sunnuntai 26. tammikuuta 2020

Siljan Turun laivat - m/s Silvia



Oy Siljavarustamo tilasi aluksen Uudenkaupungin telakalta maaliskuussa 1970.


Aluksen köli laskettiin tammikuussa 1971.




Marraskuussa Terttu Petterson kastoi aluksen m/s Silviaksi, jonka jälkeen se laskettiin vesille.


7.3.1972 m/s Silvia luovutettiin Oy Siljavarustamo - Siljarederiet Ab:lle ja asetettiin liikennöimään Turusta Norrtäljeen ja Tukholmaan sekä Uudestakaupungista Norrtäljeen.




m/s Silvian autokansien kapasiteetti oli yhteensä 636 metriä. Autokannelle mahtui n. 28 kuorma-autoa. Yläkannelle voitiin nostaa hissillä 18 perävaunua. Autokannen alapuolella oli tilaa vielä 50 henkilöautolle. Yhteensä alus pystyi kuljettamaan 275 henkilöautoa. Kuljettajille oli varattuna 12 hyttipaikkaa.


Kuuntele "Rekka humppa" levyltä Valkoiset Laivat - Sininen Meri.



Huhtikuussa 1972 aluksen omistaja vaihtoi nimekseen Oy Silja Line Ab.


m/s Silvia ei osoittautunut kannattavaksi, koska se kuljetti ainoastaan rekka-autoja ja muita pyörillä kulkevaa tavaraa, joiden rahtimaksut eivät olleet mainittavasti nousseet vuodesta 1968.


Syyskuusssa 1973 m/s Silvia siirrettiin Oy Siljavarustamolta Höyrylaiva Oy Borelle, joka oli erikoistunut ro-ro-aluksiin. Alus kuitenkin osoittautui myös Höyrylaiva Oy Boren tarpesiin liian pieneksi.


Lokakuussa 1973 alus myytiin Uuden-Seelannin hallitukselle, jolle se luovutettiin joulukuussa. Helmikuussa 1974 alus saapui Aucklandiin ja aluksen hoito siirtyi NZ-Railways -yhtiölle. Yhtiö antoi alukselle nimeksi m/s Coastal Trader ja asetetti sen The Shipping Corporation of New Zealand Ltd:n (New Zealand Line) Auckland - Lyttelton - Dunedin - Auckland -reitille. Vuonna 1982 alusta pidennettiin Singaporessa kymmenellä metrillä.


Toukokuussa 1985 alus myytiin panamalaiselle Aland Sea Activities Co:lle (c/o Godby Shipping Ab [Alpo Mikkola], Godby), sai nimekseen m/s Misana. Kesäkuussa alus lähti Wellingtonista kohti Eurooppaa. Vuonna 1988 alus myytiin myytiin Oakmast Shipping Ltd:lle joka nimesi aluksen m/s Feederteamiksi.(c/o E.H. Harms G.m.b.H. & Co. Car Feeder Service, Bremen).


Vuonna 1989 alus myytiin DG-Leasing (Mediterranean) Shipping Co. Ltd:lle. (c/o E.H. Harms G.m.b.H. & Co. Car Feeder Service, Bremen). Kesäkuusta lähtien omistajana oli ruotsalainen Christensen-Företagen Ab:lle (c/o SJ Färjetrafik), joka asetti aluksen m/s Saga Skåne -nimisenä Trelleborg - Rostock -reitille.


Joulukuussa 1991 alus myytiin Italiaan Manarnavi S.r.l -varustamolle. Sai nimekseen m/s Donata ja asetettiin Leghorn - Trapani -reitille. Vuonna 1993 omistus siirtyi panamalaiselle Deseos S.A:lle (c/o Navimar S.A.).


Lokakuussa 1993 alus aikarahdattiin tallinnalaiselle RAS Eesti Merelaevandus - Estonian Shipping Co:lle. Asetettiin Helsinki - Tallinna -reitille. Lokakuussa 1994 alus aikarahdattiin kuukaudeksi, Estlinen Tallinna - Tukholma -reitille. Tammikuusta huhtikuuhun 1995 alus liikennöi Tallinna - Travemünde -reitillä, jonka jälkeen palasi  Helsinki - Tallinna -reitille.


Vuonna 2000 alus myytiin Nigatas Ltd. -yhtiölle romutettavaksi ja huhtikuussa se saapui Aliagaan romutettavaksi.


m/s Silvian myynnin jälkeen rahtikapasiteettia paikattiin vuokraamalla lisäkapasteettia. m/s Landmark liikennöi Turusta Långnäsin kautta Tukholmaan 12.6. - 15.8.1973 ja m/s Grey Master liikennöi Turusta Norrtäljeen 22.12.1973 - 30.1.1974.


m/s Silvian sisaraluksia oli mm. m/s Arona, m/s Granö ja m/s Gunilla, jotka liikennöivät 1980-luvulla Silja Linen liikenteessä lisäkapasiteettina.


m/s Arona liikennöi Silja Linen Turku - Tukholma -reitillä 30.5.1984 - 27.8.1984 ja Helsinki - Tukholma -reitillä 14.1.1985 - 28.1.1985.






m/s Granö liikennöi Silja Linen Turku - Tukholma -reitillä 3.6.1984 - 20.9.1984.


m/s Gunilla  liikennöi Silja Linen Turku - Tukholma -reitillä 27.5.1985 - 15.9.1985. m/s Gunilla liikennöi myös SeaWind Linen liikenteessä 1.1.1990 - 31.5.1990.

http://www.valkeatlaivat.net/blogi/Siljan_Turun_laivat/index.htm

Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti