Risteilyvuosi 2020 starttasi tiistaina 14.1. Tallinnan päiväristeilyllä, mikä toteutettiin yhteistyössä Tallinkin kanssa ja lauantaina 18.1. oli vuorossa toinen päiväristeily nostalgisella Rosellalla.
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 30 vuotta ensimmäisestä laivamatkastani ja 25 vuotta ensimmäisestä laivamatkastani Tallinnaan. Ensimmäisen laivamatkani tein Rosellalla Naantalista Kapellskäriin kesällä 1990, joten Rosella Helsingin visiitti sopi hyvin nostalgiamatkalle. Viisi vuotta sitten kävin nostalgiamatkalla Rosellalla Kapellskär - Maarianhamina -reitillä.
Ensimmäisen kerran laivalla Tallinnassa kävin Silja Festivalilla maaliskuussa 1995. Nostalgiakatsaus Tallinnan matkoihin 25 vuoden ajalta löytyy tämän postauksen loppupuolelta.
Lähdin tyttäreni kanssa tiistaina 14.1. Starin 7.30 lähdöllä kohti Tallinnaa.
Nykyään Business Loungesa matkustavat pääsevät Helsingissä ensimmäisenä laivaan.
Meille oli varattu matka Comfort Loungessa, joten tällä kertaa emme ensimmäisten mukana laivaan pääseet.
Matka Tallinnaan alkoi mukavasti Comfort Loungen eväiden ääressä.
Vaikka Loungessa pientä purtavaa oli tarjolla koko matkan ajan, niin pitihän sitä Burger Kingissä käydä.
Myymälöissä kävimme katselemassa tarjouksia ja jätimme tuliaisostosten teon paluumatkalle.
Parin tunnin matka Tallinnaan meni nopeasti ja mukavasti, pienestä aallokosta huolimatta.
Tallinnassa suuntasimme ensimmäiseksi Tallinkin pääkonttorille. Pääkonttorilla kävin tapaamassa viestintäosaston väkeä ja kävin samalla hakemassa Tallink 30 -näyttelyssä lainassa olleet tavarani.
Tallinkin pääkonttorin vieressä sijaitsee Tallinnan Linnahall, jonka peruskorjauksen olisi pitänyt olla valmiina vuoden 2019 aikana.
Kovin valmiilta ei vielä näyttänyt.
Enää ei Linnahallista kopterit lennä tai katamaraanit kulje Helsinkiin.
Linda Linen alukset liikennöivät kantosiipialuksilla ja katamaraaneilla Tallinnan Linnhallin terminaalista Helsingin Makasiiniterminaaliin vuosina 1997 - 2007. Toukokuussa 2018 Linda Line Shipping OÜ asetettiin konkurssiin ja liikenne Linnhallista päättyi.
Linnahallista matkamme jatkui Vanhan kaupungin katuja kävellen...
...ja päädyimme lounaalle McDonaldsiin.
Lounaan jälkeen kävimme katsomassa millaiset valikoimat oli Vanhan kaupungin Prismassa.
Aikaahan meillä oli, joten kävimme vielä Viru-keskuksessa, Kaubamajassa ja Stockmannilla katsomassa josko alennusmyynneistä löytyisi jotain ostettavaa.
Ja vielä ennen terminaaliin menoa ehdimme vielä piipahtamaan Nauticassa.
D-terminaalin kolmanteen kerrokseen oli rakenteilla Tallinkin Business Lounge, josta näytti myös olevan mahdollisuus aikaisempaan laivaannousuun.
Tykkään tästä uudsitetusta terminaalista, missä on tilaa odottaa ja istumapaikkojakin on reilusti vanhaan verrattuna.
Paluumatka Helsinkiin sujui mukavasti Comfort Loungessa.
Ostoksilla kävimme ennen laivan lähtöä Tallinnasta.
Myymälän hyllyjen kelmuista huolimatta ei laiva keinunut normaalia enempää.
Parin tunnin matka meni jälleen nopeasti ja mukavasti.
Lauantaina olikin vuorossa seuraava matka Tallinnaan. Ja tällä kertaa lasten kanssa lähdimme reissuun Rosellalla.
Rosellan kapeat ja jyrkät portaat.
Päiväristeilylle olin varannut meille A-luokan hytin, mikä osoittautui hyväksi ratkaisuksi laivan ollessa täynnä.
Silja Symphony oli saapunut vastarannalle.
Ja sitten mentiin...
Laivamatkaan mahtui ruokailu Seaside Caféssa, pelien pelaamista, myymälöissä kiertelyä ja hytissä oleskelua.
Tallinnan saavuttiin vartti myöhässä aikataulusta.
