keskiviikko 19. kesäkuuta 2019

100 vuotta Helsingistä Tukholmaan - Aina uusia elämyksiä

Tallinkin omistuksessa Silja Linen Helsinki - Tukholma -reitin laivoina on pysynyt m/s Silja Serenade ja m/s Silja Symphony.



Syksyllä 2008 uudistettiin DeLuxe -luokan hytit, jotka aiemmin tunnettiin Silja-luokan hytteinä.


Tallinkin omistuksen myötä Bellamare siirtyi Hera Salongid -kauneussalonkiketjun hoidettavaksi.








Syksyllä 2010 Helsingin laivoilla vietettiin Ciao Italia! -teemaa.


Ensimmäiset Live @ Promenade keikat järjestettiin syyslomalla m/s Silja Serenaden Promenaden keulaan rakennetulla lavalla. (Kuva vuoden 2013 keikalta)


Syksyllä 2010 kävi m/s Silja Europa tuuraamassa Helsingissä m/s Silja Serenaden telakoinnin aikana.





Telakoinnin aikana m/s Silja Serenadelle rakennettiin Club Balin tilalle uusia Marjut Nousiaisen suunnittelema New York Club &  Lounge. m/s Silja Symphonylle remontti tehtiin talvella 2011.


Myös C-luokan hytit saivat uutta ilmettä.










Keväällä 2011 Helsigin laivoilla vietettiin New York -teemaa.


Toukokuussa 2012 julkaistiin Tallinkin ja Silja Linen uudet logot. Hylje sai totisemman ilmeen ja Tallinkin ja Silja Linen logot saivat saman fontin.





Molempien laivojen sviitit uudistettiin alkuvuodesta 2013.


Heja Sverige-teemaa vietettiin syksyllä 2013. Lue lisää aiemmin ilmestyneestä blogitekstistä.


Syksyllä kerrottiin m/s Silja Serenaden tulevista uudistuksista. Uudistuksen kustannukset olivat 10 miljoonaa euroa. Lue lisää aiemmin ilmestyneestä blogitekstistä.


Alkuvuodesta 2014 m/s Silja Serenade uudistui, Naantalissa sijaitsevalla, Turun korjaustelakalla kuuden viikon aikana. Lue lisää aiemmin ilmestyneestä blogitekstistä.





Liikenteeseen uudistunut m/s Silja Serenade palasi helmikuussa 2014. Silja Line -teksti kyljessä ja hylje-logo korsteenissa oltiin korvattu uusilla. Makkinoinnissa kuitenkin käytettiin hymyilevää versiota hylkeestä. Lue lisää aiemmin ilmestyneestä blogitekstistä.


Uudistuksen aikana uuden ilmeen saivat yleisten tilojen lisäksi myös Commodore-luokan hytit.
Lue lisää aiemmin ilmestyneestä blogitekstistä.


Syksyllä järjestetyssä lehdistötilaisuudessa kerrottiin m/s Silja Symphonyn tulevasta telakoinnista ja samalla kerrottiin hymyilevän hylkeen korvanneen totisemman hylkeen virallisessa logossa.

m/s Silja Symphony remontoitiin sisaraluksen tavoin, mutta lisäksi rakennettiin uusi leikkihuone Bellamaren tilalle ja Promenadelle, entisen leikkihuoneen tiloihin, rakennettiin Itämeren ensimmäinen Sushi-ravintola. Lue lisää aiemmin ilmestyneestä blogitekstistä.


Olin mukana viimeisellä risteilyllä ennen telakointia. Tunnelmia sieltä voit lukea lisää aiemmin ilmestyneestä blogitekstistä. 


Sain myös kutsun m/s Silja Symphonyn mukana telakkamatkalle Helsingistä Naantaliin.
Mitä laivalla tapahtuukaan telakkamatkan aikana, niin siitä voit lukea aiemmin ilmestyneestä blogitekstistä.


Ja kun mukana olin viimeisellä matkalla ennen telakointia sekä matkalla telakalle, niin pitihän sitä myös ensimmäinen matka telakoinnin jälkeen kokea. Siitä voit lukea lisää aiemmin ilmestyneestä blogitekstistä.




Kävimme myös tyttäremme kanssa testaamassa uudistuneet leikkitilat ja näistä voit lukea lisää aiemmin ilmestyneestä blogitekstistä, mikä on kirjoitettu 6-vuotiaan näkökulmasta.


Vuonna 2005 ja 2006 laivojen Atlantis Palavet oli varattu alkuillasta Wallmans-showlle. Seuraavat isommat show järjestettiin keväällä 2015, kun m/s Silja Serenadella esitettiin Fame-musikaalia ja m/s Silja Symphonylla Saturday Night Fever-musikaalia.


Syksyllä 2015 oli m/s Silja Serenaden vuoro käydä telakalla ja tällä kertaa suunnattiin Raumalle. Sain kutsun telakkamatkalle ja siitä voit lukea lisää aiemmin ilmestyneestä blogitekstistä.


Ja pitihän sitä olla mukana myös heti ensimmäisellä matkalla telakoinnin jälkeen. Tällä kertaa matkaseurana oli isompi laivaharrastajien ryhmä. Lue lisää aiemmin ilmestyneestä blogitekstistä.


Ensimmäiset Muumi-brändätyt perhehytit valmistuivat joulukuussa 2015 ja pääsimme sellaista ensimmäisten joukossa testaamaan. Siitä voit lukea lisää aiemmin ilmestyneestä blogitekstistä.


Tammikuussa 2016 oli m/s Silja Symphonyn käydä uudistumassa telakalla missä mm. Promenaden perälle rakennettiin uusi Old Port Pub. Lue lisää aiemmin ilmestyneestä blogitekstistä. Lue lisää aiemmin ilmestyneestä blogitekstistä. 


Keväällä 2016 musikaalit palasivat laivoille ja molemmilla laivoilla esittettiin Grase-musikaalia.


Vuonna 2016 alkoi perushyttien remontointi, mikä saatiin valmiiksi m/s Silja Serenadella marraskuussa 2018 ja m/s Silja Symphonylla alkuvuodesta 2019.





Vuonna 2017 Silja Line täytti 60-vuotta ja sitä juhlittiin kaikilla Siljan laivoilla. Ja parasta (edelleenkin) risteilyllä on se, että voi ottaa irtioton arjesta!



Silja Resort -konsepti lanseerattiin syksyllä 2018. Kävimme testaamassa uutta konseptia lokakuussa ja siitä voit lukea aiemmin ilmestyneestä blogitekstistä.


m/s Silja Serenaden osalta vuonna 2014 alkaneet uudistukset saatiin päätökseen marraskuun 2018 telakoinnissa. Ihan ei kaikkea saatu ensimmäiselle matkalle valmiiksi.


Uutta Starlight-yökerhoa rakennettiin vielä parin risteilyn ajan.




m/s Silja Symphonyn kohdalla telakointia pidennettiin alkuperäisestä ja remontit valmistuivat ajoissa.




Keväällä 2019 laivoilla vietettiin Silja Resort loves Italy -teemaa.



Kohta kolmekymmentä vuotta reitillä liikennöineet sisaret ovat käyneet läpi suuret remontit ja voisi olettaa, että ne tulevat liikennöimään vielä pitkään Helsingin ja Tukholman välillä.


Blogisarjan etusivulle pääset tästä.  

keskiviikko 12. kesäkuuta 2019

100 vuotta Helsingistä Tukholmaan - Tax Freen loppuminen muuttaa reittejä

1990-luvun lopulla varauduttiin Tax Freen loppumiseen EU:n sisäliikenteessä. Siljalla pohdittiin vaihtoehtoja laivojen reittien uudelleen järjestämiseksi, kiertäisikö laivat jatkossa Ahvenanmaan vai Viron kautta.


Tax Freen jatkumisen puolesta kampanjoitiin laivoilla näkyvästi.

Perinteisten verovapaiden tuliaisten lisäksi laivojen myymälälöiden valikoimaa laajennettiin.


Ennen Tax Freen loppumista Neptun Maritime / Silja Line sai uuden pääomistajan bermudalaisesta Sea Containers -yhtiöstä. (Klikkaamalla saat kuvan suuremmaksi.)



Kesällä 1999 alkoivat Helsinki - Tukholma -linjan alukset poiketa Maarianhaminassa. Ahvenanmaan erityisaseman ansiosta Tax Free on mahdollista laivojen liikennöidessä Ahvenanmaan kautta. (Klikkaamalla saat kuvan suuremmaksi.)

Helsinki - Tukholma -linjan aikataulu kesällä 1999.



Turun linjan laivat aloivat Maarianhaminan lisäksi pysähtyä myös Långnäsin satamassa.


Helsingin ja Tallinnan välillä verovapaus säilyi aina toukokuuhun 2004 asti, kun Viro liittyi EU:hun.


Saksan liikenteessä oleva GTS Finnjet alkoi poiketa Tallinnassa verovapaan myynnin jatkumisen vuoksi.


Vaasa - Uumaja reitti siirtyi Silja Linen tytäryhtiön Vaasanlaivat Oy:n operoitavaksi. EU:n sisäliikenteessä liikennäivillä laivoilla ainostaan ravintolamyynti säilyi verovapaana.


Verovapaamyynti on aina ollut laivayhtiöille tärkeä tulon lähde. Siinä missä alkuaikoina tuotteet myytiin pienistä kioskeista myydään ne nykään useista myymälöistä. Ensimmäinen itsepalvelumyymälä oli vuonna 1966 valmistuneella m/s Fennialla. m/s Aallotarella ja seuraavan sukupolven ranskattarilla oli Tax Free -myymälässä neliöitä noin 100.


m/s Finlandialla ja m/s Silvia Reginalla myymälässä oli tuplaten tilaa ja sen lisäksi oli vielä erillinen Lobby Shop 4. kannella.



m/s Silja Serenadella ja m/s Silja Symphonylla Tax Freessä oli neliöitä 350 ja muuta myymälä tilaa saman verran. Vuonna 1992 Tax Free myymälän tila laajeni ja tilaa oli 600 m² ja siihen lisäksi vielä 250 m² myyntitilaa muissa myymälöissä.



Vuonna 1998 tehtyjen uudistusten jälkeen m/s Silja Serenaden ja m/s Silja Symphonyn myymälöiden yhteispinta-ala oli n 950 m² ja vuonna 2006 se kasvoi 50 neliömetrillä. Nykyään myymälätilaa molemmilla laivoilla on noin 1900 m².


Vuonna 1993 valmistuneella m/s Silja Europalla oli maailman suurin laivalla oleva Tax Free -myymälä (1000 m²) ja siihen vielä kun lisätään muut myymälät oli myyntipinta-alaa yhteensä 1230 m².

Sea Containers omisti Silja Linen aina kesään 2006 asti, jolloin Silja Line myytiin virolaiselle AS Tallink Gruppille.


Blogisarjan etusivulle pääset tästä.