Ensimmäisen matkani Silja Linen laivalla tein huhtikuussa 1991. Kyseessä oli espoolaisen ala-asteen 6. luokan luokkaretki. Tässä postauksessa käytetyt kuvat ovat kuvituskuvia, eivätkä ole siis otettu ensimmäiseltä matkaltani Silja Serenadella.
Luokkaretkeä varten keräsimme rahaa pitämällä useita myyjäisiä koululla ja niillä hankituilla rahoilla lähdimme Helsingissä vietetyn päivän jälkeen uudella Silja Serenadella kohti Tukholmaa.
Ensimmäinen fiilis promenadelle astuessani oli, että vau! Aina välillä se samanlainen fiilis tulee taas, varsinkin jos edellisestä matkasta on päässyt kulumaan jo tovi aikaa.
Reilun vuoden ajan olin selaillut esitteitä ja ihaillut hienosti piirrettyjä havainnekuvia ja mahtavaa oli vihdoin ja viimein nähdä miltä laiva oikeasti näytti. Ja yhtä hienoltahan se näytti kuin havainnekuvissa.
Hytteinä meillä oli Turisti II-luokan hytit, mitkä vielä tuolloin sijaitsivat 5. kannen perässä. Hyttikortit olivat kertakäyttöisiä ja niihin ei ollut painettu hytin numeroa, joten se oli kirjoitettava tussilla kämmeneen. Näin sen oppi muistamaan ja oikea hytti suurelta laivalta lötyi helposti. Ja tuon hytin numerohan oli 5945.
Loppuaika illasta olikin vapaata kiertelyaikaa laivalla ja hytissä oli oltava viimeistään kymmeneltä.
Erityisesti mieleen jäivät laivan lukuisat myymälät.
Tax Freestä tuliaisiksi kotiin ostin karkkeja mitä ei maista saanut.
Siljalandin lelukaupasta ostin itselleni ison hylkeen ja Lego-laivan.
Siljalandista mieleen jäi valtava mustekala Promenadella, hai pallomeressä ja peliluola Nintendoineen.
Hieno oli myös kaksikerroksinen disco, missä nuorisopuolella oli kasattu kahdestatoista kuvaputkitelevisiosta yksi iso ruutu. Nykään tuollaisen toteuttaminen olisi paljon helpompaa.
Atlantiksesta mieleen jäivät ovella vastassa oleva patsas, simpukat valaisimissa ja baaritiskien alareunoissa, väriä vaihtavat vesipylväät ja tietysti myös kaiteissa olevat silakat.
Laiva kokonaisuudessaan teki vaikutuksen, se todellakin oli mielikuvituksen tuotetta.
Tukholmassa ohjelmassa oli mm. Vasa-laivaan tutustuminen ja kävelyä vanhassakaupungissa.
Paluumatka meni aikalailla samalla kaavalla kuin menomatka. Muistikuvia ei siitä niin kovasti ole, kun aikaa on jo vierähtänyt yli 30 vuotta.
Jos noita kolmenkymmenen vuoden takaisia konsepteja laivalla miettii, niin tykkäsin siitä että Promenadella oli useita pieniä kauppoja, ravintoloita ja kahviloita. Nykyisen Fashion-myymälän tilallahan oli alunperin kolme erilaista kauppaa.
Silja Serenade ja Silja Symphony ovatkin edelleen suosikkilaivojani. Molempia laivoja yhdistävät samat asiat ja se pienen pieni ero muutamissa asioissa tekee molemmista niin erilaiset kokemukseltaan.
Osallistu #valkeatlaivat magneettikalenterin arvontaan Valkeat Laivat Facebook-sivulla kommentoimalla tämän päivän joulukalenteri julkaisuun, kumpi laivoista on sinun suosikkisi Silja Serenade vai Silja Symphony? Kommentoi viimeistään 12.12.2021 klo 23.59 mennessä ja olet mukana arvonnassa. Facebook ei ole mukana arvonnassa millään tavalla.
Kuten jo eilisessä postauksessa kerroin miten kiinnostukseni Siljan laivoihin alkoi, niin tänään kerron enemmän miten tästä kaikesta sai alkunsa Valkeat Laivat -nettisivut.
Keräilin vuosien varrella kaikkea Silja Lineen liittyvää, kuten vanhoja aikatauluja, esitteitä, laivoihin liittyvää kirjallisuutta, vuosikertomuksia, kaikki ilmestyneet Merellä –lehdet, esitteitä, postikortteja, ruokalistoja, risteilyohjelmia, pinssejä, kyniä, tarroja, legolaivoja yms.
Koska Siljan laivoista ei valmista laivalistaa löytynyt, aloitin kasaamaan sellaista itse. Laivaluettelon kasaamiseen sain apua Silja Oy Ab:ltä. Sieltä sain myös "luvan" perustaa nettisivut liittyen yhtiön laivoihin ja historiaan. Luvan kysyin, koska halusin käyttää sivuillani yhtiön vanhoja kuvia ja myös näiden käyttöön lupa myönnettiin.
Alkuvuodesta 2003 avautui monivuotisen työn tulos: www.valkeatlaivat.cjb.net. kaikille laivoista kiinnostuneille. Ilmaiset kotisivu-palvelimet tekivät kotisivujen luomisesta helppoa, ainakin aluksi.
Sivut laajenivat nopeasti yli käytössä olevan levytilan ja samoihin aikoihin käyttämäni kotisivutila tuli maksulliseksi. Oli mietittävä mitä sivujen kanssa tekisi. Sivut siirtyivät toiselle ilmaiselle palvelimelle, mutta jatkuvien ongelmien vuoksi oli haettava uusia ratkaisuja. Joulukuussa 2004 sivut muuttivat uudelle palvelimelle, osoitteeseen www.valkeatlaivat.net.
Erinäisten syiden vuoksi sivut ovat olleet pari kertaa suljettuna, mutta monien päätösten jälkeen sivut päätyivät takaisin nettiin kaikkien saataville, sivujen päivitystahti vain harveni.
Sivuston ilme vuonna 2008.
Facebookin myötä alkoi sosiaalinen media olla kiinnostavampaa kuin perinteiset kotisivut ja bloggaaminen oli kovassa nosteessa. Nettisivujen ollessa tauolla otin askeleen kohti sosiaalista mediaa ja avasin marraskuussa 2010 Facebookissa Valkeat Laivat -sivun.
Perinteiset sivut palasivat nettiin toukokuussa 2012.
Kesällä 2013 aloitin matkakertomusten julkaisemisen blogissa. Instagramissa sivut ovat olleet vuodsta 2014 lähtien.
Valkeat Laivat sivujen ilme vuonna 2016.
Sosiaalinen media on mahdollistanut erilaiset yhteistyöprojektit Tallink Siljan kanssa ja olenkin päässyt testaamaan kaupallisessa yhteistyössä mitä ihmeellisiempia reittiyhdistelmiä, testaamaan eri konsepteja, ravintoloita sekä palveluita ja päivittänyt matkakuulumisia Silja Linen ja Tallinkin instagram-tilillä.
Usean vuoden ajan sivut elivät enemmän sosiaalisen median puolella, sen käytön helppouden vuoksi. Pitkäaikaisena haaveena oli saada pääsivu päivitettyä ajan tasalle ja tämän projektin sain syksyllä 2020 vihdoin ja viimein siihen vaiheeseen, että sivujen päivittämien on helppoa. Lisäksi uudet sivut ovat mobiilikäyttöön soveltuvat.
Samaan aikaan kun uudet sivut lanseerattiin vaihdettiin koko sivuston nimeksi #VALKEATLAIVAT, mikä pitää sisällänsä perinteiset, mutta uudistetut kotisivut, Facebook- ja Instagram -tilit, Merellä-blogin, YouTube-kanavan sekä verkkokaupan.
Yhteistyö Tallink Silja Oy:n kanssa on ollut monimuotoista ja pitkäjänteistä aina sisällöntuottamisesta kaupalliseen yhteistyöhön. Yhteistyö alkoi jo Silja Oy Ab:n aikaan ja ilman Espoon sekä Turun konttorin apua, ei sivuista olisi koskaan tullut mitään. Joten kiitokset kuuluu kaikille entisille ja nykyisille yhteyshenkilöille Silja Oy Ab:n / Tallink Silja Oy:n konttoreilla.
Harrastuksen/nettisivujen kautta olen saanut tutustua ja tehdä yhteistyötä myös laivoilla ja terminaalissa työskentelevien/työskennelleiden siljalaisten kanssa ja heistä jokainen ansaitsee myös kiitokset.
Tallink Silja Oy:n mahdollistamat vierailut Silja Linen arkistossa ovat myös tuoneet sivuille lisää sisältöä ja samalla olen saannut hienoa arkistomateriaalia muutettua digitaaliseen muotoon.
Vielä näin kolmenkymmenenkin vuoden jälkeen Silja Linen laivat ovat minulle ne millä haluan matkustaa kerta toisensa jälkeen ja lähteä ottamaan irtioton arjesta.
Tiesitkö muuten, että Valkeiden laivojen joulukalenteri on ilmestynyt säännöllisesti vuodesta 2004 lähtien? Ensimmäiset vuodet kalenteri ilmestyi nettisivujen puolella, mistä se siirtyi Facebookiin ja nyt tänä vuonna tänne blogin puolelle. Valkeat Laivat magneettikalentereja on arvottu vuodesta 2019 lähtien.
Osallistu #valkeatlaivat magneettikalenterin arvontaan Valkeat Laivat Facebook-sivulla kommentoimalla tämän päivän joulukalenteri julkaisuun, miten tai milloin löysit Valkeat Laivat -sivuston? Kommentoi viimeistään 11.12.2021 klo 23.59 mennessä ja olet mukana arvonnassa. Facebook ei ole mukana arvonnassa millään tavalla.