Tallinnassa kävimme tutustumassa, viime vuoden lopulla uudelleen avattuun, Viron merimuseoon Paksun Margareetan tykkitornissa.
Museossa esitellään virolaisten merenkulkuhistoria keskiaikaisesta rahtiliikenteestä nykyajan merimatkailuun. Monenlaisia tarinoita ovat kertomassa noin 700 historiallista esinettä sekä merimuseon runsas laivojen pienoismallikokoelma.
Kolmas kerros on varattu höyryalusten aikakaudelle.
Neljännestä kerroksessa on esillä Viron merkittävämpien rahti-, matkustaja- ja kalastusalusten pienoismalleja.
Estonian onnettomuutta unohtamatta.
Estlineen ja Tallinkiin liittyvää esineistöä oli myös esillä.
Laivan "ohjaamimen" oli mielenkiintoista kaikenikäisille lapsille.
Myös karaokea pääsi halutessaan laulamaan.
Kattoterassilta oli komeat näkymät joka puolelle. Suosittelen käymään vierailulla, jos yhtään merenkulun historia kiinnostaa.
Paluumatkalle Rosellalla lähdettiin aikataulun mukaisesti.
Kun laiva oli jo menomatkalla käyty läpi, niin paluumatkalla lähinnä pikkumiehen ilot oli "erikoisella hissillä" ajelut...
...ja kapeissa ja jyrkissä portaissa kulkeminen ylös ja alas. Vanhempi lapsista viihtyi kännykän kanssa hytissä.
Myös autokannella tuli käytyä ihmettelemässä sen kompaktia kokoa.
Näin tuli samalla tehtyä nostalgiamatka Rosellalla sekä testattua laiva Tallinnan linjalla.
Ensimmäisen laivamatkani Tallinnaan tein Silja Festivalilla maaliskuussa 1995. Silja Festivalilla ehdin käydä Tallinnassa neljä kertaa. Tuolloin käytössä oli Eestin kruunut, joiden vaihtokursseja päässä laskettiin Tallinnassa ostoksia tehdessä.
Tuohon aikakauteen kuului vahvasti bussiretket Mustamäen torille, missä kaupattiin piraattitavaraa cd-levyistä nappiverkkareihin ja huonosti dubattuihin vhs-kasetille kopioituihin elokuviin.
Myöhemmin Mustamäen torin viehätys hävisi, eikä sitä edes sataman lähelle avattu Merekeskus saanut herätettyä uudelleen.
Wasa Queen liikennöi Helsinki - Tallinna -reitillä talvikausina 1996 - 1999. Itse ehdin mukaan kahdelle matkalle.
Finnjet puolestaan siirtyi Helsinki - Muuga -reitille lokakuussa 1997 ja liikennöi reittiä talvikausina.
Tammikuusta 1999 lähtien Finnjet siirtyi liikennöimään Muugan sijasta Tallinnaan. Matkustin Finnjetillä kerran Muugaan ja kolme kertaa Tallinnaan
Cinderella tuli tutuksi Helsinki - Muuga -reitillä kesällä 1999.
Uusi aika Tallinnan matkailuun alkoi keväällä 2000, kun Sea Containersin SuperSeaCat Four aloitti liikennöimisen Silja Linen markkinoimana.
SuperSeaCat Four ja sen First Class tulivat erittäin tutuiksi kuuden vuoden aikana.
Silja Operalla tuli muutaman kerrran risteiltyä Tallinnaan.
Samoin myös tämä turvallisuusvideo.
Tallinnan satama vuonna 2003.
SeaWind Linen Star Wind liikennöi Helsinki - Tallinna -reitillä vuosina 2002 - 2005 ja itse kävin testaamassa laivan talvella 2004.
Kesällä 2005 SuperSeaCat One liikennöi kolmantena laivana Siljan/Sea Containersin Helsinki -Tallinna -reitillä ja vain pari kertaa ehdin kyseisellä laivalla käymään.
Ensimmäisen matkani Tallinkin laivalla tein Romantikalla marraskuussa 2005.
Tallinkin ostettua Silja Linen vuonna 2006, SuperSeaCatit liikennöivät Silja Linen markkinoimana aina lokakuun loppuun saakka. Lokakuun 2006 jälkeen en enää SuperSeaCateilla matkustanut.
Tallinkin uudella Starilla matkustin ensimmäisen kerran huhtikuussa 2007.
Galaxylla ehdin käymään kerran Tallinnassa kesällä 2007.
Jokaisella Tallinkin Superfastilla tuli myös Tallinnassa päiväristeilyllä käytyä.
Superstar ehti liikennöidä parin viikon ajan, kun se piti päästä testaamaan.
