Kyse oli niin sanotusta Futurum -hankkeesta, mihin Bore ei päättänytkään osallistua ja luopui myöhemmin kokonaan osuudestaan Silja Linessa. Uusien laivojen oli määrä tuoda risteilyalusten taso Helsingin ja Tukholman välille.
"Koska matkustajillemme itse matka on yhtä tärkeä kuin perille tulo meidän on tarjottava jokaiselle oikea tila viettää aikaansa laivalla. On oltava tilaaniille, joiden mielestä tärkeintä matkassa on syödä hyvin. On oltava tilaa niille, jotka haluavat istua iltaa, tanssia ja seurustella. On olttava ravintolatilaa myös niille, jotka haluavat viihtyä rauhallisessa ympäristössä ilman musiikkia. On oltava tilaa nuorille, jotka haluavat olla yhdessä ja tanssia nuorten oman musiikin tahdissa. On oltava tilaa perheille ja lapsille. On oltava tilaa niille, jotka haluavat istua ja katsella ohilipuvia maisemia. Laivalla on oltava tilaa kaikille. Ja näillä laivoilla sitä on."
Laivan eri tiloja yhdistäisi sisustusarkkitehti Carita Holthoerin suunnittelema leveä arkadi, jonka varrelle sijoitetaan pieniä pöytäryhmiä. Holthoerin käsialaa oli myös laivan myymälät ja aulat.
Laivan ravintoloiden suunnittelusta vastasi sisustusarkkitehti Vuokko Laakso.
Tilavan lasten leikkihuoneen pallomerineen ja liukumäkineen suunnitteli sisustusarkkitehti Ilmo Issakainen. Issakaisen käsialaa oli myös saunaosasto ja kokoustilat.
Hyttien sisustukseen panostettiin myös. Sisustusarkkitehti Carita Holthoer vastasi hyttien ja hyttikäytävien suunnittelusta.
Alusten runkorakenteissa pyrittiin mahdollisimman pieneen aallonmuodostukseen.
Laivat varustettiin kemikaalisella ja biologisella puhdistuslaitoksella ja kaikki jätteet toimitettiin maihin.
NB1251:n (m/s Finlandia) köli laskettiin 18.2.1980 ja NB1252:n (m/s Silvia Regina) 22.4.1980.
NB1251 (m/s Finlandia) laskettiin vesille Pernon telakalla 25.7.1980 ja NB1252 (m/s Silvia Regina) 22.10.1980. Vesillelaskun jälkeen alukset hinattiin vanhalle telakalle, Aurajoen suulle, varusteltavaksi.
Piirustuksesta valmiiksi laivaksi 17 kuukaudessa.
Maaliskuussa 1981 NB1251 (m/s Finlandia) kävi pohjan maalauksessa Aalborgissa Tanskassa.
Rouva Tellervo Koivisto kastoi Effoan laivan m/s Finlandiaksi 30.3.1981 ja Ruotsin kuningatar Silvia kastoi Svean laivan m/s Silvia Reginaksi 28.4.1981.
m/s Finlandia aloitti liikennömisen Helsingistä Tukholmaan 1.4.1981.
m/s Wellamo ja m/s Finlandia Helsingissä.
Useiden lakkojen vuoksi m/s Silvia Reginan luovutus myöhästyi. m/s Silvia Reginan myöhästymisen vuoksi Silja Linella oli 1.6. - 11.6.1981 välisenä aikana lähtö Helsingistä Tukholmaan vain parittomina päivinä.
m/s Silvia Regina aloitti liikennöimisen Helsinki - Tukholma -reitillä 12.6.1981, jonka jälkeen laivat lähtivät päivittäin molemmista satamista.
m/s Silvia Reginan omisti Suomen Yritysrahoitus Oy, joka oli vuokrannut aluksen Oy Svea Line (Finland) Ab:lle.
m/s Silvia Regina liikennöi Suomen lipun alla vuoteen 1987 asti.
m/s Finlandian ja m/s Silvia Reginan kansikartat vuodelta 1981.
Komentosilta sijaitsee 29,3 metriä merenpinnan yläpuolella.
"Koko yhdeksäs kansi on rauhoittettu kokouksille. Kokousaulan käytävän varrella on kokoustarjoilua varten keittiö, josta voidaan hoitaa pikkusyötävää ja juotavaa."
"Millainen kokous sopii parhaiten sinun ryhmäsi päämääriin? Ajanmukaiset filmi- ja diaprojektorit, tv-monitorit, kuvanauhurit, äänentoistolaitteet, valkokankaat, piirtoheittimet, kopiokoneet, fläppi- ja kirjoitustaulut sekä pimennysverhot kuuluvat kokoustilojemme varustukseen. Tekniikasta on hyvä sopia etukäteen. Kannattaa tarkistaa esim. videonauhurin ja diaprojektorin tyyppi. Kaikki varaamasti tekniikka ja erikoispalvelut tulevat uudeen Seadata-järjestelmän kautta ajoissa tiedoksi laivaan."
"Kokoustilat muodostuvat neljästä sailista ja neljästä ns. ryhmätyötilasta. Varsinaisiin kokoussaleihin mahtuu 20 - 50 henkilöä kuhunkin. Kaikki neljä ryhmätyötilaa on mitoitettu kymmenelle osaanottajalle. Perustiloja voidaan väliovin joustavasti yhdistellä."
Kokoustilojen pohjakartta.
"Tiestikö, miten Finlandian ja Silvia Reginan ravintolat saivat nimensä? Se syntyi, kun halusimme ristiä ne tavalla, joka kertoo yhdellä sanalla niistä mahdollisimman paljon. Siitä kuinka herkullista niiden ruoka on. Kuinka hyvän palvelun sieltä saat. Millaisesta ympäristöstä siellä nautit, sekä sisällä että luodessasis katseeseei ulkoa avautuviin näkymiin. Ja kuinka monipuoliset mahdolliset ne tarjoavat sinulle nauttia matkastasi. Siitä syntyi nimi Maxim. Eli yhdellä sanalla: parasta, mitä vain voimme sinulle tarjota. Sillä se on ollut ainoa lähtökohta näitä ravintoloita luodessa."
"Maximaaliset makunautinnot. Maxim käsittää neljä eri ravintolaa, kolme baaria sekä omat ruokailutilat ryhmille ja ne muodostavat oman kokonaisuutensta laivojen etuosaan kahdelle kannelle. Ylimmällä kannella sijaitsee Maxim Terrass -ravintola, missä tarjolla on perinteinen voileipäpöytä."
"Voileipäpöydällä on laivalla aina oma vannoutunut ystäväjoukkonsa."
"Tanssihaluisen ei tarvitse istua Terassiravintolassakaan toimettomana, sillä täältä johtavat kierreportaat alemman kannen tanssilattialle. Voit tietysti myös rentoutua rauhassa omalla paikallasi tai seurata elämää alempana tanssilattialla. Miten vain tahdot iltasi viettääkin, pääasia että tunnet olosi mahdollisimman hyväksi."
"Maxim Terrass ei täyty elämästä ja ihmisistä ainoastaan llalla, täällä tarjoillaan myös aamuisin monipuolinen ja runsas meriaamiainen, joka on oikea vastaus suolaisen meri-ilman nostattamaan nälkään ja jonka valkoisilla laivoilla matkustaneet hyvin tuntevat."
"Business Club matkailijoiden hintaan kuuluu todella runsas erikoisaamiainen. Englantilaiseen tapaan tarjolla on munia ja pekonia sekä lisäksi kaikkea sitä mitä haluat valita runsaasta aamiaispöydästämme. Business Club matkustajille on varattu myös omat aamiaispöydät."
Maxim Terrassin baari.
8. kannen aula.
"Tiedämme hyvin, että haluat joskus syventyä keskusteluun kaikessa rauhassa tai nauttia aperitiivisi illallista odotellessa tai syventyä omiin ajatuksiin kenenkään häiritsemättä. Kaikkeen tähän on Silja Clubissa mahdollisuus."
Silja Club.
"Kannella voit käydä saamassa raitista meri-ilmaa. Älä kuitenkaan päästä lapsia yksi kannelle."
7. kannen aula.
"Maxim á la Carte sijaitsee seitsemännellä kannella. Se on illallisravintola, jonne kerran tultuasi voit jäädä koko illan loppuun asti, sillä täällä ei tekeminen lopu aterian päättymisen jälkeen."
Maxim á la Carte.
"Ravintolan etuosassa on tanssilattia, jolle voi siirtyä karpaloparfaitin ja kahvin jälkeen. Orkesterin selän takana aukeaa mahtava näköala kahden kerroksen korkuisesta ikkunasta suoraan siihen suuntaan, jonne laiva kulkee."
"Maxim á la Carten yhtedessä ovat myös erikoisravintolat Maxim Special ja Maxim Grill."
"Ennen ravintolaan menoa voit pistäytyä istumassa hetken baarin puolella."
"Rulettia pääsee pelamaan Maxim á la Carten sisäänkäynnin läheisyydessä."
"Arkadiaan tultuasi istuudu hetkeksi nauttimaan maisemista. Olet täällä niin korkealla vedenpinnan yläpuolella, että näet avomerelle kymmenien meripeninkulmien päähän."
"Tax Free Shopista löytyy tilaa ja avaruustta, mutta niin pitääkin, että kaikki sen eri artikkelit mahtuisivat sinne ja niistä olisi helpompi valita tuliaisostokset."
Tax Free Shop.
Suomen lipun alla kulkevilla aluksilla alkoholiostokset otettiin yöksi säilöön ja ne sai nouttaa seuraavana aamuna Tax Freen yhteydessä sijaistevalta luovutustiskiltä.
"Parfumerie on Tax Freen tavoin seitsemännellä kannella. Sen valikoimat edustavat kansainvälistä huipputasoa laadussaan ja monipuolisuudessaan."
"Silja Taverna on laivan cafeteria-itsepalveluravintola, jossa saat nopeasti ja edullesti maittavia annoksia, kahvia, voileipiä ja virvokkeita. Tavernassa on myös kaksi väritelevisiota."
"Lepo-ostastossa voit oikaista itsesi mukavissa tuoleissa. Mukavat säädettävät istuimet on tarkoitettu ilman hyttiä matkustaville vieraillemme."
"Sleep-In-osastolla on mukavat laverit, joissa voi nukkua. Tämä on nuorten omaa maailmaa. Tehdään matkasuunnitelmaa ja sovitaan tuttavuuksia."
"Säilytyslokerot sijaitsevat Sleep-in osaston vieressä."
"Hyttiosastolla on matkustajia neuvomassa hyttiemännät. m/s Finlandian ja m/s Silvia Reginan hytit sijaitsevat kansilla 2, 4, 5 ja 6."
"Varustajahytit ovat upeinta, mitä laivamme tarjoavat. Tilaa edustavalle yhdessäololle ja ainutlaatuisen tasokkaalle matkusamiselle palveluineen riittää."
"Varustajahytit muodostavat oman osastonsa 6. kannelle ja hytit ovat suurudeltaan 20 m²."
"Varustajahytit ovat tasostaan huolimatta vasta puitteet sille erikoispalvelulle, jonka tarjoamme näissä hyteissä matkustaville. Hytti osastolla on oma emäntä, joka palvelee matkustajia ja täyttää heidän toivomuksiaan. Hän hoitaa esimerkiksi pöytävaraukset illalliselle siihen ravintolaan, mihin matkustajat haluavat. Hän vastaa myös tarjoiluista hytteihin ja mikä olisikaan miellyttävämpää kuin saada aamulla meriaamiainen hyttiin iloisen hyvän huomenen kera."
"Hyttiosastolla on oma seurusteluaulansa, joka on varustajahyteissä matkustavien ja heidän vieraidensa käytettävissä."
"Luksushytti on nimensä mukaista tilaa lepoon ja seurusteluun. Puhelimitse voi ottaa yhteyden laivan palveluihin."
"Luksushytit sijaitsevat kansilla 5-6 ja ovat suuruudeltaan 12 m²."
"1-kategorian hytit ovat varustettu ikkunalla ja ovat suuruudeltaan 9 m². Hytit ovat tarkoitettu pääasiassa kahdelle hengelle ja vuoteet ovat rinnakkain, eivät päällekkäin.
"Eräissä hyteissä on lisävuode, mutta tavallisesti se on käännetty seinälle ja otetaan käyttöön vasta, kun hytissä matkustaa kolmen tai neljän hengen seurue."
"Seinärakenteiden ansiosta äänieristys on erittäin korkeaa luokkaa. Kaikissa hyteissä on suihku, wc, radio, automaattiherätys, ilmastointi ja kokolattiamatto."
"2-kategorin hytit ovat ikkunattomia hyttejä 4 - 6 kansilla ja 3-kategoria ikkunattomat hytit sijaitsevat autokannen alapuolella 2. kannella . Varustukseltaan ja kooltaan ne ovat kuin 1-kategorian hytit."
"Näiden lisäksi hyttejä löytyy myös liikuntavammaisille. Hytit ovat varustettu heidän erityistarpeidensa mukaisesti ja ne ovat sijoitettu sisääntulokannelle aulan viereen, josta on hyvät yhteydet maihin ja laivan eri tiloihin. Suuruudeltaan hytit ovat 12 m²."
"Laivalla saavut ensimmäiseksi 4. kannella sijaitsevaan keskusaulaan. Täällä sinua palvelee laivan todellinen tietokeskus, purserin toimisto, joka auttaa sinua kaikissa kysymyksissäsi."
"Puhelimet kytketään satamassa olon ajaksi kaupungin verkkoon. Voit soittaa automaatista tavalliseen tapaan. Laivalla on myös radiopuhelin, jolla saa yhteyden maihin merellä oltaessa. Purseri neuvoo sinut radiohyttiin, mikäli yhteys maihin on tärkeä."
"Sisääntuloaulasta vasemmalla on pitkä Lobby Galleria. Täällä voit istahtaa katsomaan lapsia jotka leikkivät leikkihuoneen pallomeressä tai tehdä ostoksia hyvin varustetussa Lobby Shopissa."
"Leikkihuone on tilavampi, toimivampi ja monipuolisempi kuin aikaisemmilla laivoilla, Lukusoppi, komentosilta, piirustusnurkkaus, seinäpalapeli, kino-nukketeatteri. Lapselle riittää omaa tekemistä, vaikka vanhemmat tanssisivat ja ateroisivat keskenään pidempäänkin. Leikkejä on valvomassa koulutettu lastenhoitaja."
"Mutta mikä tekee leikkihuoneesta ainutlaatuisen. Tietysti erityisylpeytemme pallomeri, kirkasvärisillä palloilla täytetty allas, jonne lapset sukeltavat liukurataa pitkin ja nauttivat. Leikkihuoneen vieressä sijaitsevasta hoitohuoneesta löytyy nukkumatila, ruokailunurkkaus, kylvetystila ja vaatteiden kuivauskaappi - kaikki mitä pienokaisen äiti matkan aikana tarvitsee."
"Tahdotko muiston, joka säilyttää matkasi mielessä pitkään? 4. kannen erikoismyymälästä saat muotia, koruja, tyylikkäitä käsilaukkuja tai vaikkapa kellon."
"Halutessasi hiustenleikkuun tai uuden kampauksen, ota yhteys laivan parturi-kampaamoon ja tilaa itsellesi aika. Parturi-kampaamo sijaitsee 4. kannella."
"Laivalla on mukana myös sairaanhoitaja. Häneen saat yhteyden purserin toimiston kautta."
"Jos sinulla on auto mukanasi, jätät sen ensiksi autokannelle. Sieltä pääsee hisseillä suoraan purserin toimiston luo, hyttikerroksiin ja muualle laivaan. Autokannelle mahtuu 450 henkilöautoa."
"Kuinka hyvältä tuntuukaan rentoutua ja virkistyä saunassa täyden työpäivän tai kaupunkipäivän jälkeen. Huuhtelet todella pois arjen pölyt ja virittäydyt illan juhlaan tai loman tunnelmaan."
"2. kannen saunaosastolla on viisi saunaa, joista osa on varattu perhesaunoiksi tai niille, jotka haluavat saunoa omassa rauhassaan. Lisäksi yksi sauna on suunniteltu liikuntavammaisia ajatellen."
"Uima-altaan lisäksi laivoilta löytyy polskuttelua allas perheen pienemmille. Saunabaarissa saa virvokkeita, pyyhken ja voit vuokrata uimapuvun ja ostaa hiusshampoota, jos tarvitset."
Konehuone.
Stockholms Rederi AB Svea luopui varustamotoiminnasta marraskuussa 1981. Yhtiön alukset siirtyivät Johnson Linelle, joka oli 1970-luvun puolivälistä ollut Svean pääomistaja.
Satsaus suurempaan ja tyylikkäämpään kalustoon tuotti tulosta: ensimmäisen vuoden aikana Helsingin linjan matkustajamäärä kasvoi 45 prosenttia.
m/s Finlandia saapui 10.1.1982 Oy Wärtsilän Ab:n Pernon telakalle, jossa alukseen rakennettiin uusi vesirajasta hoikempi keula. Pernon telakalta alus siirtyi Turun telakalle, jossa uudistettiin ravintolatiloja.
Liikenteeseen m/s Finlandia palasi 10.3.1982.
m/s Silvia Regina puolestaan saapui Pernon telakalle telakoitavaksi 7.2.1982 ja palasi liikenteeseen 30.3.1982.
Telakoinnin yhteydessä rakennettiin 7. kannen peräosaan uusi Grilliravintola.
"Grilli-ravintola sopii sinulle, kun haluat keskustella ja nauttia hyvästä ateriasta rauhassa."
Syksyllä 1986 Grillin nimeksi vaihdettiin Trattoria il Mare.
Silja Tavernasta lohkaistiin myös pieni osa uutta Tiffany Discoa varten.
"Disco ja uusin musiikki tempaavat mukaansa. Tiskijukka saa useimmiten uusimmat hitit ennen kuin ne ovat kaupoissa." (Ylläolevat kuvat ovat Finlandian Tiffany Discosta.)
"Tiffany Discossa mannermainen yökerhotyyli" (Ylläolevat kuvat ovat Silvia Reginan Tiffany Discosta.)
m/s Silvia Regina Helsingissä.
m/s Silvia Regina.
m/s Finlandia.
Talvella 1985 rakennettiin molemmille laivoille lisää kokoustilaa ja 270 paikkainen auditorio.
Kansikartta vuodelta 1985.
Kokoustilojen pohjakartta vuodelta 1985.
Auditorion pystyi tarvittaessa jakamaan kahdeksi eri tilaksi.
m/s Finlandia.
Vuonna 1985 pohdittiin pitäisikö rakentaa Helsinki-Tukholma -linjalle uudet laivat vai pidennettäisiinkö vuonna 1981 valmistuneita Finlandiaa ja Silvia Reginaa. Pidennystä varten amerikkalainen Val Thornton Design Concepts -toimisto teki konseptisuunnitelman loppuvuodesta 1985.
Suunnitelmien mukaan molempia laivoja olisi pidennetty 28 metrillä, minkä vuoksi ne olisi otettu pois liikenteestä viiden kuukauden ajaksi. Jos hanke olisi toteutunut olisi se maksanut 400 miljoonaa markkaa. Pidennyksen jälkeen Finlandian ja Silvia Reginan hyttikapasitetti olisi ollut lähes sama kuin Silja Serenadella ja Silja Symphonylla.
Pidennyksen sijaan Silja Line päätyi järjestämään vuonna 1986 "Miltä matkustajalaiva näyttää vuonna 2000" -suunnittelukilpailun, minkä tuloksena uudet laivat myöhemmin syntyivät.
Syksyllä 1987 Silja aloitti Helsingin laivojen uudistuksen. Vaikka remontti oli varsin perusteellinen, tarkkojen etukäteissuunitelmien vuoksi laivat olivat liikenteessä koko ajan, eikä telakointia tarvittu.
Muutostyöt tehtiin tarkoituksenmukaisuussyistä. Kuusi vuotta on laivalla ja pitkä aika ja kun vielä mietititään miten kovassa kulutuksessa alukset ovat.
Eri tilojen sijainti näytti laivoja rakennettaessa hyvältä, mutta käytäntö osoitti muutostarpeen. Myös värien käyttö sisutuksessa oli muuttunut. Vaaleat värit ja valoisuus alkoivat olla enemmän ihmisten mieleen ja tämän vuoksi vaaleita värisävyjä sisutukseen tuotiin uudistusten myötä.
Uudistustyöt aloitettiin neljännen kannen sisääntuloaulasta, jonka pinnat maalattiin uudelleen.
(Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi.)
Kansimatkustajien nukkumarauha parani huomattavasti, kun istumasalonki ja sleep-in osasto siirrettiin neljännelle kannelle ja leikkihuone ja Lobby Shop niiden tieltä seitsemännelle kannelle.
Laivan takaosaan rakennettiinn uusi suurempi grilliravintola. Entisen istumasalongin tilalle rakennettiin 200-paikkainen baari-tupakkasalonki, Music Bar.
Myymälätiloja lisättiin ja tavaravalikoimaa monipuolistettiin.
