maanantai 23. maaliskuuta 2020

Siljan Turun laivat - m/s Svea Corona



m/s Svea Corona oli yksi vuonna 1975 valmistuneista Silja Linen lippulaivoista, mitkä oli tilattu Helsinki - Tukholma -reitille.


Kaikki kolme Siljan osakasvarustamoa tilasivat kesäkuussa 1973 uudet laivat samalta Dubigeon-Normandien telakalta Ranskasta, mistä m/s Aallotar ja m/s Svea Regina oli tilattu.


Ensimmäisenä kolmikosta valmistui Stockholms Rederi AB:n m/s Svea Corona. Alus oli laskettu vesille 19.7.1974 ja varustamolle se luovutettiin 19.5.1975.





Laivan kokousosasto sijaitsi 7. kannella.





6. kannella sijaitsivat grilliravintola, yökerho ja tanssisalonki.






Laivan muista palveluista ja  liikennöimisestä Helsinki - Tukholma -reitillä, voit lukea lisää aiemmin ilmestyneestä postauksesta: "100 vuotta Helsingistä Tukholmaan - Kolme uutta lippulaivaa"


Helsinki - Tukholma -reitillä alus liikennöi aina syksyyn 1977 asti.


Svea Coronan Fan Clubin rintamerkki.




Kesäkauden 1977 jälkeen m/s Svea Corona siirrettiin Turku - Maarianhamina - Tukholma -reitille.



Risteilyiden hintoja syksy-talvi 1977-78 esittestä.


Kesäksi 1978 alus teki paluun Helsinki - Tukholma -reitille.



Syyskuussa m/s Svea Corona palasi Turku - Maarianhamina - Tukholma -reitille.


Joulukuussa tehtiin esisopimus aluksen myynnistä DFDS A/S:lle. Laivaksi vaihtui myöhemmin sisaralus m/s Wellamo.


Kesän 1979 m/s Svea Corona liikennöi Helsinki - Tukholma -reitillä.


Syyskuussa alus palasi Turku - Maarianhamina - Tukholma -reitille.


Touko-kesäkuussa 1980 m/s Svea Corona liikennöi vielä Helsinki -Tukholma -reitillä.


24. marraskuuta 1981 Stockholms Rederi AB Svean yhtiökokous päätti luopua varustamo-toiminnasta.

Yhtiön alukset siirtyivät Johnson Linelle, jolla 1970-luvun puolivälistä oli ollut Svean osake-enemmistö. m/s Svea Corona sai korsteeniin Johnson Linen tunnukset.


Turun laivat saivat pallomeret toukokuussa 1983.



Pikku Kippari -kerho perustettiin 1983 ja Turun laivoilla järjestettiin sunnuntaisin koko perheen kippariristeilyjä. Jo vuonna 1983 on valkoinen hylje ollut toivottamassa pikku kipparit tervetulleeksi laivaan.



Maanantaisin, talvikaudella 1984, Silja Turun laivat viettivät päivän Skeppsbronilla.


m/s Svea Coronan jatkoi liikennöintiä Turku - Tukholma -reitillä vuoteen 1984 asti. Tämän jälkeen Svea Coronasta rakennettiin Oskarshamnin telakalla Sundancer -niminen risteilylaiva, Amerikan länsirannikon liikenteeseen.



Laivaa operoi McDonald Cruises Inc. -yhtiö Sundancer Cruises -nimellä. (Effoa 25%, Johnson Line 25% ja McDonald Enterprises 50 %).


Huhtikuusta kesäkuun loppuun alus ehti risteillä, ennen kuin ajoi karille Vancouverin edustalla. Vahingot todettiin niin suuriksi, että aluksen korjaaminen katsottiin kannattamattomaksi ja alus siirtyi vakuutusyhtiön omistukseen.


Joulukuussa 1984 alus myytiin kreikkalaiselle Cosmos Cruises Maritime Co. -yhtiölle (Epirotiki Lines S.A.), joka kunnosti sen Kreikassa risteilyalukseksi ja aloitti liikennöimisen Välimerellä, m/s Pegasus -nimisenä.


Vuonna 1986 alus oli rahdattuna rahdattunaa V.T.C.:lle Pohjois-Amerikan ja itärannikon risteilyitä varten. Toukokuusta syyskuuhun alus toimi majoituslaivana Vancouverissa.


Vuodesta 1987 alus teki Mustanmeren ja Välimeren risteilyjä, Epirotiki Cruise Linesin liikenteessä. aina kesäkuuhun 1991 asti, jolloin tuhoutui tulipalossa ja upposi osittain Venetsiassa. Rakenteelliset kokonaisvahingot todettiin suuriksi ja alus korjauskelvottamaksi. Syyskuussa 1991 alus nostettiin ja hinattiin Kreikkaan. Riisuttiin odottamaan korjausta tai romuttamista.



Vuonna 1994 alus myytiin Strintzis Lines S.A.:lle joka muutti aluksen rahtilaivaksi ja nimesi sen m/s Ionian Expressiksi.