Superstarista ei koskaan tullut minun suosikkiani ja pyrin aina valitsemaan lähdöt Starin vuoroille.
Tukholman laivat kiinnostivat hetkellisesti enemmän ja Baltic Princessille sain ensimmäisen matkani varattua tammikuulle 2009. Baltic Princessillä ehdin kuitenkin matkustamaan useammin kuin Galaxylla.
Tallinkin 22-tunnin risteilyjä tekeviä laivoja on kaikkia yhdistänyt hyvä ruoka á la carte -ravintoloissa. Grill Housen Black Rock Grill oli yksi suosikeistani.
Buffetin ruoka ei puolestaan millään Tallinkin Helsinki - Tallinna -reitillä liikennöivällä laivalla ole vakuuttanut minua.
Viking Linen XPRS:llä tuli parit risteilyt tehtyä talvella 2009.
Eckerö Linen Nordlandialla kävin ensimmäisen kerran toukokuussa 2009 ja toisen kerran toukokuussa 2011.
1.1.2011 Viro siirtyi euroaikaan ja olimme tuolloin Tallinnassa Baltic Princessillä.
Silja Europa siirtyi Helsinki -Tallinna -reitille tammikuussa 2013 ja kävin testaamassa helmikuussa miten laiva toimi Tallinnan linjalla. Muutamat matkat Silja Europalla tuli tehtyä ennen Australiaan lähtöä (2014).
Kesällä 2014 tutuksi tuli Eckerö Linen Finlandia. Finlandia herätti samanlaisia tunteita, kuin Superstar, minkä vuoksi ainoastaan kolme kertaa olen kyseisellä laivalla käynyt.
Linda Linen laivoista ehdin testaamaan vain Karolinin kesällä 2014.
Baltic Queenilla kävin muutaman kerrann Silja Europan ollessa Australiassa.
Kesällä 2015 tutuksi tulivat Viking Linen piknik-risteilyt Tallinnaan Mariellalla ja Gabriellalla. Gabirellalla tuli käytyä piknik-risteilyllä myös kesällä 2019.
Silja Europan Australiasta paluun jälkeen (2016) tykkäsin kovasti päiväristeilyjen aikataulusta.
Päivän aikana ehti erinomaisesti nähdä Tallinnaa monelta eri kantilta ja kaikessa rauhassa.
Marraskuussa 2016 pääsin tutustumaan Muugassa remontoitavana olevaan Silja Europaan ja joulukuussa testaamaan risteilyn merkeissä.
Tammikuussa 2017 pääsin samalla reissulla ensimmäistä kertaa tutustumaan uuteen Megastariin ja omalle viimeiselle matkallaeni Superstarille.
Hienoa oli olla myös mukana Megastarin neitsytmatkoilla.
Megastar onkin suosikkilaivani Helsinki - Tallinna -reitillä.
Aina ei onneksi tarvitse laivalta poistua, sillä pelkällä laivamatkalla Tallinnaan saa pienen irtioton arjesta.
Kesällä 2019 testiin pääsivät Helsingin Vuosaaresta Muugan liikennöivä Eckerö Linen Finbo Cargo ja Tallinkin SeaWind.
Rosella liikennöi Helsinki - Tallinna linjalla elokuusta 2003 huhtikuuhun 2008 sekä Viking XPRS:n telakointien ajan maaliskuussa 2011, tammikuussa 2017 ja tammikuussa 2020. Vaikka laiva noinkin kauan reitillä liikennöi, niin aiemmin ei tullut reissuun Rosellalla lähdettyä, mutta nyt on sekin testattu.
Koska minulle yleensä matkakohdetta tärkämpi on ollut itse laivamatka, en Tallinnassa kovin montaa yötä ole hotellissa vietettänyt Ensimmäisen kerran Tallinnassa tuli yövyttyä Viru-Hotellissa vappuna 2001.
Juhannuksena 2002 ja elokuussa 2003 Express Hotel tuli tutuksi ja silloin se kuului vielä Reval Hotels -ketjuun.
Tallinkin hotelleista olen yöpynyt vain Spa & Conference Hotellissa. Ensimmäisen kerran kesällä 2015 ja toisen kerran marraskuussa 2016.
Solo Sokos Hotel Estoriassa yövyimme maaliskuussa 2017 ja tykkäsin mukavasta huoneesta ja erinomaisesta aamiaisesta.
Viimeisin kokemus on Swissôtelista maaliskuulta ja oikein mukava oli tuokin hotelli.
Tallinna on niin lähellä ja 25 vuodessa olen ehtinyt käydä siellä satoja kertoja. Siitäkin huolimatta vielä paljon on näkemättä.
Onneksi Tallink Shuttle - vie lähelle
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti