sunnuntai 24. marraskuuta 2019

Siljan Turun laivat - s/s Svea Jarl


Stockholms Rederi Ab Svean viimeinen matkustajahöyrylaiva s/s Svea Jarl valmistui vuonna 1962. 


31.12.1959 Rederi för Sten Sture (Stockholms Rederi AB Svea) tilasi aluksen Finnbodan telakalta.


Alus kulki työnimellä Sten Sture, mutta 5.10.1961 suoritetussa kasteessa alus sain nimekseen s/s Svea Jarl. Aluksen kummina toimi Estelle Bernadotte. Kasteen yhteydessä ei alusta laskettu vesille, vaan vesillelasku tapahtui 16.10.1961.


s/s Svea Jarl luvotutettiin Stockholms Rederi AB Svealle 12.4.1962 ja se asetettiin Turku - Maarianhamina - Tukholma (Skeppsbron) -reitille 21.4.1962.


Aluksen kyytiin mahtui vähän yli 1000 matkustajaa, hyttipaikkoja oli 342 matkustajalle.



Autoja pystyi ajamaan sivuportin kautta kyytiin viitisenkymmentä.




s/s Svea Jarlin läpileikkaus ja kansikartta vuodelta 1962.
(Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi)







Komentosilta.



Laivalla oli vielä perinteinen luokkajako (I-luokka ja II-luokka) käytössä ja se poistui vasta 1970, kun alus siirtyi Silja Linen markkinoitavaksi.







s/s Svea Jarlin ruokasalin seinällä olleet taideteokset löytyvät nykyään m/s Silja Europan Grill House -ravintolan seinältä.



Ruokasalin vieressä sijaitsi pieni kabinetti.



Tupakkasalonki.


Tupakkasalongin vieressä sijaitsi Bernadotten kabinetti.


Lepotuoleja alukselta löytyi runsaasti.





I-luokan hyttejä aluksella oli 51 (75 vuodepaikkaa) ja II-luokan hyttejä oli 116 (260 vuodepaikkaa).


Vuodesta 1967 lähtien s/s Svea Jarl liikennöi osan vuodesta Helsinki - Tukholma/Skeppsbron -reitillä.

16.9.1969 alus sai pohjakosketuksen matkallaan Turusta Tukholmaan.



s/s Svea Jarl siirtyi Oy Silja Line Ab:n markkinoitavaksi tammikuussa 1970. Myöhemmin aluksen kylkiin maalattiin Silja Linen logot.


Aikataulu kesältä 1970.



Aikataulu ja hinnasto syksyltä 1971.


s/s Svea Jarl Skeppsbronilla.



s/s Svea Jarlin kansikartta 1970-luvulta.
(Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi)


Tammi-helmikuussa 1972 s/s Svea Jarl liikennöi vielä Helsinki - Tukholma -reitillä ja oli näin viimeinen reitillä liikennöinyt matkustajahöyrylaiva. 27.1.1972 matkalla Tukholmasta Helsinkiin, alus joutui kääntymään Helsingin edustalla kohti Hankoa Helsingin sijasta kovan jäätilanteen vuoksi.


Tämän jälkeen alus siirtyi Turku - Tukholma -reitille, missä liikennöi aina vuoteen 1976 saakka.

Aikataulu elokuulta 1972.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)


27.2.1973 alus ajoi karille Söderarmin lähellä Tukholman saaristossa. 9.3. alus saapui Finnbodan telakalle korjattavaksi ja liikennettä päästiin jatkamaan 20.4. alkaen.


Aikataulu kesältä 1973.


Aikataulu kesältä 1974.


Aikataulu vuodelta 1975.


7.1.1976 s/s Svea Jarl saapui viimeisen kerran Turusta Tukholman Skeppsbronille, jossa riisuttiin. Helmikuussa Silja Line ilmoitti lopettavansa Skeppsbronin liikenteen kesäkauden jälkeen.




Maaliskuussa 1976 alus myytiin Rederi AB Slitelle. Alus sai uudeksi nimekseen s/s Apollo III ja se aloitti huhtikuussa liikennöimisen Viking Linen risteilyreitillä Tukholma - Maarianhamina.


Vuonna 1981 höyrykoneet vaihdettiin dieselmoottreihin. m/s Apollo III lopetti liikennöimisen vuonna 1989, jonka jälkeen se suuntasi Thaimaaseen. Alus romutettiin Intiassa vuonna 2010.

http://www.valkeatlaivat.net/blogi/Siljan_Turun_laivat/index.htm
Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti