keskiviikko 29. toukokuuta 2019

100 vuotta Helsingistä Tukholmaan - Kävelykatu Helsingistä Tukholmaan


Silja Line järjesti vuonna 1986 "Miltä matkustajalaiva näyttää vuonna 2000" -suunnittelukilpailun, minkä tuloksena uudet laivat myöhemmin syntyivät. Kansainvälisessä kilpailussa oli mukana laivasuunnittelijoita ja -arkkitehteja. 


Mukaan pääsi myös tukholmalainen arkkitehtitoimisto FFNS, joka oli suunnitellut Nackan ostoskeskuksen. Laivasuunnittelusta heillä ei ollut kokemusta. Laivojen suunnitelusta voit lukea lisää marraskuussa2018 ilmestyneestä blogitekstistä "Laivan tulevaisuus".



26.10.1987 Silja Linen suomalainen omistajavarustamo Effoa - Suomen Höyrylaiva Oy allekirjoitti Wärtsilä Meriteollisuus Oy:n kanssa sopimuksen Helsingin ja Tukholman väliselle linjalle tulevan matkustaja-aluksen rakentamisesta. Yhden aluksen tilaushinta oli noin 700 miljoonaa markkaa.   



Tämän "uuden sukupolven" aluksen toimitus oli määrä tapahtua vuoden 1990 alkupuolella.
Tilausvaiheessa ei aluksen suunnittelun yksityiskohtia paljastettu, ainoastaan tärkeimmät mitat. Laivan pituus tulisi olemaan 200 metriä ja leveys 31,5 metriä. Siihen mahtuisi 2500 matkustajaa, jotka kaikki voitaisiin majoittaa laivan 900 hyttiin. Aluksen autokannelle mahtuisi 450 henkilöautoa tai vaihtoehtoisesti 60 rekkaa.



Samalla Silja Linen ruotsalainen omistajavarustamo Johnson Line Ab allekirjoitti sopimuksen oikeudesta sisaraluksen tilaamiseen ja päätyi  21.3.1988 tilaamana aluksen Oy Svea Line (Finland) Ab:n kautta ja se oli määrä toimittaa keväällä 1991.  


Effoan uudisrakennuksen (NB 1301) tuotanto aloitettiin 16.1.1989 ja sen rakennusvaiheista voit lukea lisää marraskuussa 2018 ilmestyneestä blogitekstistä "Rakentaminen alkaa".



Johnson Linen uudisrakennuksen (NB 1309) tuotanto aloitettiin 9.10.1989.  Tuotannon aloituksessa telakalla laivan ostaja ja myyjä painavat juhlallisesti laserleikkurin käynnistysnappia.
 

23.10.1989 Wärtsilä Meriteollisuus Oy ajautui konkurssiin ja rakenteilla olevien laivojen kohtalo oli epäselvää. 

Marraskuun 7. päivänä perustettiin Masa-Yards Oy ja alusten rakennustyöt jatkuivat 9.11.1989.
Uuden yhtiön toimitusjohtajana toimi Wärtsilän entinen telakkajohtaja Martin Saarikangas, jonka lempinimestä ei kuulemma uuden telakan nimi syntynyt, vaan työryhmässä kehittyneestä Masa-lyhenteestä "Most acceptable solution available" eli paras mahdollinen saatavilla oleva ratkaisu.
Uutta telakkayhtiötä olivat perustamassa SYP, Birka Line, Rederi Ab Slite, Effoa & Johnson Line sekä Carnival Cruise Line. 



Tammikuussa 22.1.1990 tarkoin varjeltu salaisuus paljastettiin viimeinkin lehdistölle ja matkatoimistojen johtajille Masa-Yardsin telakalla Pernossa. Paljastuksesta voit lukea lisää marraskuussa 2018 ilmestyneestä blogitekstistä "Ennakkonäytös".


Masa-Yards ja Effoa solmivat torstaina 8.2.1990 950 miljoonan markan arvoisen sopimuksen Wärtsilä Meriteollisuuden Turun telakalla tekeillä olevan aluksen rakentamisesta valmiiksi. Samanaikaisesti Johnson Linen kanssa solmittiin saman sisältöinen sopimus. Effoan Silja Linen liikenteeseen tilaama laiva luovutetaan sopimuksen mukaan marraskuun puoliväliin mennessä ja Johnson Linen laiva luovutetaan toukokuun lopulla 1991. Effoan laivan rakentamisen jatkumisesta aina neitsytmatkaan asti voi lukea lisää marraskuussa 2018 ilmestyneestä blogitekstistä "Rakentaminen jatkuu".





Kun metallilevyistä on saatu valmiiksi laivan alaosan suurlohkot, on vuorossa kölinlaskujuhlat. NB 1309:n kölinlasku suoritettiin 4.6.1990.

NB 1309 kuvattuna 21.6.1990.


NB 1309:n keulalohko kuvattuna 17.8.1990.

NB 1309:n promenadea ympäröivää hyttilohkoa asennetaan paikoilleen 3.9.1990.


NB 1309:n keulalohkoa asennetaan paikoilleen 14.9.1990.



Marraskuun 15. päivänä 1990 oli NB 1309:n vesillelaskun vuoro.
 
Kun NB 1309 oli saatu laskettua vesille oli m/s Silja Serenaden vuoro lähteä esittelyristeilylle Turusta Tallinnan redin kautta Helsinkiin. m/s Silja Serenaden esittelyristeilystä ja sitä seuranneesta neitystmatkasta voit lukea lisää marraskuussa 2008 ilmestyneestä blogiteksistä "Neitsytmatka".


m/s Silja Serenade saapumassa Helsinkiin ensimmäisen kerran.


m/s Silja Serenadea ja sisaralusta oli suunnittelemassa kahdeksan eri arkkitehti- ja suunnittelutoimistoa Suomesta ja Ruotsista. Silja Serenaden suunnittelijoista voit lukea lisää marraskuussa 2008 ilmestyneestä blogiteksistä "Serenaden suunnittelijat".

m/s Silja Serenaden ja m/s Aallottaren kokovertailua.


Esittely- ja neitsytristeilyiden jälkeen alkoi m/s Silja Serenaden normaali reittiliikenne Helsingin ja Tukholman välillä 18.11.1990. Reitillä liikennöi toisena aluksena m/s Silvia Regina. Silja Serenaden liikenteen aloittamisesta voit lukea lisää marraskuussa 2008 ilmestyneestä blogiteksistä "Kävelykatu Helsingistä Tukholmaan".


"Fantastinen laiva"
 
21.1.1991 oli juhlallinen päivä, sillä työnimellä NB 1309 tunnettu laiva sai nimen.

Laulajatar Alice Babs kastoi aluksen Silja Symphonyksi.


m/s Silja Symphony kastepäivänä 21.1.1991.


Kölinlaskuseremonian yhteydessä laitetettiin kolikoita telakka-altaan pohjalla sijaitsevien pukkien päälle, mutta rakennustöiden edetessä ne on otettiin talteen kölin alta ja seremoniassa, mastontallajaisissa, ne siirrettiin osaksi mastoa 20.3.1991.


8.5.1991 oli m/s Silja Symphonyn koeajon vuoro.






Koeajon yhteydessä saatiin myös sisarukset ikuistettua samaan kuvaan.


30.5.1991 oli m/s Silja Symphonyn aika lähteä telakalta esittelyristeilylle kohti Tukholmaa.

Esittelyristeilyn ohjelma. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)


m/s Silja Symphony lähtee telakalta. (Video Turun Sanomat)





Tunnelmia esittelyristeilyltä.






Perinteinen lipunvaihtoseremonia.

Silja Symphonyn kapteenit.




Laivan kummi Alice Babs.


Neitsytristeilyn ohjelma. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)


m/s Silja Symphony aloitti reittiliikenteen Helsingistä Tukholmaan 1.6.1991 m/s Silja Serenaden parina.


Kokonaan sininen silmä erotti m/s Silja Symphonyn sisaraluksestaan m/s Silja Serenadesta.

m/s Silja Symphonyn kansikartta vuodelta 1991.


m/s Silja Symphonyn ja m/s Silja Serenaden ravintolat ja myymälät vuodelta 1991.



Silja Symphonyn promenade.



Silja Symphonyn Tax Free Market.


Silja Symphonyn Parfumerie Cleopatra.


Silja Symphonyn Maxim á la Carten sisäänkäynti ja Marco Polo.


Silja Symphonyn Pub Maritim.


Silja Symphonyn Stardust.

Ensimmäiset muutostöitä aloittettiin tekemään keväällä 1992. Aluksen 2. kannella sijaitsevalle autokannelle sekä 2. kannen keulaosassa olleiden Budget -luokan hyttien tilalle rakennettiin uusia Turisti II-luokan hyttejä. 


Samalla uudistettiin aluksen myymätiloja mm. laajennettiin Tax Free -myymälää (600 m²), Parfymeria muutettiin itsepalvelumyymäläksi (100 m²) ja se siirrettiin Promenadelle.  


Samalla kaksikerroksinen Disco Caméléon sai väistyä uudistusten tieltä.


Seaport Brasserien tilalle avattiin Buffet Brasserie ja Hesburger. Syyskuun alussa Serenade pääsi ensimmäisen kerran kuivatelakalle Naantalissa. (Hesburgerin kuva: Jani Nousiainen / Matkustajalaivat.com)




m/s Silja Serenaden ja m/s Silja Symphonyn kansikartta vuodelta 1992.


m/s Silja Serenaden ja m/s Silja Symphonynravintolat ja myymälät vuodelta 1991.


Risteilyiden hintoja syksyltä 1992.


Televisiomainos vuodelta 1992.

Maaliskuussa 1993 m/s Silja Symphony sai linjaparikseen uuden m/s Silja Europan ja m/s Silja Serenade siirtyi Turun linjalle. Silja Serenaden ajasta Turussa voit lukea lisää marraskuussa 2018 ilmestyneestä blogitekstistä "Turusta Tukholmaan." Silja Europasta voit lukea lisää tämän sarjan seuraavasta osasta "Europa vaihtaa väriä".


m/s Silja Symphonyn läpileikkaus vuodelta 1993.

Silja Lomameri 1994 -esite.


Tammikuussa 1995 m/s Silja Symphonyn ja toukokuussa m/s Silja Serenaden keulaan asennettiin kolmas vesitiivis portti. Uusi portti rakennettiin rampin ja törmäyslaipion sisäpuolelle. Se toimii vesitiivinä ovena, joka painuu entistä tiivimmin kiinni mahdollisen paineen vaikutuksesta. Aluksen keulaportti voitiin ottaa käyttöön muutostöiden jälkeen Kaikissa Silja Linen aluksissa tehostettiin kameravalvontaa. Portin ja rampin väliseen tilaan asennettiin kamerat, jotka valvoivat ulointa keulaporttia ja porttien lukkoja. Hälyytysjärjestelmiä  tehostettiin myös. Vesihälyytysjärjestelmä ilmaisee, jos tilaan tulee vettä. Hälyytysääni kuuluu myös silloin, kun laiva lähtee liikkeelle ja kaikkien porttien lukitukset eivät ole kiinni. Kaikilla Silja Linen aluksilla tehdyt muutostyöt maksoivat yhteensä 10 miljoonaa markkaa. Silja Serenade palasi Helsingin linjalle tammikuussa 1995 ja siitä  voit lukea lisää marraskuussa 2018 ilmestyneestä blogitekstistä "Takaisin Helsinkiin".



Short Cruises on the Baltic Sea -esite vuodelta 1995.

Vuoden 1995 telakoinnissa asennettiin apukoneisiin katalysaattorit. NOx -päästöt satamassa vähenivät tasosta 14 g/kWh noin tasoon 0,5g/kWh.



Syksyn 1995 viihdetarjontaa Helsingin laivoilla.


Syyskuussa 1995 EffJohn vaihtoi nimekseensä Silja. Näin asiasta uutisoitiin Silja Linen henkilöstölehti Silja Lifessa. Vuonna 1998 nimeksi vaihtui Neptun Maritime ja 2000 nimi vaihtui jälleen Siljaksi.

Silja Line Syksy-Talvi 1996-1997.


Lokakuussa 1996 Kreikan tasavallan presidentin Constantinos Stephanopouloksen kävi valtiovierailulla Suomessa.


Vuonna 1997 Silja Line täytti 40 vuotta.

m/s Silja Serenaden ja m/s Silja Symphonyn Promenaden uudistuksista vuodelta 1998 voit lukea lisää marraskuussa 2018 ilmestyneestä blogitekstistä "Takaisin Helsinkiin".


m/s Silja Serenade ja m/s Silja Symphony liikennöivät suoraan Helsingistä Tukholmaan vuoropäivinä aina kesään 1999 asti.
 

Miten Tax Freen päättyminen vaikuttia m/s Silja Serenaden ja m/s Silja Symphonyn liikennöimiseen ja laivojen myöhäisimmistä vaiheista voit lukea lisää tämän sarjan myöhemmin ilmestyvistä osista "Tax Freen loppuminen muuttaa reittejä" sekä "Aina uusia elämyksiä" tai marraskuussa 2018 ilmestyneestä "Silja Serenade Special" -blogisarjasta.


Blogisarjan etusivulle pääset tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti