maanantai 24. helmikuuta 2020

Muksujen kanssa Tallinnan päiväristeilyllä 22.2.2020




Torstaina sain idean lähteä muksujen kanssa Tallinnan päiväristeilylle. Nyt vielä kun muksut pääsi maksutta Tallinnaan ei matkanhintakaan päätä huimannut.










Matkaan lähdettiin Starin 7.30 vuorolla Helsingistä. Vähän  etukäteen mietitytti miten luvattu myrsky vaikuttaisi matkantekoon.




Laiva oli koristeltu sinisillä, valkoisilla ja mustilla ilmapalloilla, sillä maanantaina 24.2.2020 vietetään Viron itsenäisyyspäivää.




Myrskyynkin oli varauduttu.





Istumapaikat matkan ajaksi löytyi kätevästi leikkihuoneen läheisyydestä.








Leikkipaikan vieressä sijaitsi suurin osa matkan aikana tarvitsemistamme palveluista.



Burger Kingista sai näppärästi aamiaisen...






...ja pelihuoneessa lapset viihtyivät pelien parissa.






Myymälässä piipahdimme pikaisesti.




Yllättävän vähän laivaa keinutti.





Merellä on mukavaa!







Burger Kingin leluista oli iloa matkan ajan samoin kuin kaupasta ostetuista pikkuautoista ja karkeista.






Tallinnassa odotti samanlainen sateinen keli, kun Helsingissä oli lähtiessä.








Tallinnassa meillä ohjelmassa oli ruokaostoksilla käynti Prismassa ja Rimissä.


Huonon sään vuoksi vietimme aikaa mahdollisimman paljon sisätiloissa.


Tuulin nimimipäivä leivoksilla kävimme Viru-keskuksessa.



Myös Kaubamajan leluosastolla sai hyvin ajan kulumaan.


Palju õnne Eesti!



Tammikuun reissulla bongattu Tallink Business Loungekin oli jo saanut kalusteet, mutta ilmeisesti se ei vielä käytössä ollut.


Kotimatkalle lähdimme Megastarin 13.30 vuorolla.






Täälläkin etsittiin paikka Burger Kingin läheisyydestä, kun olimme ensin matkatavarat vieneet säilytyslokeroon.



Minun muovikortti on käytössä ihan loppuun asti, ei päässyt vielä viimeiselle matkalle.







Ne ostokset, mitä maista ei löytynyt tai viitsinyt sieltä raahata, löytyivät Traveller Superstoresta.


Uutuutena myymälään oli avattu Viron ruokakomero -osasto, mistä löytyi laaja valikoima virolaisia tuotteita.











Ihan hauska idea tuoda valikoimaan virolaisia tuotteita. Tuota tulee varmaan hyödynnettyä ostosristeilyllä ollessa, missä ei maissa pääse käymään.



Pian olimmekin jo Helsingissä ja jälleen oli yksi onnistunut risteily takana.

sunnuntai 26. tammikuuta 2020

Siljan Turun laivat - m/s Silvia



Oy Siljavarustamo tilasi aluksen Uudenkaupungin telakalta maaliskuussa 1970.


Aluksen köli laskettiin tammikuussa 1971.




Marraskuussa Terttu Petterson kastoi aluksen m/s Silviaksi, jonka jälkeen se laskettiin vesille.


7.3.1972 m/s Silvia luovutettiin Oy Siljavarustamo - Siljarederiet Ab:lle ja asetettiin liikennöimään Turusta Norrtäljeen ja Tukholmaan sekä Uudestakaupungista Norrtäljeen.




m/s Silvian autokansien kapasiteetti oli yhteensä 636 metriä. Autokannelle mahtui n. 28 kuorma-autoa. Yläkannelle voitiin nostaa hissillä 18 perävaunua. Autokannen alapuolella oli tilaa vielä 50 henkilöautolle. Yhteensä alus pystyi kuljettamaan 275 henkilöautoa. Kuljettajille oli varattuna 12 hyttipaikkaa.


Kuuntele "Rekka humppa" levyltä Valkoiset Laivat - Sininen Meri.



Huhtikuussa 1972 aluksen omistaja vaihtoi nimekseen Oy Silja Line Ab.


m/s Silvia ei osoittautunut kannattavaksi, koska se kuljetti ainoastaan rekka-autoja ja muita pyörillä kulkevaa tavaraa, joiden rahtimaksut eivät olleet mainittavasti nousseet vuodesta 1968.


Syyskuusssa 1973 m/s Silvia siirrettiin Oy Siljavarustamolta Höyrylaiva Oy Borelle, joka oli erikoistunut ro-ro-aluksiin. Alus kuitenkin osoittautui myös Höyrylaiva Oy Boren tarpesiin liian pieneksi.


Lokakuussa 1973 alus myytiin Uuden-Seelannin hallitukselle, jolle se luovutettiin joulukuussa. Helmikuussa 1974 alus saapui Aucklandiin ja aluksen hoito siirtyi NZ-Railways -yhtiölle. Yhtiö antoi alukselle nimeksi m/s Coastal Trader ja asetetti sen The Shipping Corporation of New Zealand Ltd:n (New Zealand Line) Auckland - Lyttelton - Dunedin - Auckland -reitille. Vuonna 1982 alusta pidennettiin Singaporessa kymmenellä metrillä.


Toukokuussa 1985 alus myytiin panamalaiselle Aland Sea Activities Co:lle (c/o Godby Shipping Ab [Alpo Mikkola], Godby), sai nimekseen m/s Misana. Kesäkuussa alus lähti Wellingtonista kohti Eurooppaa. Vuonna 1988 alus myytiin myytiin Oakmast Shipping Ltd:lle joka nimesi aluksen m/s Feederteamiksi.(c/o E.H. Harms G.m.b.H. & Co. Car Feeder Service, Bremen).


Vuonna 1989 alus myytiin DG-Leasing (Mediterranean) Shipping Co. Ltd:lle. (c/o E.H. Harms G.m.b.H. & Co. Car Feeder Service, Bremen). Kesäkuusta lähtien omistajana oli ruotsalainen Christensen-Företagen Ab:lle (c/o SJ Färjetrafik), joka asetti aluksen m/s Saga Skåne -nimisenä Trelleborg - Rostock -reitille.


Joulukuussa 1991 alus myytiin Italiaan Manarnavi S.r.l -varustamolle. Sai nimekseen m/s Donata ja asetettiin Leghorn - Trapani -reitille. Vuonna 1993 omistus siirtyi panamalaiselle Deseos S.A:lle (c/o Navimar S.A.).


Lokakuussa 1993 alus aikarahdattiin tallinnalaiselle RAS Eesti Merelaevandus - Estonian Shipping Co:lle. Asetettiin Helsinki - Tallinna -reitille. Lokakuussa 1994 alus aikarahdattiin kuukaudeksi, Estlinen Tallinna - Tukholma -reitille. Tammikuusta huhtikuuhun 1995 alus liikennöi Tallinna - Travemünde -reitillä, jonka jälkeen palasi  Helsinki - Tallinna -reitille.


Vuonna 2000 alus myytiin Nigatas Ltd. -yhtiölle romutettavaksi ja huhtikuussa se saapui Aliagaan romutettavaksi.


m/s Silvian myynnin jälkeen rahtikapasiteettia paikattiin vuokraamalla lisäkapasteettia. m/s Landmark liikennöi Turusta Långnäsin kautta Tukholmaan 12.6. - 15.8.1973 ja m/s Grey Master liikennöi Turusta Norrtäljeen 22.12.1973 - 30.1.1974.


m/s Silvian sisaraluksia oli mm. m/s Arona, m/s Granö ja m/s Gunilla, jotka liikennöivät 1980-luvulla Silja Linen liikenteessä lisäkapasiteettina.


m/s Arona liikennöi Silja Linen Turku - Tukholma -reitillä 30.5.1984 - 27.8.1984 ja Helsinki - Tukholma -reitillä 14.1.1985 - 28.1.1985.






m/s Granö liikennöi Silja Linen Turku - Tukholma -reitillä 3.6.1984 - 20.9.1984.


m/s Gunilla  liikennöi Silja Linen Turku - Tukholma -reitillä 27.5.1985 - 15.9.1985. m/s Gunilla liikennöi myös SeaWind Linen liikenteessä 1.1.1990 - 31.5.1990.

http://www.valkeatlaivat.net/blogi/Siljan_Turun_laivat/index.htm

Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.