Marraskuussa aluksella syttyi tulipalo ja alus todettiin kolmannen kerran korjauskelvottomaksi.
Saapui Aliagaan Hurdasan Gemi Söküm Tesislerin romutettavaksi. Koneet myytiin Med Link Linelle, joka asensi ne m/s Agios Andreas -alukseensa.

http://www.valkeatlaivat.net/blogi/Siljan_Turun_laivat/index.htm
Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.

keskiviikko 18. maaliskuuta 2020

Siljan Turun laivat - m/s Aallotar

Vuonna 1972 Silja Linen Helsinki - Tukholma -reitille valmistunut m/s Aallotar siirrettiin Turku - Norrtälje -reitille heinäkuussa 1975.


m/s Aallotar ja m/s Svea Regina osoittautuivat pian liian pieniksi Helsingin linjalle ja kesällä 1973 niiden tilalle tilattiin uudet isommat alukset.


m/s Aallottaresta ja aluksen liikennöimisestä Helsinki - Tukholma -reitillä, voit lukea lisää aiemmin ilmestyneestä postauksesta: "100 vuotta Helsingistä Tukholmaan - Ympäri vuoden Helsingistä Tukholmaan"



m/s Aallotar korvattiin kesällä 1975 uudella m/s Wellamolla.


Turku - Tukholma -reitillä m/s Aallotar aloitti 17.7.1975. Syysaikataulun mukaisen liikenteen alkaessa alus siirtyi Turku - Norrtälje -reitille.


Huhtikuusta lokakuuhun Turusta Tukholmaan ja Norrtäljeen liikennöi lisäksi vuokrattu m/s Drottningen.



Helmikuussa 1976 m/s Aallotar liikennöi Helsinki - Tukholma -reitillä.


Liikenne jatkui Turku - Norrtälje -linjalla, aina syksyyn 1976 saakka, minkä jälkeen reitti lopetettiin.


Syyskuussa m/s Aallotar liikennöi vielä muutaman päivän ajan Helsinki - Tukholma -reitillä, minkä jälkeen aluss poistettiin liikenteestä. Kevättalvella 1977 se toimi majoituslaivana Norjan Haugesundissa.


Lokakuussa 1977 m/s Aallotar vuokrattiin Polska Zegluga Baltyckalle, joka osti aluksen  toukokuussa 1978.



m/s Rogalin -nimisenä alus liikennöi Helsingin ja Gdanskin välillä. Myöhemmin alus liikennöi Nynäshamn - Gdansk -reitillä, oli välillä vuokrattuna Islantiin ja Irlantiin. Vuonna 2003 alus poistettiin liikenteestä ja romutettiin Intiassa.

http://www.valkeatlaivat.net/blogi/Siljan_Turun_laivat/index.htmMuista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.

Siljan Turun laivat - m/s Svea Regina

Alun perin Silja Linen Helsinki - Tukholma -reitille valmistunut m/s Svea Regina siirrettiin Turku - Tukholma -reitille toukokuussa 1975.


m/s Svea Regina yhdessä sisaraluksensa m/s Aallottaren kanssa aloittivat ympärivuotisen autolauttaliikenteen Helsingistä Tukholmaan.


m/s Svea Reginasta ja aluksen liikennöimisestä Helsinki - Tukholma -reitillä, voit lukea lisää aiemmin ilmestyneestä postauksesta: "100 vuotta Helsingistä Tukholmaan - Ympäri vuoden Helsingistä Tukholmaan".


m/s Svea Regina liikennöi toukokuusta lokakuuhun pääasiassa Turusta Ahvenanmaan kautta Tukholmaan. Alus liikennöi satunnaisesti myös Helsinki - Tukholma -reitillä.


Mainos vuodelta 1975.


Lokakuussa 1975 alus siirtyi Turku - Norrtälje -reitille.



Liikenne Turku - Norrtälje -reitillä päättyi kesäkauden 1976 jälkeen.


Hinnasto kesältä 1976.


1.9.1976 m/s Svea Regina saapui Turkuun viimeiseltä vuoroltaan Norrtäljestä. Riisuttiin Tukholmassa ja asetettiin myyntiin.


m/s Svea Regina vuokrattiin Algeriaan kesällä 1977 Compagnie Nationale Algerienne de Navigation -yhtiölle, joka asetti aluksen liikennöimään Alger - Marseille -reitille. Liikennöi myös reiteillä Marseille - Bejala sekä Marseille - Oran.


Maaliskuun 1978 alus liikennöi Silja Linen Turku - Tukholma -reitillä, jonka jälkeen se vuokrattiin
asuntolaivaksi Stordiin, Norjaan.


Kesäkauden 1978 m/s Svea Regina liikennöi Silja Linen Turku - Tukholma -reitillä, minkä jälkeen se myytiin SHO:lle, joka lyhensi nimen m/s Reginaksi.


Syksystä 1978 kevääseen 1979 alus oli rahdattuna Puolaan ja keväästä 1979 lähtien alus liikennöi Silja Cruisesin risteilyliikenteessä mm. Norjan vuonoilla.


Kreikkaan m/s Regina myytiin marraskuussa 1979, missä se sai nimekseen m/s Mediterranean Sun. Kolme vuotta myöhemmin nimeksi oli vaihtunut m/s Odysseas Elytis ja vuonna 1985 oli vuorossa päiväristeilyjä Floridasta m/s Scandinavian Sky -nimisenä.


Vuonna 1989 alus palasi Suomeen, kun Palkkiyhtymä Oy osti aluksen ja antoi sille nimeksi m/s Tallink. Näin vanhasta m/s Svea Reginasta tuli Tallinkin ensimmäinen matkustajalaiva.


Tallinkin liikenteessä kotisatama vaihtui Helsingistä Tallinnan jo vuonna 1992 ja omistajat vaihtuivat vuosien saatossa. Vuonna 1996 alus riisuttiin Tallinnassa ja vuonna 1998 se saatiin myytyä Punaisemmeren liikenteeseen. Vuonna 2005 alus lähti Jeddasta kohti Intiaa romuttamolle.

http://www.valkeatlaivat.net/blogi/Siljan_Turun_laivat/index.htm
Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.