sunnuntai 26. tammikuuta 2020

Siljan Turun laivat - m/s Holmia


Oy Siljavarustamo tilasi erikoislautan norjalaiselta Kristiansand Mek. Verksted A/S telakalta 21.4.1969.


Lautta oli suunniteltu kuljettamaan yksinomaan kuorma- ja rekka-autoja sekä kontteja. Aluksella oli rajoitettu määrä hyttipaikkoja autonkuljettajia varten.


Autojen kuljetuspaine oli kasvanut ja Siljavarustamon laivojen autokansikapasiteetista suurin osa oli varattu kuorma-autoille.




Jotta saattiin tilaa myös henkilöautoille matkustajalautoilla ja kuorma-autojen kuljetuskykyä voitiin nostaa, päädyttiin Siljavarustamossa tilaamaan tämä erikoislautta.


Alus laskettiin vesille tammikuussa 1971 ja huhtikuussa se sai nimekseen m/s Holmia. Edellinen m/s Holmia -niminen laiva oli myyty tammikuussa Italiaan.


19.4.1971 m/s Holmia luovutettiin Oy Siljavarustamo - Siljarederiet Ab:lle.


m/s Holmian kansikartta.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)


20.4.1971 m/s Holmia saapui ensimmäisen kerran Turkuun, asetettiin välittömästi Turku - Ahvenanmaa - Norrtälje -reitille.


Kerran viikossa m/s Holmia liikennöi Uudestakaupungista Norrtäljeen, kuljettaen rahdin lisäksi  Uudenkaupungin autotehtaalla rakennttuja Saab-henkilöautoja Ruotsiin. Henkilöautoja  m/s Holmian kyytiin mahtui 225.


Huhtikuussa 1972 aluksen omistaja vaihtoi nimekseen Oy Silja Line Ab.


Lokakuussa 1972 m/s Holmia lopetti liikennöimisen Silja Linen liikenteessä. Alus rahdattiin
DFDS A/S -varustamolle, neljäksi viikoksi marras-joulukuuksi 1972.


29.12.1972 tehtiin esisopimus aluksen myynnistä singaporelaiselle International Chartering Corporation -yhtiölle. Alus luovutettiin uudelle omistajalle helmikuussa 1973, joka nimesi aluksen m/s ASD Meteoriksi. Helmikuun lopulla alus aikarahdattiin P&O Ferries -varustamolle, Heysham - Belfast -reitille.


Vuonna 1974 aluksen omistus siirtyi singaporelaiselle Meteor Reederei und Schiffahrts GmbH KG-yhtiölle. Helmikuussa 1975 se myytiin P&O Ferries -varustamolle, joka antoi alukselle nimeksi m/s Penda. Alus liikennöi mm. Southampton - Le Havre -reitillä. Vuonna 1980 nimeksi vaihdettiin m/s NF Jaguar.


Toukokuussa 1981 alus  aikarahdattiin Isle of Man Steam Packet Co:n liikenteeseen, Douglas - Heysham -reitille. Joulukuussa alus myytiin James Fisher and Sons Plc.-yhtiölle. Jatkoi liikennöimistä, Isle of Man Steam Packet Co:n vuokraamana, Douglas - Heysham -reitillä. Sai uudeksi nimeksi m/s Peveril. Joulukuusta 1992 lähtien aluksen omisti  Isle of Man Steam Packet Co.


Vuonna 1997 m/s Peveril oli riisuttuna Birkenheadissa. Marraskuussa se aikarahdattiin Irish Ferries Plc:n Rosslare - Pembroke -reitille parin viikon ajaksi. Tammikuusta heinäkuuhun 1998 alus
liikennöi Douglas - Heysham -reitillä, jonka jälkeen se taas riisuttiin Birkenheadissa.


Syyskuusa 2000 alus myytiin Puerto Ricoon Marine Express Inc.-varustamolle, joka nimesi aluksen m/s Caribbean Expressiksi. Matkalla Puerto Ricoon alus sai konevaurion Biskajanlahdella ja riisuttiin myöhemmin Santanederissä. Vuonna 2003 alus myytiin Carde S.A. -yhtiölleja sai nimekseen m/s Express. Vuonna 2009 alus myytiin Intiaan romutettavaksi.

http://www.valkeatlaivat.net/blogi/Siljan_Turun_laivat/index.htm

Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti