keskiviikko 12. kesäkuuta 2019

100 vuotta Helsingistä Tukholmaan - Tax Freen loppuminen muuttaa reittejä

1990-luvun lopulla varauduttiin Tax Freen loppumiseen EU:n sisäliikenteessä. Siljalla pohdittiin vaihtoehtoja laivojen reittien uudelleen järjestämiseksi, kiertäisikö laivat jatkossa Ahvenanmaan vai Viron kautta.


Tax Freen jatkumisen puolesta kampanjoitiin laivoilla näkyvästi.

Perinteisten verovapaiden tuliaisten lisäksi laivojen myymälälöiden valikoimaa laajennettiin.


Ennen Tax Freen loppumista Neptun Maritime / Silja Line sai uuden pääomistajan bermudalaisesta Sea Containers -yhtiöstä. (Klikkaamalla saat kuvan suuremmaksi.)



Kesällä 1999 alkoivat Helsinki - Tukholma -linjan alukset poiketa Maarianhaminassa. Ahvenanmaan erityisaseman ansiosta Tax Free on mahdollista laivojen liikennöidessä Ahvenanmaan kautta. (Klikkaamalla saat kuvan suuremmaksi.)

Helsinki - Tukholma -linjan aikataulu kesällä 1999.



Turun linjan laivat aloivat Maarianhaminan lisäksi pysähtyä myös Långnäsin satamassa.


Helsingin ja Tallinnan välillä verovapaus säilyi aina toukokuuhun 2004 asti, kun Viro liittyi EU:hun.


Saksan liikenteessä oleva GTS Finnjet alkoi poiketa Tallinnassa verovapaan myynnin jatkumisen vuoksi.


Vaasa - Uumaja reitti siirtyi Silja Linen tytäryhtiön Vaasanlaivat Oy:n operoitavaksi. EU:n sisäliikenteessä liikennäivillä laivoilla ainostaan ravintolamyynti säilyi verovapaana.


Verovapaamyynti on aina ollut laivayhtiöille tärkeä tulon lähde. Siinä missä alkuaikoina tuotteet myytiin pienistä kioskeista myydään ne nykään useista myymälöistä. Ensimmäinen itsepalvelumyymälä oli vuonna 1966 valmistuneella m/s Fennialla. m/s Aallotarella ja seuraavan sukupolven ranskattarilla oli Tax Free -myymälässä neliöitä noin 100.


m/s Finlandialla ja m/s Silvia Reginalla myymälässä oli tuplaten tilaa ja sen lisäksi oli vielä erillinen Lobby Shop 4. kannella.



m/s Silja Serenadella ja m/s Silja Symphonylla Tax Freessä oli neliöitä 350 ja muuta myymälä tilaa saman verran. Vuonna 1992 Tax Free myymälän tila laajeni ja tilaa oli 600 m² ja siihen lisäksi vielä 250 m² myyntitilaa muissa myymälöissä.



Vuonna 1998 tehtyjen uudistusten jälkeen m/s Silja Serenaden ja m/s Silja Symphonyn myymälöiden yhteispinta-ala oli n 950 m² ja vuonna 2006 se kasvoi 50 neliömetrillä. Nykyään myymälätilaa molemmilla laivoilla on noin 1900 m².


Vuonna 1993 valmistuneella m/s Silja Europalla oli maailman suurin laivalla oleva Tax Free -myymälä (1000 m²) ja siihen vielä kun lisätään muut myymälät oli myyntipinta-alaa yhteensä 1230 m².

Sea Containers omisti Silja Linen aina kesään 2006 asti, jolloin Silja Line myytiin virolaiselle AS Tallink Gruppille.


Blogisarjan etusivulle pääset tästä.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti