Oy Siljavarustamo tilasi aluksen Uudenkaupungin telakalta maaliskuussa 1970.
Aluksen köli laskettiin tammikuussa 1971.
Marraskuussa Terttu Petterson kastoi aluksen m/s Silviaksi, jonka jälkeen se laskettiin vesille.
7.3.1972 m/s Silvia luovutettiin Oy Siljavarustamo - Siljarederiet Ab:lle ja asetettiin liikennöimään Turusta Norrtäljeen ja Tukholmaan sekä Uudestakaupungista Norrtäljeen.
m/s Silvian autokansien kapasiteetti oli yhteensä 636 metriä. Autokannelle mahtui n. 28 kuorma-autoa. Yläkannelle voitiin nostaa hissillä 18 perävaunua. Autokannen alapuolella oli tilaa vielä 50 henkilöautolle. Yhteensä alus pystyi kuljettamaan 275 henkilöautoa. Kuljettajille oli varattuna 12 hyttipaikkaa.
Kuuntele "Rekka humppa" levyltä Valkoiset Laivat - Sininen Meri.
Huhtikuussa 1972 aluksen omistaja vaihtoi nimekseen Oy Silja Line Ab.
m/s Silvia ei osoittautunut kannattavaksi, koska se kuljetti ainoastaan rekka-autoja ja muita pyörillä kulkevaa tavaraa, joiden rahtimaksut eivät olleet mainittavasti nousseet vuodesta 1968.
Syyskuusssa 1973 m/s Silvia siirrettiin Oy Siljavarustamolta Höyrylaiva Oy Borelle, joka oli erikoistunut ro-ro-aluksiin. Alus kuitenkin osoittautui myös Höyrylaiva Oy Boren tarpesiin liian pieneksi.
Lokakuussa 1973 alus myytiin Uuden-Seelannin hallitukselle, jolle se luovutettiin joulukuussa. Helmikuussa 1974 alus saapui Aucklandiin ja aluksen hoito siirtyi NZ-Railways -yhtiölle. Yhtiö antoi alukselle nimeksi m/s Coastal Trader ja asetetti sen The Shipping Corporation of New Zealand Ltd:n (New Zealand Line) Auckland - Lyttelton - Dunedin - Auckland -reitille. Vuonna 1982 alusta pidennettiin Singaporessa kymmenellä metrillä.
Toukokuussa 1985 alus myytiin panamalaiselle Aland Sea Activities Co:lle (c/o Godby Shipping Ab [Alpo Mikkola], Godby), sai nimekseen m/s Misana. Kesäkuussa alus lähti Wellingtonista kohti Eurooppaa. Vuonna 1988 alus myytiin myytiin Oakmast Shipping Ltd:lle joka nimesi aluksen m/s Feederteamiksi.(c/o E.H. Harms G.m.b.H. & Co. Car Feeder Service, Bremen).
Vuonna 1989 alus myytiin DG-Leasing (Mediterranean) Shipping Co. Ltd:lle. (c/o E.H. Harms G.m.b.H. & Co. Car Feeder Service, Bremen). Kesäkuusta lähtien omistajana oli ruotsalainen Christensen-Företagen Ab:lle (c/o SJ Färjetrafik), joka asetti aluksen m/s Saga Skåne -nimisenä Trelleborg - Rostock -reitille.
Joulukuussa 1991 alus myytiin Italiaan Manarnavi S.r.l -varustamolle. Sai nimekseen m/s Donata ja asetettiin Leghorn - Trapani -reitille. Vuonna 1993 omistus siirtyi panamalaiselle Deseos S.A:lle (c/o Navimar S.A.).
Lokakuussa 1993 alus aikarahdattiin tallinnalaiselle RAS Eesti Merelaevandus - Estonian Shipping Co:lle. Asetettiin Helsinki - Tallinna -reitille. Lokakuussa 1994 alus aikarahdattiin kuukaudeksi, Estlinen Tallinna - Tukholma -reitille. Tammikuusta huhtikuuhun 1995 alus liikennöi Tallinna - Travemünde -reitillä, jonka jälkeen palasi Helsinki - Tallinna -reitille.
Vuonna 2000 alus myytiin Nigatas Ltd. -yhtiölle romutettavaksi ja huhtikuussa se saapui Aliagaan romutettavaksi.
m/s Silvian sisaraluksia oli mm. m/s Arona, m/s Granö ja m/s Gunilla, jotka liikennöivät 1980-luvulla Silja Linen liikenteessä lisäkapasiteettina.
m/s Arona liikennöi Silja Linen Turku - Tukholma -reitillä 30.5.1984 - 27.8.1984 ja Helsinki - Tukholma -reitillä 14.1.1985 - 28.1.1985.
m/s Granö liikennöi Silja Linen Turku - Tukholma -reitillä 3.6.1984 - 20.9.1984.
m/s Gunilla liikennöi Silja Linen Turku - Tukholma -reitillä 27.5.1985 - 15.9.1985. m/s Gunilla liikennöi myös SeaWind Linen liikenteessä 1.1.1990 - 31.5.1990.
Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti