Vuonna 1960 valmistui Höyrylaiva Oy Borelle viimeinen matkustajahöyrylaiva s/s Bore.
Köli laskettiin syyskuussa 1958 Oskarshamnin telakalla Ruotsissa. Maaliskuussa 1959 Rouva Irma (Kim) von Rettig kastoi aluksen Boreksi, jonka jälkeen alus laskettiin vesille.
Luovutettiin Höyrylaiva Oy Borelle 5. huhtikuuta 1960. Lähti Oskarshamnista koematkalle kohti Nynäshamnia ja seuraavana päivänä Nynäshamnista kohti Turkua. Aloitti liikennöimisen Turusta Maarianhaminan kautta Tukholman Skeppsbronille 12.4.1960.
s/s Boren kyytiin mahtui yli 1000 matkustajaa ja kyytiin pystyttiin lastaamaan sivuportista parikymmentä henkilöautoa ja muutaman bussin.
Kuvia s/s Borelta 1960-luvulta.
s/s Boren kansikartta 1960-luvulta.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)
Alkuvuosina s/s Bore liikennöi Turun ja Tukholman Skepssbronin välistä linjaa, mutta vuodesta 1967 lähtien s/s Bore liikennöi kausittain myös Helsingistä Tukholman Skeppsbronille.
Mainos keväältä 1963.
"Matkustaja-autolautta Bore on ensimmäinen laiva, jossa sivuportti autojen ajoon suoraan autokannelle, mutta samalla tavanomainen höyryalus mukavine tiloineen matkustajien viihtyiselle merimatkalle"
Mainos vuodelta 1966.
"Bore-laivat ovat laajalti tunnettuja kuuluisan hyvästä ruuastaan. Niissä halutaan matkustajan viihtyvän yhtä hyvin kuin parhaissa ravintoloissa. Boren kattaman pöydän ääressä voitte todella herkutella yleellisesti koko perheen kanssa."
Mainos vuodelta 1968.
Tammikuun ensimmäinen päivä vuonna 1970 merkitsi virstanpylvästä: uusi yhteistyö-sopimus muutti Siljavarustamon toiminnan. Siljavarustamon omat laivat ja miehistöt siirrettiin emoyhtiöille ja Siljavarustamon varsinainen varustamotoiminta päättyi 1973.
Siljavarustamo muutti nimensä Oy Silja Line Ab:ksi ja keskittyi markkinoimaan ja hoitamaan emoyhtiöiden liikennettä Helsinki/Turku-Tukholma -reiteillä.
s/s Bore sai kylkeensä Silja Line -tekstin ja pari vuotta aiemmin käyttöön otetun hylje-logon.
s/s Boren tekniset tiedot vuodelta 1970.
Vuonna 1972 keulanosturin tilalle rakennettiin uusi ruokasali.
Baari venekannella.
Uusi monitoimitila, joka toimi ruokasalina, tanssisalonkina ja kokoustilana.
Alkuperäinen ruokasali.
Grilliravintola.
Kahvila venekannen peräosassa.
Bossanova yökerho.
Hytti.
Kansikartta vuodelta 1972. (Klikkaamalla keskimmäistä kuvaa saat sen suuremmaksi)
Mainos keväältä 1974.
s/s Bore Silja Linen logolla varustettuna.
Mainos syksyltä 1975.
s/s Bore matkalla Turkuun.
Mainos kesältä 1976. Liikenteessä oli myös s/s Bore Nord, joka oli entinen Stockholms Rederi Ab Svean s/s Birger Jarl. Birger Jarlista voit lukea lisää aiemmin ilmestyneestä julkaisusta.
Skeppsbronin liikenne lopetettiin elokuun lopussa vuonna 1976.
Vuosina 1977 - 1981 alus liikennöi s/s Borea -nimisenä Jakob Linesin liikenteessä. Alkuvuodesta 1979 alus oli rahdattu Norjaan asuntolaivaksi ja alkukesästä 1981 Folklinen liikenteeseen. Joulukuussa 1981 Borea suuntasi Algeriaan, kanadalaisten työmiesten asuntolaivaksi. Keväällä 1984 Borea palasi Suomeen ja liikennöi kesän ajan Aura Linen liikenteessä Turusta Tukholmaan.
Vuonna 1985 alus myytiin Aqua Culture Industries Inc. -yhtiölle (Vanderbilt Steamship Co,) maailmanlaajuiseen luksusluokan risteilyliikenteeseen. Alusta oli tarkoitus remoitoida 15 miljoonalla dollarilla. Kaupat kuitenkin peruuntuivat ja alus palasi edellisen omistajan haltuun. Kotkalaisen Rannikkolinjat Oy:n (vuodesta 1990 Kristina Cruises) omistukseen laiva päätyi tammikussa 1987.
Höyrykoneet vaihdettiin dieselmoottoreihin Kotkassa heinäkuussa 1987.
Kristina Reginana laiva liikennöi maailman merilla elokuuhun 2010 asti. Jonka jälkeen laiva telakoitiin ja maalattiin alkuperäisen väriseksi.
Lokakuussa 2010 alus saapui Aurajokeen ja toukokuussa 2011 se kiinnittyi nykyiselle paikalleen Forum Marinumin museolaivojen viereen.
Itse olen yöpynyt Borella pariin otteseen heinäkuussa 2007 ja helmikuussa 2019.
Yöpymisen Borelta voit varata kätevästi tämän linkin kautta.
Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.
Kiitos nostalgisista sivuista.Todella upeaa.
VastaaPoistaMatkustin s/s SVEA JARLILLA talvella -65 ,14vuotiaana Tukholmaan.Tamperelaisena pidin laivaa valtavana .En nukkunut koko yönä ja seurasin laivaelämääjoka olikin värikästä.Laiva keinuikin välillä niin että osa antoi ylen ,onneksi WC tiloissa .Maraboun suklaakin maistui taivaalliseslta.Olen myös kulkenut Bore laivoilla sekä m/s ILAMATTARELLA.Mutta SVEA JARL oli jotenkin se OIKEA LAIVA.KIITOS vielä kerran sivustosta.