tiistai 13. marraskuuta 2018

Silja Serenade Special - Ennakkonäytös

Tarkoin varjeltu salaisuus paljastettiin viimeinkin lehdistölle ja matkatoimistojen johtajille 22.1.1990 Masa-Yardsin telakalla Pernossa.



"Laivan kuin unelma. Tervetuloa laivalle, joka on mielikuvituksen tuotetta!"


"Uuden risteilykauden ensi-ilta on syksyllä 1990. Ensi syksynä Silja Line aloittaa liikenteen ensimmäisellä 1990-luvun risteilyaluksellaan."


"Samalla saa muotonsa yksilöllistä matkustajaa varten luotu elämysmaailmamme The Wonderful World of Silja." 


"Voit suunnitella jokaisen merellisen matkasi sisällääm täysin erilaiseksi riippuen siitä, missä tarkoituksessa olet liikkeellä, mikä on seurueesi koko ja mitkä muita yksilöllisiä toiveita Sinulla on."



"Laiva kuin unelma. Tervetuloa alukseen, joka on mielikuvituksen tuotetta!"
(Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi.)

"Uuden laivan seitsemännellä kannella, eli sisääntulokannella sijaitsee Silja Promenade. Se on 140 metriä pitkä, kahdeksan metriä leveä ja viiden kerroksen korkuinen, teakilla päällystetty kävely- ja ostoskatu. Lasisen katon peittämä Silja Promenade on laivan tapahtumakeskus. Promenaden varrelle keskittyneet ravintolat, liikkeet ja lasten leikkitilat muodostavat tilakokonaisuuden, joka luo laivalla viihtymiselle aivan uudet mahdollisuudet."


"Ennennäkemätöntä Silja uusilla laivoilla on12. kannelle rakennettu trooppisten kasvien, vesiliukumäkien, vastavirtojen ja porealtaiden muodostama paratiisi, Sunflower Oasis. Sunflower Oasis on koko perheen virkistys- ja kylpyläkeidas, jonka 30-asteisten altaiden yhteydessä on muun muassa höyry- ja tavallinen sauna, hieroja, hiussalonki sekä baari."



"Huippumodernit kokoustilat ovat muunneltavissa kaikenkokoisille ryhmille ja moniin eri käyttötarkoituksiin, myös ball-room -käyttöön. Häiriöttömään kokousympäristöön on kiinnittetty erityistä huomiota ja työn jälkeen rentoudut erilillisessä kokousvieraille varatuissa sauna- ja virkistystiloissa."




"Saunaperinteet Skandinaaviassa ovat pitkät ja siksi olemme kiinnittäneet tähän aiheeseen erityistä huomiota. Caracalla Bathin klassinen, roomalainen tunnelma tarjoaa kokousvieraille aivan uudenlaisen kylpyläelämyksen."



"Lähes 40 metriä merenpinnan yläpuolella avautuu näkymä, jota et unohda. Ylimmällä kannella sijaitsevasta cocktail- ja maisemaravintolasta, Stardustista, näet kaikkialle; 360 astetta kaunista merellistä panoraamaa. Nautit yökerhotunnelmasta, kuuntelet elävää musiikkia - ja huomaat, että tähdet todellakin ovat hiukan lähempänä..."

"Laivan keulassa, Promenaden päässä, sijaitsee kahden kerroksen kokoinen Atlantis Palace. Ensin saavut Las Vegas-henkiseen , kymmenien peliautomaattin Atlantis Casinoon. Sen jälkeen laskeudut portaita laivan tanssi- ja viihdekeskukseen. Tämä amfimainen Show Lounge nousevine ja laskevine estradeineen on muunneltavissa jopa 700-henkisten ryhmien kokous- ja juhlatilaksi. Atlantis Dining on puolestaan tanssi- ja viihdekeskuksen ravintola.''

"Todelliseen tanssin huumaan pääset kaksikerroksisessa Caméléonissa. Se on disco, jossa on muun muassa huikeat, musiikin ja valojen tahtiin sykkivät vesitykit. Lasiseinän takana, samassa discossa saavat myös nuoremmat tanssin ystävät vipinää puntteihinsa. 


"6. kannella sijaitsevassa Buffet-ravintolassanautit tutun voileipäpöydän antimista. Samalla kannella sijaitsevat myös illallisravintola Maxim á la Carte ja Seaport Brasserie, josta pikaruoan ystävät löytävät varmasti mieleiset annokset"


"Promenaden monista ravintoloista yksi on gourmet-tasoinen Le Tâste-Vin. Sen viinibaarissa voi maistaa laivalla myytäviä viinejä ennen ostamista."

 "Promenaden erikoisuuksista on syytä mainita esimerkiksi kalaravintola Happy Lobster. Sen yhteydessä sijaitsee Osteribaari, jonka tiskiltä voi valostaa tuoreita merenherkkuja - esimerkiksi juuri ostereita - heti nautittavaksi. Happy Lobsterin vieressä sijaitsevassa espanjalaisessa pihviravintola Casa Bonitassa herkuttelevat suurien ja tulisesti maustettujen pihvien ystävät. Ilmeeltään säännöllisen väliajoin uusiutuva Wall Street on aikaansa seuraavien ihmisten ruokapaikka, jossa voit vaikkapa tarkastaa päivän pörssikurssit ateriointisi lomassa " 

"Laivan perässä sijaitsevassa wienilästyyppisessa Seaside Cafèssa on tarjolla laivan oman konditorian leivoksia kahvin tai teen kera. Vieressä sijaitsevassa Seaside Barissa nautit myös merinäköaloista valtavan maisemaikkunan tuntumassa.

"Uudella laivalla lasten leikkitilat ja aktiviteeti on suunniteltu mielikuvituksella ja jaettu ikäluokkien tarpeet huomioiden jännittäviin eri kokonaisuuksiin. Tilaa on monta kertaa enemmän kuin aikaisemmin ja enemmän kuin millään muulla laivalla. Keinuja, kiipeilytelineitä, liukumäkiä, piirrettyjä filmejä, merirosvolaiva sekä videoluola. Leikkihuoneen vieressä sijaitsee Skipper´s Toy Shop, joka on monen lapsen toivekauppa. Electric Bazaarista taas löydät viihde-elektroniikaa ostokset kaikenikäisille."

"Promenaden varrella sijaitsee Impulse Shop, josta löydät pienimuotoisen marketin laajan tavarasortimentin ja tuliaisostokset. Impulse Shopin vastapäätä sijaitsevasta nuorekkaasta asusteliikeestä puolestaan löydät monipuolisen valikoiman vapaa-ajan merkkivaateita koko perheelle. Asusteliikkeen vierestä löytyy Pub Maritim, pysähdyspaikka Promenadella."

"Viinejä ja erikoistuotteita myyvä Grand Cru on tuttujen merkkien lisäksi varustettu harvinaisuuksilla. Ennen kuin teet valintasi, voit maistaa omia suosikkejasi ekskluusiivisen gourmet-ravintolan viinibaarissa. Aivan Grand Crun vierssä sijaitsee kiireisen ostajan erikoisliike Late Night Shop, josta löytyvät Tax Free-myymälän suosituimmat tuotteet.

" Shop Noblesse edustaa asusteillaan hienostunutta ja yksilöllisyyttä. Shop Noblessen lasivitriineistä valitset YSL:n, Diorin tai vaikkapa Balenciagan merkkituotteita itsellesi tai lahjaksi."


"6. kannen  350 neliömetrin suuruinen Tax Free Market on monipuolisten valikoimien itsepalvelumyymälä. Tax Free Marketin vastapäätä Parfymerie Cleopatra tarjoaa, maailman pisimmän, 30-metrisen tiskinsä takaa valikoituja maailmanluokan tuoksuja ja huippuluokan kosmetiikkaa."


"Hyttinäköala Promenadelle. Laivan ainutlaatuinen rakenne tarjoaa tutun meripanoraaman rinnalle huikean vaihtoehdon; kiinnostavan erkkerinäköalan laivaa halkovalle, tuhansien kohtauspaikkojen Promenadelle. Aluksen noin 950 hytistä 80 % eli 750 on ikkunallisia ja odotuksia vastaamaan on suunniteltu uusia erilaisia hyttityyppejä. Esimerkkinä omassa osastossaan baareineen ja saunoineen sijaitseva Commodore Class."


Helmikuun alussa alkoi uuden laivan mainonta sanomalehdissä ja kyseinen mainos ilmestyi Helsingin Sanomissa 3.2.1990.  
(Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi.)        

maanantai 12. marraskuuta 2018

Silja Serenade Special - Rakentaminen alkaa...

Wärtsilä Marinen Pernon telakka aloitti rakentamaan uuden sukupolven laivaa, minkä erikoisratkaisuista ei julkisuuteen kerrottu. Medialle julkaisiin kuvia, joista ei pystynyt tekemään mitään johtopäätöksiä millaiseksi laivan sisätilat oli suunniteltu.




Laivoja on valmistettu jo vuosisatoja. Merenkulkuun on aina liittynyt erilaisia uskomuksia, joiden johdosta alukset läpikäyvät jo rakennusvaiheessa erilaisia hyvää seilausonnea tuovia rituaaleja. Taikausko on jo poistunut seremonioista, mutta edelleen rakentamisen eri vaiheissa noudatetaan perinteitä kunnioittavia juhlallisuuksia.





Ensimmäinen perinteinen laivanrakennuksen seremonia on tuotannon aloittaminen. Siinä telakalla laivan ostaja ja myyjä painavat juhlallisesti laserleikkurin käynnistysnappia. Effoan uudisrakennuksen (NB 1301) tuotanto aloitettiin 16.1.1989 ja keskimmäisessä kuvassa Harri Kulovaara käynnistää tuotannon Wärtsilä Marinen Pernon telakalla.


Effoan toimitusjohtaja Robert G. Ehrnrooth (yläkuvassa) ja Silja Linen toimitusjohtaja Ralf Sandström (alakuvassa) hitsaamassa uudisrakennuksen ensimmäisiä osia yhteen 16.1.1989.


Toinen perinteinen seremonia on kölinlasku. Kun metallilevyistä on saatu valmiiksi laivan alaosan suurlohkot, on vuorossa kölinlaskujuhlat. NB 1301:n kölinlasku suoritettiin 29.5.1989.







Kölinlaskussa laivan pohjan yksi suurlohko lasketaan telakka-altaan pohjalla sijaitsevien pukkien päälle. Yhden pukin päälle laitetaan onnenkolikoita. Perinne on muunnos purjelaiva-ajoilta, jolloin päämaston alle laitettiin kolikko tuomaan laivalle purjehdusonnea. 


Kölinlaskun jälkeen laivaa aloitetaan kasamaan telakan altaassa eri kokoisista lohkoista.





Kölinlaskun jälkeen arvoitiin, että noin puolen vuoden kuluttua alus voitaisiin laskea vesille ja se luovutettaisiin huhtikuussa 1990. Rakennustahti oli kova ja Siljalla luotettiin yhteistyöhön Wärtsilä Marinen kanssa. Wärtsilän ja Silja Linen yhteistyö laivanrakentamisesta, kun oli alkanut jo Siljavarustamon ensimmäisen autolautta Skandian tilauksesta. Kuva otettu 30.5.1989.


5.6.1989 oli jo kaksi suurlohkoa liitetty yhteen.


Promenadea ympäröivän hyttiosaston lohkoja telakalla 12.6.1989. Lohkojen perusteella olisi voinut tehdä päätelmiä laivan rakenteellisista ratkaisuista, mutta ne pidettiin edelleen salassa.

Laivan pohjan lohko kuvattuna 22.6.1989.

Kesäkuun lopulla oli päästy lisäämään autokannen yläpuolisia lohkoja. Kuvassa näkyy myös autokannelta 2. kannen autotalliin johtava ramppi. Kuva otettu 30.6.1989.


Kuvassa etualalla näkyy aluksen konehuonetta. Kuva on otettu 31.7.1989.




Syksyllä julkaistussa havainnekuvassa näkyi jo, että perinteisesti laivan kyljessä ollut hylje-logo oli siirtynyt korsteeniin. Aiemmin tapana oli, että Siljan laivojen korsteeneissa oli omistajavarustamon korsteenimerkit.


Samohin aikoihin Siljalla oli aloitettu "The Wonderful World of Silja" -konseptin markkinointi.

Keulalohko 22.8.1989.

Promenadea ympäröivät hyttilohkot odottavat asennusta 28.8.1989.

Elokuussa asennettiin ensimmäiset kävelykatua reunustavat hyttiosastojen lohkot paikoilleen. Laivanrakentajille keskellä sijaitseva kävelykatu oli varsinainen haaste, se vaati uutta teknistä ajattelua ja tavanomaisesta poikkeavia rakenneratkaisuja, kun yhden rungon päälle rakennettiin kaksi hotellirakennusta. Kuva otettu 29.8.1989.


15.9.1989 otetun kuvan perusteella olisi voinut tehdä päätelmiä laivan rakenteellisesta ratkaisusta, kun laivan muoto oli alkanut hahmottua enemmän. Kilpailijan rakenteilla olevilla Kalypsolla ja Cinderellalla on ollut aitopaikat seurata Silja Linen laivan valmistumista ja varmaankin heille laivan "täysin uudentyyppinen" ja "yllättäviä ratkaisuja sisältävä" rakenne on tullut hyvinkin selväksi.



Laivan kylkeen oli hahmoteltu jo Silja Line -.teksti 3.10.1989, mutta korsteenista puuttui vielä hylje-logo.

Keulan lohkoa nostetaan paikoilleen 9.10.1989.

23.10.1989 Wärtsilä Meriteollisuus Oy ajautui konkurssiin ja rakenteilla olevien laivojen kohtalo oli epäselvää. 


Tieto konkurssista pysäytti työt telakalla, mutta samaan aikaan Helsingissä valmistauduttiin Olympialaiturin ja Valkosaaren välissä olevan kallion räjäyttämiseen, jotta Siljan uudet laivat mahtuisivat kääntymään paremmin satama-altaassa. Helsingin satamalaitoksen mukaan tätä suuremmat lautat eivät tulisi enää mahtumaan Eteläsatamaan.  Aiemmin keväällä oli jo aloitettu laituripaikan pidentäminen 30 metrillä. Edeltäjäänsä korkeampi laiva vaati myös uudet maihinkulkujärjestelyt.


Valtio, Rauma-Repola ja Hollming neuvottelivat kovasti uuden telakkayhtiön perustamiseksi, myös Kotkan telakan johto teki konkurssipesällä ostotarjouksen.



Marraskuun 7. päivänä perustettiin Masa-Yards Oy ja alusten rakennustyöt jatkuivat 9.11.1989.
Uuden yhtiön toimitusjohtajana toimi Wärtsilän entinen telakkajohtaja Martin Saarikangas, jonka lempinimestä ei kuulemma uuden telakan nimi syntynyt, vaan työryhmässä kehittyneestä Masa-lyhenteestä "Most acceptable solution available" eli paras mahdollinen saatavilla oleva ratkaisu.
Uutta telakkayhtiötä olivat perustamassa SYP, Birka Line, Rederi Ab Slite, Effoa & Johnson Line sekä Carnival Cruise Line.


Wärtsilä Marinen konkurssin jälkiselvittelyjen vuoksi työt Masa-Yardsin telakalla seisoivat ja tämän vuoksi laivan rakennusaikataulut menivät uusiksi. Kuva otettu 21.12.1989.

Tammikuun 10. päivä 1990 siirtyi korsteeni paikoilleen. Tässä vaiheessa hylje katsoi vielä väärään suuntaan.


Kolmas perinteinen seremonia on laivan laskeminen vesille. Projektista riippuen vesillelasku voi olla laivan siirtämistä runkotyövaiheesta varusteluvaiheeseen tai lähes valmiin laivan laskeminen vesille ja nimeäminen juhlallisesti. 


NB 1301 laskettiin vesille 19.1.1990, minkä jälkeen se siirrettiin varustelulaituriin.
 

Uusi laiva pääsi vihdoin kosketuksiin meriveden kanssa.



NB 1301:n rakentaminen jatkui varustelulaiturissa. Kuvat on otettu 20.1.1990, pari päivää aikaisemmin, ennen kuin tarkoin varjeltu salaisuus paljastettiin lehdistölle. 


Tammikuussa alkoi myös televisiossa pyöriä mainos, missä idea kävelykadusta ja sen toisessa päässä sijaitsevasta Atlantiksesta näkyivät.