sunnuntai 11. marraskuuta 2018

Silja Serende Special - Laivan tulevaisuus?


Tervetuloa mukaan seuraamaan Silja Serenade Special -blogikirjoituksia. Silja Serenaden telakoinnin aikana käydään läpi laivan historia aina suunnittelusta viimeisimpään uudistukseen asti. 


Vuonna 1985 ilmestyneessä Silja Linen asiakaslehti Marinassa mietittiin laivan tulevaisuutta ja miltä näyttää laiva vuonna 2000?


Samaan aikaan Silja Linella pohdtitiin, pitäisikö rakentaa Helsinki-Tukholma -linjalle uudet laivat vai pidennettäisiinkö vuonna 1981 valmistuneita Finlandiaa ja Silvia Reginaa. Pidennystä varten amerikkalainen Val Thornton Design Concepts -toimisto teki konseptisuunnitelman loppuvuodesta 1985.


Suunnitelmien mukaan molempia laivoja olisi pidennetty 28 metrillä, minkä vuoksi ne olisi otettu pois liikenteestä viiden kuukauden ajaksi. Jos hanke olisi toteutunut olisi se maksanut 400 miljoonaa markkaa. Pidennyksen jälkeen Finlandian ja Silvia Reginan hyttikapasitetti olisi ollut lähes sama kuin Silja Serenadella ja Silja Symphonylla.

Pidennyksen sijaan Silja Line päätyi järjestämään vuonna 1986 "Miltä matkustajalaiva näyttää vuonna 2000" -suunnittelukilpailun, minkä tuloksena uudet laivat myöhemmin syntyivät. Kansainvälisessä kilpailussa oli mukana laivasuunnittelijoita ja -arkkitehteja. Mukaan pääsi myös tukholmalainen arkkitehtitoimisto FFNS, joka oli suunnitellut Nackan ostoskeskuksen. Laivasuunnittelusta heillä ei ollut kokemusta.









"Tukholmassa on Nackan ostoskeskus. Se on katettu käytävä, jolla on mittaa 100 metriä ja leveyttä 30 metriä. Se on lähtöpiste Silja Linen uudelle alusajattelulle. Sen perusteella syntyivät Silja Serenade ja Silja Symphony. Alukset poikkeavat tavanomaisesta matkustjalaiva-ajattelusta. Molemmissa on keskellä suuri katettu käytävä, jonka ympärille laiva hytteineen on rakennettu." 


FFNS Arkitekter -toimisto myi idean tällä ja ylläolevalla sisätilaluonnoksella Silja Linelle. Silja Linen silloinen toimitusjohtaja Ralf Sandström kysyi luonnosten esittelyjen jälkeen, onko tällaisia laivoja missään muualla maailmassa ja arkkitehti Ulf Gillbert vastasi, että ei ole. Ja tuon vastauksen kuultua Ralf Sandström ilmoitti, että tällainen laiva halutaan. 


Ihan helposti laivaa ei lähdetty rakentamaan. Jotkut insinöörit sanoivat heti silloin, että konstruktio on mahdoton toteuttaa, jonka jälkeen kokous keskeytettiin. Jonkun ajan jälkeen insinöörit astuivat pikakokouksen pidettyään huoneeseen ja totesivat, että itseasiassa laivan rakentaminen on ehkä sittenkin mahdollista. 


Erilaisia suunnitelmia ja laskelmia sisältänyt esite laivan sisätiloista  julkaistiin sisäisesti vuonna 1987. 


Laivan sivuprofiilin havainnekuvasta ei voinut päätellä mitä kaikkea laivan sisälle oli suunniteltu.

Virallisissa suunnitelmissa oli pitkälti samoja ideoita, mitkä lopulliseen laivaan toteutettiin. Ensimmäisissä suunnitelmissa olleet liukuportaat olivat jo poistuneet havainnekuvista.


Ensimmäisiä pohjapiirroksia Promenadesta, jota silloin kutsuttiin nimellä Galleria. Kuvassa näkyy myös ravintola- ja kokouskansi, minkä yleisjärjestely muistutti pitkälle jo lopullista versiota. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)


Food Court -ravintolassa tarjoiltaisiin perinteisiä voileipäpöydän herkkuja.


Kokousosasto oli suunniteltu keulaan, jotta moottoreiden ja potureiden äänet eivät häiritsisi kokousasiakkaita. Oli myös laskettu että laivan muuttaminen risteilykäyttöön Karibialle maksaisi 40 miljoonaa Suomen markkaa, jolloin kokoustilojen tilalle olisi rakennettu pienempi illanviettopaikka.


Aiemmilla laivoilla alemmilla kansilla sijainneet uima-altaat ja saunat oli suunniteltu samalle kannelle aurinkokannen kanssa. Nämä suunnitelmat oli hyvin pelkistettyjä verrattuna siihen mitä lopputulos oli.


Laivan kaksikerroksinen yökerho oli suunniteltu keulaan. Keulaan oli suunniteltu myös iso panoraamaikkuna, kuten aiemmin valmistuneilla Finlandialla, Silvia Reginalla, Svealla ja Wellamolla.


Tarkoituksena oli rakentaa laivaan ainoastaan kolmen kokoisia hyttejä kahden sviitin lisäksi. Promenaden ansiosta n. 80 % laivan hyteistä tulisi olemaan ikkunallisia ja jokaiselle matkustajalle olisi oma vuodepaikka.


Commodore-hyteille oli määritelty pinta-alaksi 21 ja niistä 32:ssa olisi ollut oma parveke ja poreallas ja neljä hyttiä (ilman parveketta) olisi sijainnut keulassa sviittien välissä. Näiden hyttien käyttöön oli suunniteltu myös oma lounge.


Luksushytit (14 ) olivat suunniteltu yhteensä 130 kappaletta ja ne olisivat jakautuneet useammalle hyttikannelle keulahissien läheisyyteen.



Loput hyteistä olisi ollut 10,5 standarihyttejä (567 ikkunalla, 185 ikkunatonta).


Ja autokannen alapuolelle oli suunniteltu kansipaikalla matkustaville erillinen osasto vuodepaikkoineen (250 paikkaa). Lopullisissa suunnitelmissa autokannen alapuollelle rakenttiin neljän hengen Budget-luokan hyttejä (5 m²), joiden suihkut ja wc:t olivat käytävillä.



26.10.1987 Silja Linen suomalainen omistajavarustamo Effoa - Suomen Höyrylaiva Oy allekirjoitti Wärtsilä Meriteollisuus Oy:n kanssa sopimuksen Helsingin ja Tukholman väliselle linjalle tulevan matkustaja-aluksen rakentamisesta. Yhden aluksen tilaushinta oli noin 700 miljoonaa markkaa.   


Wärtsilä Meriteollisuuden kilpailijoina oli myös telakoita Länsi-Saksasta. Neuvotteluiden alkaessa Wärtsilän ja länsisaksalaisten tarjouksen välillä oli useiden kymmeninen miljoonien markkojen ero. Effoan toimitusjohtaja Robert G. Ehrnrooth ei halunnut kertoa lehdistölle kilpailussa mukana olleiden telakoiden nimiä.


Tämän "uuden sukupolven" aluksen toimitus oli määrä tapahtua vuoden 1990 alkupuolella.
Tilausvaiheessa ei aluksen suunnittelun yksityiskohtia paljastettu, ainoastaan tärkeimmät mitat. Laivan pituus tulisi olemaan 200 metriä ja leveys 31,5 metriä. Siihen mahtuisi 2500 matkustajaa, jotka kaikki voitaisiin majoittaa laivan 900 hyttiin. Aluksen autokannelle mahtuisi 450 henkilöautoa tai vaihtoehtoisesti 60 rekkaa.


Samalla Silja Linen ruotsalainen omistajavarustamo Johnson Line Ab allekirjoitti sopimuksen oikeudesta sisaraluksen tilaamiseen ja päätyi  21.3.1988 tilaamana aluksen Oy Svea Line (Finland) Ab:n kautta ja se oli määrä toimittaa keväällä 1991.

sunnuntai 4. marraskuuta 2018

Elämysteatteria Europalla 1.11. - 2.11.2018


Torstaina 1.11. aloitimme pidennetyn viikonlopun Silja Europan risteilyn merkeissä. Risteilemässä olimme lasten kanssa ja matkassa mukana oli myös äitini. Matkan aikana oli tarkoitus tutustua uusittuun Teatteri Europaan. Teatterissa esiintyi paluumatkalla Jarkko Tamminen.



Hieman kalliimpaa on pysäköinti Länsisatamassa kuin Olympiaterminaalin läheisyydessä.


Laivaannousu Tallinnan (tai Turun) laivalle on aina jotenkin ahdistavampaa kuin Helsinki - Tukholma -reitin laivalle, kaikilla on kova kiire päästä laivaan. Tällä kertaa onneksi hissejä ei tarvinnut kauan odotella ja pääsimme nopeasti rattaiden ja matkatavaroiden kanssa 11. kannelle.


Majoittauduimme vierekkäisissä DeLuxe-hyteissä.


Tykkään paljon uusituista DeLuxe-hyteistä ja ne ovat mielestäni Tallink Siljan laivojen parhaimmat tässä hyttiluokassa.


Jääkaapin virvokkeet kuuluvat hytin hintaan.


Kauan emme hytissä ehtineet olla, sillä meille oli varattuna illallinen Grande Buffetin ensimmäisestä kattauksesta, joka alkoi 17.30.



Olen työni puolesta vältellyt buffet-ruokailuja aina kun voin, mutta harvemmin risteilyllä käyvän äitini toiveesta, päädyimme buffetin noutopöytien äärelle.



Ruoan osalta maku ja laatu oli parantunut huomattavasti siitä, kun viimeksi Europalla buffetissa olin ruokaillut. Useiden vuosien kokemusten mukaan juurikin Helsinki - Tallinna -linjalla buffetin ruoan taso on ollut heikoimmasta päästä Tallink Siljalla.



Vaikka ruoka oli maistuvaa, niin ei buffet minua puolelleni tälläkään matkalla saanut. Huonoina puolina jonotus ja kova hälinä. Olisiko Europallakin toiminut samanlaiset tarjoilupöydät kuin Silja Serenaden Grande Buffetissa? Kun pitkässä linjastossa on paljon tuotteita, on myös jonot pidemmät.




Ruokailun jälkeen kävimme pyörähtämässä laivan myymälöissä.



Lottemaassa piti myös käydä.



Lasten toiveesta kävimme myös saunaosastolla.



Molemmat lapset ovat sitä mieltä, että Europan saunaosasto on paras mitä näiltä vesiltä löytyy.




On lapsille oma allas liukumäkineen, porealtaita löytyy useampi sekä isompi syvä allas, jossa on mukava polskia. Lisäksi saunat ja pukuhuoneet ovat tilavia.




Ocean Clubissa kävimme pikaisesti piipahtamassa ennen nukkumaan menoa.



Aamu lähti mukavasti käyntiin Grill Housen erikoisaamiaisella.

Sateesta huolimatta lähdimme käymään maissa.


D-terminaalissa on käynnissä laajennustyöt.




Uusitun terminaalin pitäisi olla valmis kesällä 2020.



Tällä kertaa emme Nauticaa pidemmälle viitsineet lähteä.




Sieltä löytyi kaikki tarvittava ostettava ja ensimmäisen kerran tuli vierailtua 2.kerroksessa sijaitsevassa Pepcossa, josta lastenvaatteita ja kodintavaroita sai edulliseen hintaan.


Sadama Marketin Outletissa tulee käytyä myös joka kerta, kun Tallinnassa käydään. Välillä sieltä tekee hyviä löytöjä, välillä taas ei löydy mitään ostettavaa. Outletissa myydään Tallinkin ja Silja Linen laivojen myymälöissä olleita tuotteita alennettuun hintaan.



Takaisin laivaan pääsi samasta paikasta kuin Tukholman laivaankin.


D-terminaali laivan kannelta kuvattuna.


m/s Victoria I.


Lounaalla kävimme Tavolàtassa, missä oli mukavan rauhallista buffettiin verrattuna.


Listalta valikoitui kanaa, lohta, härkää ja lasten hampurilainen. Ruoka maistui ja palvelu pelasi. Täydellä vatsalla oli hyvä mennä katsomaan Teatteri Europaan Jarkko Tammisen showta.



Silja Europan Teatteri Europa tunnettiin pitkään nimellä Moulin Rouge. Moulin Rouge -nimen teatterille oli valinnut Viking Linen osakasvarustamo Reder AB Slite, joka laivaa teatterilaivana markkinoi.

Laivan puhelinkioskit sijaitsivat Moulin Rougen sisäänkäynnin luona.






Teatterin punaisine penkkeineen vuonna 1993 ja suunnilleen samanlaisena teatteri säilyi aina tänä syksynä tehtyyn remonttiin asti.




Silja Europan aloittaessa liikennöimisen maaliskuussa 1993 teatterissa esitettiin Oklahoma-musikaalia, joka oli jo Rederi AB Sliten toimesta laivalle varattu esiintymään.



Turun linjalla teatteri ei kovin kovassa käytössä ollut.


Moulin Rouge -nimi sai väistyä syksyllä 2011, kun Teatteri Europa -nimi otettiin käyttöön. Samalla torstaisin teatterissa esiintyi Stand-up koomikoita Ilari Johannsonin johdolla Silja Comedy Club -lähdöillä.


Teatteri Europa on uudistettu kokonaan kesällä 2018.



1990-luvun tyyli on saanut väistyä kokonaan ja teatteri on päivitetty tälle vuosituhannelle.





Uudistumisen myötä tila on saanut sisustuksen lisäksi uudet tuolit, baarin sekä korkeatasoisen tekniikan.



Paikkoja teatterissa on yli 500 ja jokaisessa tuolissa on myös oma usb-latauspistokkeensa.

Elämysteatteria Europalla pääsee syksyllä katsomaan valituilla torstai-lähdöillä Teatteri Europan lavalla. Tällä matkalla lavalle nousi Jarkko Tamminen. (Seuraavat esiintyjät: 22.11. Ville Nieminen ja 6.12. Jaakko Saariluoma). Esitys on Tallinnasta lähdettäessä päivällä ja sen kesto n. 45–60 minuuttia. Esitys kuuluu matkan hintaan, joten et tarvitse erillistä sisäänpääsylippua. Paikalle kannattaa saapua ajoissa, sillä paikkoja on rajoitetusti.






Jarkko Tamminen toi lavalle mm. presidenttejä, poliitikkoja sekä urheilulegendoja.






Lavalle pääsivät myös tutut artistit.



Aivan huikean shown Jarkko veti, nauraa sai koko esityksen ajan. Vaatii aikamoista taitoa osata imitoida tuollainen määrä eri hahmoja!



Vielä viime hetken ostokset laivan myymälöistä ennen Helsinkiin saapumista.



Pian jo Silja Europa Länsiterminaalin laituriin peruutteli ja oli aika lähteä laittamaan matkatavarat ja tuliaisostokset kasaan.

Kiitokset Silja Europan miehistölle mukavasta risteilystä!



Matkaamme pystyi seuraamaan myös Tallinkin Instagram-tilin kautta. Jos sinulla et vielä seuraa Tallink Suomi tai Valkeat Laivat -tilejä, kannattaa ne nyt ottaa seurantaan.


Ja nyt jos koskaan kannattaa lähteä jouluostoksille Tallinkin ja Silja Linen laivoille perjantaina 23.11.2018 (Black Friday), sillä laivojen myymälöissä on melkein* kaikki tuotteet -20 % (*ei tupakkatuotteet).


Tarjous koskee myös alennus/kampanjatuotteita, jolloin ne voi ostaa vieläkin edullisemmin! Black Friday -ostoksille matkan pääsee varaaman tästä. Itse olen ainakin tuolloin edullisia ostoksia tekemässä, arvaatko millä laivalla?