Laivojen uudistustyön suunnitteli Studio Tomevski. Monet elementit rakennettiin melkein valmiiksi maissa ja siirrettiin laivoihin. Ensimmäinen laivoista remontoitiin syys-lokakuussa ja toinen loka-marraskuussa.
Esisopimus m/s Finlandian myynnistä DFDS A/S -varustamolle tehtiin marraskuussa 1987. Sopimuksen mukaisesti alus luovutettaaisiin uudelle omistajalle toukokuussa 1990.
m/s Silja Serenaden myöhästymisen vuoksi Silja Line asetti Turun linjalta m/s Wellamon Helsinki - Tukholma -reitille toukokuusta marraskuuhun 1990.
m/s Finlandia jatkoi liikennöintia m/s Queen of Scandinavia -nimisenä Oslo - Kööpenhamina -reitillä aina vuoteen 2001 asti. Aluksen keula rakennettiin uudelleen alkuvuodesta 2000, samalla rakenneettiin perääsponsoonit. Kesäkuussa 2001 alus siirtyi Newcastle - Stavanger - Haugesund - Bergen -reitille aina vuoteen 2008 asti. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)
Vuonna 2009 Alstom Power Sweden vuokrasi aluksen asuntolaivaksi Oskarshamniin 75 päivän ajaksi, kun Simpevarpin ydinvoimalaa huollettiin.
Vuosina 2010 - 2016 alus liikennöi St. Peter Linen liikenteessä Helsinki - Pietari -reitillä, m/s Princess Maria -nimisenä.
m/s Princess Maria Helsingissä toukokuussa 2010. Vuonna 2010 alus liikennöi Helsingin Olympiaterminaalista.
m/s Princess Maria ja m/s Silja Serenade Helsingissä toukokuussa 2010.
m/s Princess Maria Länsisatamassa helmikuussa 2011.
m/s Princess Maria Makasiiniterminaalin laiturissa maaliskuussa 2011.
m/s Princess Maria Makasiiniterminaalin laiturissa huhtikuussa 2011.
m/s Princess Maria lähdössä Helsingistä maaliskuussa 2011.
m/s Princess Maria ja m/s Silja Serenade Helsingissä elokuussa 2011.
Vuodesta 2012 lähtien m/s Princess Maria liikennöi Länsisatamasta.
m/s Princess Maria Länsisatamassa maaliskuussa 2013.
m/s Princess Maria ja m/s Silja Europa Länsisatamassa maaliskuussa 2013.
m/s Princess Maria saapumassa Helsinkiin heinäkuussa 2013. Kuvaa kun tarkasti katsoo voi havaita vielä Silja Linen hylkeen ääriviivat aluksen kyljessä.
Nykyään alus liikennöi m/s Moby Dada -nimisenä Välimerellä.
m/s Silvia Regina myytiin marraskuussa 1988 Stena AB:lle, joka rahtasi aluksen takaisin Johnson Linelle uudisrakennuksen valmistumiseen saakka.
Toukokuun 31. päivä 1991 m/s Silvia Regina lähti viimeiselle matkalleen Silja Linen laivastossa, jonka jälkeen alus luovutettiin Stena AB:lle. Alus jatkoi liikennöintiä uudistustöiden jälkeen m/s Stena Britannica -nimisenä Hoek van Holland - Harwich -reitillä aina vuoteen 1994 asti.
Vuonna 1994 laiva sain nimekseen m/s Stena Saga ja se setettiin Oslo - Frederikshavn - Göteborg -reitille. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)
Vuosien varrella laivaa on uudistettu sisätilojen osalta ja laiva liikennöi edelleen Stena Linen liikenteessä.
m/s Stena Saga Frederikshavin satamassa kesäkussa 2016.
Aluksen kotisatama on ollut Tukholma vuodesta 1987 lähtien.
m/s Stena Saga Frederikshavin satamassa kesäkussa 2016.
m/s Stena Sagan korsteenin siivekkeet poistettiin vuoden 2008 telakoinnissa.
Blogisarjan etusivulle pääset tästä.
Todella upea ja kattava kertomus. Olisiko joskus mahdollista tehdä Siljan Turunlaivojen historiasta vastaava juttu?
VastaaPoistaKiitos :) Turun laivojen historiaa tuli käsiteltyä muutama vuosi sitten joulukalenterissa, mutta voisihan sitä myös tänne blogin puolelle ajatella.
Poista