sunnuntai 24. marraskuuta 2019

Siljan Turun laivat - s/s Svea Jarl


Stockholms Rederi Ab Svean viimeinen matkustajahöyrylaiva s/s Svea Jarl valmistui vuonna 1962. 


31.12.1959 Rederi för Sten Sture (Stockholms Rederi AB Svea) tilasi aluksen Finnbodan telakalta.


Alus kulki työnimellä Sten Sture, mutta 5.10.1961 suoritetussa kasteessa alus sain nimekseen s/s Svea Jarl. Aluksen kummina toimi Estelle Bernadotte. Kasteen yhteydessä ei alusta laskettu vesille, vaan vesillelasku tapahtui 16.10.1961.


s/s Svea Jarl luvotutettiin Stockholms Rederi AB Svealle 12.4.1962 ja se asetettiin Turku - Maarianhamina - Tukholma (Skeppsbron) -reitille 21.4.1962.


Aluksen kyytiin mahtui vähän yli 1000 matkustajaa, hyttipaikkoja oli 342 matkustajalle.



Autoja pystyi ajamaan sivuportin kautta kyytiin viitisenkymmentä.




s/s Svea Jarlin läpileikkaus ja kansikartta vuodelta 1962.
(Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi)







Komentosilta.



Laivalla oli vielä perinteinen luokkajako (I-luokka ja II-luokka) käytössä ja se poistui vasta 1970, kun alus siirtyi Silja Linen markkinoitavaksi.







s/s Svea Jarlin ruokasalin seinällä olleet taideteokset löytyvät nykyään m/s Silja Europan Grill House -ravintolan seinältä.



Ruokasalin vieressä sijaitsi pieni kabinetti.



Tupakkasalonki.


Tupakkasalongin vieressä sijaitsi Bernadotten kabinetti.


Lepotuoleja alukselta löytyi runsaasti.





I-luokan hyttejä aluksella oli 51 (75 vuodepaikkaa) ja II-luokan hyttejä oli 116 (260 vuodepaikkaa).


Vuodesta 1967 lähtien s/s Svea Jarl liikennöi osan vuodesta Helsinki - Tukholma/Skeppsbron -reitillä.

16.9.1969 alus sai pohjakosketuksen matkallaan Turusta Tukholmaan.



s/s Svea Jarl siirtyi Oy Silja Line Ab:n markkinoitavaksi tammikuussa 1970. Myöhemmin aluksen kylkiin maalattiin Silja Linen logot.


Aikataulu kesältä 1970.



Aikataulu ja hinnasto syksyltä 1971.


s/s Svea Jarl Skeppsbronilla.



s/s Svea Jarlin kansikartta 1970-luvulta.
(Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi)


Tammi-helmikuussa 1972 s/s Svea Jarl liikennöi vielä Helsinki - Tukholma -reitillä ja oli näin viimeinen reitillä liikennöinyt matkustajahöyrylaiva. 27.1.1972 matkalla Tukholmasta Helsinkiin, alus joutui kääntymään Helsingin edustalla kohti Hankoa Helsingin sijasta kovan jäätilanteen vuoksi.


Tämän jälkeen alus siirtyi Turku - Tukholma -reitille, missä liikennöi aina vuoteen 1976 saakka.

Aikataulu elokuulta 1972.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)


27.2.1973 alus ajoi karille Söderarmin lähellä Tukholman saaristossa. 9.3. alus saapui Finnbodan telakalle korjattavaksi ja liikennettä päästiin jatkamaan 20.4. alkaen.


Aikataulu kesältä 1973.


Aikataulu kesältä 1974.


Aikataulu vuodelta 1975.


7.1.1976 s/s Svea Jarl saapui viimeisen kerran Turusta Tukholman Skeppsbronille, jossa riisuttiin. Helmikuussa Silja Line ilmoitti lopettavansa Skeppsbronin liikenteen kesäkauden jälkeen.




Maaliskuussa 1976 alus myytiin Rederi AB Slitelle. Alus sai uudeksi nimekseen s/s Apollo III ja se aloitti huhtikuussa liikennöimisen Viking Linen risteilyreitillä Tukholma - Maarianhamina.


Vuonna 1981 höyrykoneet vaihdettiin dieselmoottreihin. m/s Apollo III lopetti liikennöimisen vuonna 1989, jonka jälkeen se suuntasi Thaimaaseen. Alus romutettiin Intiassa vuonna 2010.

http://www.valkeatlaivat.net/blogi/Siljan_Turun_laivat/index.htm
Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.

torstai 14. marraskuuta 2019

Siljan Turun laivat - s/s Bore


Vuonna 1960 valmistui Höyrylaiva Oy Borelle viimeinen matkustajahöyrylaiva s/s Bore.

Köli laskettiin syyskuussa 1958 Oskarshamnin telakalla Ruotsissa. Maaliskuussa 1959 Rouva Irma (Kim) von Rettig kastoi aluksen Boreksi, jonka jälkeen alus laskettiin vesille.

Luovutettiin Höyrylaiva Oy Borelle 5. huhtikuuta 1960. Lähti Oskarshamnista koematkalle kohti Nynäshamnia ja seuraavana päivänä Nynäshamnista kohti Turkua. Aloitti liikennöimisen Turusta Maarianhaminan kautta Tukholman Skeppsbronille 12.4.1960.


s/s Boren kyytiin mahtui yli 1000 matkustajaa ja kyytiin pystyttiin lastaamaan sivuportista parikymmentä henkilöautoa ja muutaman bussin.


Kuvia s/s Borelta 1960-luvulta.


s/s Boren kansikartta 1960-luvulta.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)


Alkuvuosina s/s Bore liikennöi Turun ja Tukholman Skepssbronin välistä linjaa, mutta vuodesta 1967 lähtien s/s Bore liikennöi kausittain myös Helsingistä Tukholman Skeppsbronille.


Mainos keväältä 1963.

"Matkustaja-autolautta Bore on ensimmäinen laiva, jossa sivuportti autojen ajoon suoraan autokannelle, mutta samalla tavanomainen höyryalus mukavine tiloineen matkustajien viihtyiselle merimatkalle"


Mainos vuodelta 1966.


"Bore-laivat ovat laajalti tunnettuja kuuluisan hyvästä ruuastaan. Niissä halutaan matkustajan viihtyvän yhtä hyvin kuin parhaissa ravintoloissa. Boren kattaman pöydän ääressä voitte todella herkutella yleellisesti koko perheen kanssa."


Mainos vuodelta 1968.


Tammikuun ensimmäinen päivä vuonna 1970 merkitsi virstanpylvästä: uusi yhteistyö-sopimus muutti Siljavarustamon toiminnan. Siljavarustamon omat laivat ja miehistöt siirrettiin emoyhtiöille  ja Siljavarustamon varsinainen varustamotoiminta päättyi 1973.



Siljavarustamo muutti nimensä Oy Silja Line Ab:ksi ja keskittyi markkinoimaan ja hoitamaan emoyhtiöiden liikennettä Helsinki/Turku-Tukholma -reiteillä.



s/s Bore sai kylkeensä Silja Line -tekstin ja pari vuotta aiemmin käyttöön otetun hylje-logon.

s/s Boren tekniset tiedot vuodelta 1970.



Vuonna 1972 keulanosturin tilalle rakennettiin uusi ruokasali.


Baari venekannella.


Uusi monitoimitila, joka toimi ruokasalina, tanssisalonkina ja kokoustilana.



Alkuperäinen ruokasali.


Grilliravintola.


Kahvila venekannen peräosassa.



Bossanova yökerho.


Hytti.



Kansikartta vuodelta 1972.  (Klikkaamalla keskimmäistä kuvaa saat sen suuremmaksi)

Mainos keväältä 1974.


s/s Bore Silja Linen logolla varustettuna.

Mainos syksyltä 1975.


s/s Bore matkalla Turkuun.


Mainos kesältä 1976.  Liikenteessä oli myös s/s Bore Nord, joka oli entinen Stockholms Rederi Ab Svean s/s Birger Jarl. Birger Jarlista voit lukea lisää aiemmin ilmestyneestä julkaisusta.




Skeppsbronin liikenne lopetettiin elokuun lopussa vuonna 1976.


Vuosina 1977 - 1981 alus liikennöi s/s Borea -nimisenä Jakob Linesin liikenteessä. Alkuvuodesta 1979 alus oli rahdattu Norjaan asuntolaivaksi ja alkukesästä 1981 Folklinen liikenteeseen. Joulukuussa 1981 Borea suuntasi Algeriaan, kanadalaisten työmiesten asuntolaivaksi. Keväällä 1984 Borea palasi Suomeen ja liikennöi kesän ajan Aura Linen liikenteessä Turusta Tukholmaan.


Vuonna 1985 alus myytiin Aqua Culture Industries Inc. -yhtiölle (Vanderbilt Steamship Co,) maailmanlaajuiseen luksusluokan risteilyliikenteeseen. Alusta oli tarkoitus remoitoida 15 miljoonalla dollarilla. Kaupat kuitenkin peruuntuivat ja alus palasi edellisen omistajan haltuun. Kotkalaisen Rannikkolinjat Oy:n (vuodesta 1990 Kristina Cruises) omistukseen laiva päätyi tammikussa 1987.


Höyrykoneet vaihdettiin dieselmoottoreihin Kotkassa heinäkuussa 1987.


Kristina Reginana laiva liikennöi maailman merilla elokuuhun 2010 asti. Jonka jälkeen laiva telakoitiin ja maalattiin alkuperäisen väriseksi.


Lokakuussa 2010 alus saapui Aurajokeen ja toukokuussa 2011 se kiinnittyi nykyiselle paikalleen Forum Marinumin museolaivojen viereen.



Itse olen yöpynyt Borella pariin otteseen heinäkuussa 2007 ja helmikuussa 2019.


Yöpymisen Borelta voit varata kätevästi tämän linkin kautta.

http://www.valkeatlaivat.net/blogi/Siljan_Turun_laivat/index.htm
Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.