aluksen kapteeni Sören Fogelström iloitsi aallokkoa vähentävästä bulb-keulasta.


Uusi laiva kulki 23 solmun nopeudella, mikä oli yhden solmun enemmän kuin oli sovittu. Navigoinnissa sovellettiin merikapteeni Kari Larjon kehittämää intergroitua navigointijärjestelmää komentosillalla.



NB 470:n pienoismalli.


7.5.1985 oli aluksen kastajaisten vuoro. Aluksen kummina toimi Ruotsin kuuluisin oopperatähti, hovilaulaja Birgit Nilsson.






Må lycka och välgång följa dig, kajautti Birgit Nilsson ja iski shampanjapullon rikki uutuuttaan kiiltelevään valkoiseen kylkeen. Näin Siljan uusin suurlautta sai nimen Svea Wärtsilän Helsingin telakan varustelulaiturissa.



1600 kutsuvierasta lähti mukaan aluksen luovutusmatkalle, jonka aikana alus luovutettiin Svea Line (Finland) Ab:lle. Alus rahdattiin miehittämättömänä Johnson Line AB:lle.





m/s Svea juhlaliputettuna kotisatamassaan Tukholmassa 8.5.1985.






Turkuun m/s Svea saapui 9.5.1985.












Laivan monien hienouksien joukossa oli kaksi nopeakulkuista apuvenettä, jotka oli tarkoitettu käytettäviksi hengenpelastustilanteissa. Veneet maksoivat 500 000 markkaa kappale.





Liikennöimisen Turun ja Tukholman välillä m/s Svea aloitti 13.5.1985.



"Toukokuusta 1985 käytössäsi on 168 metriä loistolaivaa. Parasta valkoisten laivojen tasoa."




m/s Svean kansikartta vuodelta 1985. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)


m/s Svean läpleikkaus vuodelta 1985. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)


m/s Svean miehistöä.


Opaste hissiaulassa. (Alla esitellyt sisäkuvat ovat m/s Svealta tai m/s Wellamolta.)


Komentosilta.



Lyhyen satamassaoloajan vuoksi ravintolat saavat täydennystä kontin avulla, joka nostetaan aluksen ylimmän kannen kautta ravintolan varastoihin.


Bar Fontana & Club Fontana, 8. kansi, keula.






"Kansainvälisen tyylinen portaittain nouseva drinkki- ja seurustelutila n. 200 hengelle."



"Upeat näkymät alakerran orkesterilavalle ja keulan näköalaikkunan kautta merelle."








"Club Fontana on lobbytila Fontana Barin yhteydessä, joka voidaan eristää yksityistilaisuuksiin n. 70 hengelle."


Conference, 8. kansi, keula ja keskilaiva.


"360 hengen yhtenäinen kokoustila syntyy yhdistämällä keskilaivan kokouskabinetit, joita on 6 kpl."



Yksi 14 hengelle, kaksi 22 hengelle, yhdet 38 hengelle ja 48 hengelle sekä 70 hengelle koulumuotoon järjesteltyinä"



"Hissiaulan  keulan puolella on 7 ryhmähuonetta: Kolme 6 hengelle, yksi 10 hengelle ja kaksi 16 hengelle."



"Yksi 6 hengen ryhmätiloista on sisustettu erittäin korkeatasoisesti jotokuntatason kabinetiksi vaativaan käyttöön."



TopShops, 8. kansi, perä.




"434 m² myymäläpintaalaa, jossa erittäinen monipuolinen valikoima tax-free-tuotteita, parfyymeja, kosmetiikkaa, muotia, tuliaisia, koruja."





"Valkoiset laivat ovat nyt myös merkkitavaroiden ostopaikka."




La Coupole, 7. kansi, keula.






"La Coupole on A la carte -ravintola 437 hengelle." 


"75 m²:n suuruisesta näköalaikkunasta voit nauttia merimaisemista ruokailun ohella."







"Täällä on tilaa tanssille ja show-ohjelmalle. Ravintolan yhteydessä sijaitseva Aperitif bar on kohtaamis- ja aperitiivipaikka n. 30 hengelle."





"Tanssilattian reunoilla olevat kierreportaat johdattavat ylös upeaan Bar Fontanaan."


Café Prisma, 7, kansi, keskilaiva







"Valmiit kylmät ja lämpimät annokset, voileivät, hampurilaiset ja aamiaiset ja kafeteriavalikoima."


PalloBoll, 7. kansi, perä.






"Lasten leikkihuoneen pallomeressä viihtyvät kaikenikäiset Pikku Kipparit."


Culinar, 7. kansi, perä.



"Laivan parhaat gourmet-erikoisuudet 34 hengelle tarjoillaan tässä vaativan tason erikoisravintolassa."


Delica, 7. kansi, perä.



"Voileipäpöytäravintola 306 hengelle. Tarjolla perinteinen voileipäpöytä. Ravintolasta näköyhteys lastentilaan, PalloBolliin. Delica toimii lisäksi ryhmien aamiais- ja menu-ravintolana."




"Ravintolassa on 45  m²:n näköalaikkuna vanaveteen."


"Hyttejä aluksella on 566, joista 184 on ikkunallisia. Vuodepaikkoja on 1625. Kaikissa hyteissä on kiinnitetty erityistä huomiota viihtyisyyteen ja hyvään varusteluun. "


"Varustajahytit (24 m²) sijaitsevat 6. kannen keulassa. Loistosviitissä on erillinen oleskelu- ja makuutila."



"Luksushytit (12 m²) sijaitsevat 5. ja 6. kannen keulassa ja ovat erittäin korkeatasoisesti varustettuja."




"Yhden hengen hytit (8,5 m²) ovat ikkunattomia hyttejä ylemmillä hyttikansilla. Hyteissä on yksi lisävuode."





"1. kategorian hytit (9 m²) ovat kahden hengen ikkunallisia hyttejä ylemmillä hyttikansilla, osasssa hyteissä on kaksi lisävuodetta perheiden käyttöön."


"2. kategorian hytit (9 m²) ovat ylemmillä hyttikansilla sijaitsevia, ikkunallisten kaltaisia sisähyttejä kahdelle hengelle, joissa myös lisävuoteet yhdelle tai kahdelle."


"3. kategorian hytit (9 m²) ovat ikkunattomia ja ne sijaitsevat autokannen alapuolella."


"Sisääntulon läheisyydessäa sijaitsevat hytit liikuntarajoitteisille (12 m²). Hytit ovat varusteluiltaan luksushyttien tasoa, mutta suihkutila on avarampi ja hytit ovat varusteltu tukikahvoilla."


"Nukkumapaikka Sleep-in -salongin kerroslaverilla kuuluu kansipaikan hintaan."


"Vaihtoehtoisesti matkan voi viettää Sitseria -istumasalongissa."




"4. kannen sisääntuloaulassa palvelee Purserin toimisto. 4. kannella sijaitsee myös kuljettajien oma messi ja sauna."


"Autokannet sijaitsevat 3A ja 3B-kansilla. Autokannelle mahtuu 60 rekkaa tai 400 henkilöautoa. 4. kannen peräosassa on erillinen henkilöautokansi 40 autolle.


Saunaosasto, 2. kansi, keula.






"Saunoja on viisi: miesten ja naisten saunojen lisäksi kaksi perhesaunaa ja yksi "kokoussauna" omine oleskelutiloineen."




"Saunabaarissa on istumapaikat 36 hengelle."





"Uima-altaat aikuisille ja lapsille ja uutuutena pore-allas."



Fun Fun Disco, 1. kansi, keula.











"Moderni disco-yökerho kansainväliseen tyyliin 130 hengelle. Päivävuorolla mahdollisuus elokuvanäytöksiin."


Konehuone.


Dream Cruising - esittelyvideo.










m/s Svea liikennöi Turku - Maarianhamina - Tukholma -linjalla m/s Silja Starin kanssa.


Silja Line Ro-Ro:n mainos.


Suurlaivan kiireisestä rytmistä kerrottiin Matkatoimistouutisissa syksyllä 1985. Voit lukea artikkelin klikkaamalla kuvaa.




m/s Svea ja m/s Silvia Regina kohtaavat saaristossa.



m/s Svean pienoismallit.


Eikö sinustakin olisi mukaavaa tulla mukaan Silja Linen valkoisille laivoille?


Aikataulu kesältä 1986.








m/s Svea Turussa.




Aikautaulu syksy 1987 - talvi 1988.


1980-luvun lopulla Silja Line käynnisti hyljeprojektin, jossa tarkoituksena oli kerätä rahaa hylkeiden suojeluun.





Turun linjan uusi aikataulu astui voimaan lokakuussa 1989.






m/s Svea myytiin Johnson Linelle joulukuussa 1989, mutta alus myytiin seuraavan vuoden elokuussa takaisin Svea Line (Finland) Ab:lle, joka rahtasi aluksen miehittämättömänä Johnson Linelle.



m/s Svea telakoitavana Finnbodan telakalla.





Kesällä 1990 Effoan ja Johnson Linen pitkäaikainen yhteistyö jalostui pysyväksi yhteensulautumiseksi, jolloin vahvistettiin EffJohn Oy Ab:n syntyminen. Effoa vastaanotti apporttina ruotsalaiselta Nordstjernanilta (nykyisin NCC) kaikki Johnson Linen osakkeet. NCC puolestaan sai 40 prosentin osuuden uuden konsernin emoyhtiöstä. Svealla Johnson Linen logo korvattiin hylkeellä syyskuussa 1990.




Aikataulu kesältä 1990, jolloin m/s Svean parina liikennöi m/s Silja Star.








m/s Svean uusi väritys.





Aikataulu syksyltä 1991.


Alkutalvesta 1992 Silja uudisti täydellisesti Turun linjalla liikennöivät m/s Svean ja m/s Wellamon, aina nimiä myöten. Alukset olivat matkaveron hiljentämän talven aikana vuorotellen telakalla, jossa niiden kaikki tilat uusittiin. Uusilla värityksillä ja nimillä Silja halusi kertoa uudesta ajasta. Ensimmäisenä telakkalla käynty m/s Wellamo palasi liikenteeseen maaliskuun alussa ja sai nimekseen m/s Silja Festival ja pääsiäisliikenteeseen m/s Svea palasi m/s Silja Karnevalina.


Muutostöiden aikana rakennettiin uusia ravintoloita ja panostettiin viihtyvyyteen sekä monipuoliseen tarjontaan. Hyttiosastot uusitiin ja myymälöitä laajennettiin. Myös alusten paloturvallisuutta parannettiin.


Aikataulu talvelta 1992. Telakointien aikana m/s Sea Wind liikennöi Silja Linen liikenteessä.



m/s Silja Karnevalin aula. Lisää kuvia m/s Silja Karnevalilta ja m/s Silja Festivalilta on luvassa blogisarjan seuraavassa osassa, missä käsitellään m/s Wellamon historiaa.





Sisarukset kohtaavat.


Aikataulu kesältä 1992.





"Uudet laivat - uusi meno!", "Itämeren pisin baaritiski" ja "Yhtä Juhlaa - Turusta Tukholmaan" näin mainostettiin uudistuneita laivoja





"Läpi upean saariston! Mikä sen hienompi yhdistelmä kuin matka Itämeren uusimmalla laivalla läpi maailman kenties kauneimman saariston. Nauti siitä ulkona kannella tai merelliseen henkeen sisustetuissa sisätiloissa. Ylhäällä, Panorama Barissa, voit nauttia tunnelmallisesta musiikista ja ohi lipuvista, upeista maisemista."

Aikataulu keväältä 1993.


Keväällä 1993 m/s Silja Karneval sai linjaparikseen Helsingin linjalta tutun m/s Silja Serenaden.



Aikataulu kesältä 1993.





Esisopimus aluksen myynnistä Color Line AS -varustamolle tehtiin lokakuussa 1993. Alunperin sopimus tehtiin sisaraluksen m/s Silja Festivalin myynnistä ja Color Line oli ilmoittanut nimeävänsä aluksen m/s Color Festivaliksi. Sopimuksen mukaan alus luovutettaisiin huhtikuussa 1994. Silja Line ja Color Line sopivat että m/s Silja Festivalin sijaan kaupat tehdään m/s Silja Karnevalista. Aluksen myyntihinta oli  481 miljoonalla markkaa.



30.3.1994 alus lähti viimeiselle risteilylleen Turusta Tukholmaan.


31.3.1994 keula käännettiin kohti Göteborgin Cityvarvet -telakkaa, missä alus myytiin ja luovutettiin Color Line AS:lle.





Liikennöi Color Festival -nimisenä Oslo - Hirtshals -reitillä vuoteen 2006 asti, minkä jälkeen siirtyi liikennöimään Oslo - Frederikshavn -reitille aina tammikuuhun 2008 asti.



Marraskuussa 2007 alus myytiin Medinvest Spa -yhtiölle (Corsica Ferries), 49 miljoonalla eurolla. Tammikuussa 2008 alus luovutettiin uudelle omistajalleen, Corsica Ferriesin liikenteeseen, m/s Mega Smeralda -nimisenä.





Telakoinnin jälkeen alus asetettiin kesäkuussa 2008 liikenteeseen Civitavecchia/ Livorno - Bastia/ Golfo Aranci -reiteille.


Marraskuussa 2008 aslus siirrettiin Toulon - Korsika -reitille.


Corsica Ferriesin mainosvideo vuodelta 2012.


Corsica Ferriesin mainosvideo vuodelta 2014.


JustFerries.de:n video m/s Mega Smeraldalta vuodelta 2015.



Alus liikennöi edelleen Corsica Ferriesin liikenteessä.

http://www.valkeatlaivat.net/blogi/Siljan_Turun_laivat/index.htm
Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.

maanantai 23. maaliskuuta 2020

Siljan Turun laivat - m/s Svea Corona (ex. Wellamo)

Alkuperäisen m/s Svea Coronan siirtyessä risteilyliikenteeseen, vuokrasi Johnson Line AB m/s Dana Glorian DFDS -varustamolta helmikuussa 1984.


Alus liikennöi m/s Wellamona Helsinki - Tukholma -reitillä vuodesta 1975 lähtien. Laivasta ja  sen liikennöimisestä Helsinki - Tukholma -reitillä, voit lukea lisää aiemmin ilmestyneestä postauksesta: "100 vuotta Helsingistä Tukholmaan - Kolme uutta lippulaivaa"


m/s Wellamo liikennöi Helsinki - Tukholma -reitillä aina uuden m/s Finlandian valmistumiseen saakka. 



m/s Wellamo myytiin 23.4.1981 DFDS A/S -varustamolle, joka antoi alukselle nimeksi m/s Dana Gloria ja asetti sen Kööpenhamina - Oslo -reitille.















Helmikuussa 1984 Johnson Line AB rahtasi m/s Dana Glorian ja asetti sen m/s Svea Corona -nimisenä Silja Linen Turku - Tukholma -reitille aina toukokuuhun 1985 asti, jolloin m/s Svea aloitti liikennöimisen.




Silja Linen esite vuodelta 1984.



Aikataulu toukokuulta 1985.



m/s Svea Corona ja m/s Svea Turussa.



Marraskuussa 1988 alus lähti pidennettäväksi 22,2 metrillä. Pidennetty alus luovutettiin omistajalleen m/s King of Scandinavia -nimisenä helmikuussa 1989. Laiva jatkoi liikennöintiä Oslon ja Kööpenhaminan välillä.



Color Linelle alus päätyi 1994, jolloin nimeksi vaihtui m/s Color Viking. Color Linelta matka jatkui Fjord Linen omistukseen 1998 ja nimeksi vaihdettiin m/s Jupiter. Asuntolaivaksi laiva päätyi vuonna 2006 ja panamalaiselle omistajalle 2007.



Vuonna 2011 alus poistettiin liikenteestä ja asetettiin myyntiin ja vuonna 2017 alus upposi myrskyssä hurrikaanin kaadettua sen.



http://www.valkeatlaivat.net/blogi/Siljan_Turun_laivat/index.htm
Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.