lauantai 25. tammikuuta 2020

Siljan Turun laivat - m/s Floria


Oy Siljavarustamo - Siljarederiet Ab tilasi aluksen Oy Wärtsilä Ab:n Hietalahden telakalta lokakuussa 1968. Alus myytiin rakennusvaiheen loppupuolella Suomen Höyrylaiva Oy:lle.



Huhtikuussa 1969 oli vuorossa kölinlasku ja elokuussa 1969 rouva Maja Wetterstein kastoi aluksen Floriaksi, jonka jälkeen oli vuorossa vesillelasku.


Kasteen jälkeen lehdissä kerrottiin m/s Floriasta löytyi jätteiden polttouuni, missä kaikki palava jäte hävitettäisiin ja mitään ei tultaisi laivalta heittämään mereen. Samalla Siljavarustamo allekirjoitti sopimuksen uuden suurlautan rakentamisesta Wärtsilän Helsingin telakalla.


m/s Florian esite.


Havainnekuva laivan profiilista.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)


Havainnekuva hytistä.


Havainnekuva leikkihuoneesta.


Havainnekuva autokannesta.



Havainnekuva yökerhosta.


Havainnekuva kahvilasta.



Havainnekuvat ruokasalista.




Havainnekuvat tupakkasalongista.


10.4.1970 m/s Floria  luovutettiin Suomen Höyrylaiva Oy:lle.


m/s Floria oli ensimmäinen laiva, jossa mastoon nostettiin Silja Linen hyljelippu.



m/s Florian kyytin mahtui 1000 matkustajaa ja 225 henkilöautoa.


m/s Florian sisäjärjestelyt erosivat hieman sisaralus m/s Botniasta. Alus rakennettiin m/s Skandian runkopiirustuksilla. Sisustuspuolen suunnittelu oli sisustusarkkitehti Vuokko Laaksolle. Vuokko Laakson käsialaa olivat myös useiden myöhemmin rakennettujen laivojen sisutukset.


Hyttipaikkoja alukselta löytyi 200, joista suurin osa oli kahden hengen hyteissä, muutama yleellisempi hytti oli rakennettu ylimmälle kannelle. m/s Floria oli Suomen Höyrylaivan Osakeyhtiön ensimmäinen uudisrakennus missä kaikki oli avointa kaikille, ilman erillisiä I- ja II -luokkia. Osalle henkilökunnasta tämä oli uutta, sillä suurin osa heistä oli siirrtynyt m/s Florialle muista SHO:n matkustajalaivoista. Siljavarustamo oli luopunut luokkajaosta jo kymmenen vuotta aikaisemmin.




Kuvissa näkyvään ruokasaliin mahtui yli sata, perässä sijaitsevaan cafeteriaan 176 ja keulan tupakkasalonkiin 164 henkeä kerrallaan. Neuvottelutiloja löytyi 85 hengelle.



Laivassa oli muistakin Ahvenanmeren laivoissa tavaksi tulleet lasten leikkihuone, istumasalongit, omat osastot rekka-auton kuljettajille sekä saunat. m/s Floriaan oli istuinsalonkeja ja itsepalvelumyymälöitä lisätty m/s Botniaan verrattuna. Uutuutena oli myös yökerho.




Koneratkaisu oli sama kuin m/s Botniassa. m/s Floriaan oli asennettu kahdeksan kappaletta Wärtisilän nopeakäyntisiä dieseleitä. Kukin moottori voitiin kytkeä yhdessä tai erikseen. Moottorit olivat kiinnitetty joustavasti ja siten koko koneistoratkaisusta oli saatu värähtelemätön ja äänetön. Koneisto oli pitkälle automatisoitu ja valvontahuoneesta kauko-ohjattu.

m/s Florian kansikartta vuodelta 1970.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)




Alus asetettiin Silja Linen Turku - Tukholma -reitille huhtikuussa 1970 m/s Fennian pariksi.


Samaan aikaan Silja Linen liikenteen kapasitettia lisäämään oli vuokrattu m/s Nordek (21.4. -3.5.1970) ja m/s Dounautal (28.5.- 21.12.1970) Turku - Norrtälje -reitille.



Mainos vuodelta 1970.



m/s Florian pienoismalli.




Ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana alus kuljetti 122 651 matkustajaa.



Tax Free -myymälän valikoimaa vuodelta 1972, jolloin alus liikennöi Turusta Tukholmaan tai Norrtäljeen.


Törmäsi potkurivian vuoksi laituriin tullessaan Turkuun 13.6.1972


Aikataulu syksyltä 1972.


Lokakuussa 1972 alus ajoi karille Söderarmin luona, Tukholman saaristossa. Lastina olleet rekat ja henkilöautot siirrettiin Holmiaan. Alus irroitettiin karilta neljän pelastuslaivan voimin ja hinattiin Turkuun.


Joulukuussa 1972 m/s Aallotar ajoi rantaan Brevikissä Tukholman edustalla ja m/s Floria avulla alus saatiin vedettyä irti.


Vuonna 1973 alus liikennöi pääasiassa Turusta Tukholmaan.




Vuonna 1974 alus liikennöi Turusta Ahvenanmaan kautta Tukholmaan ja Norrtäljeen.


Tammikuusta 1975 lähtien alus siirettiin Turku - Maarianhamina - Tukholma -reitille.


21.3.1975 solmittiin esisopimus aluksen myynnistä espanjalaiselle Compañia Trasmediterranea S.A.:lle.



Siirrettiin Turku - Maarianhamina - Norrtälje -reitille 14.5.1975.

m/s Floria saapui viimeisen kerran Turkuun 17. heinäkuuta 1975, josta jatkoi matkaansa kohti Helsinkiä.

29.7.1975 alus myytiin espanjalaiselle Compañia Trasmediterranea S.A.:lle,. Sai uudeksi nimeksi m/s Villa De Agaete. Matka Helsinginistä kohdi Cadizia alkoi seuraavana päivänä ja Cadizista matka jatkui kohti Las Palmasia 12.8.1975. 16.8.1975 alus asetettiin Trasmediterranean Kanariansaarten väliseen liikenteeseen.


Heinäkuussa 1999 alus myytiin Armas-yhtiölle ja vuodesta 2002 se liikennöi ISCOMAR -yhtiön omistuksessa m/s Carmen Del Mar -nimisenä  Denia - Palma reitillä Heinäkuussa 2007 alus pysäytettiin Denian satamaan huonon hygienian ja turvallisuusongelmien vuoksi.


Huhtikuussa 2008 alus ajoi m/s Manuel Azanan kylkeen Ibizan edustalla. Alus poistettiin liikenteestä ja riisuttiin. Syksyllä alus myytiin Intiaan romutettavaksi.

http://www.valkeatlaivat.net/blogi/Siljan_Turun_laivat/index.htm
Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti