Sea-Link Shipping AB tilasi syyskuussa 1989 aluksen jugoslavialaiselta Brodogradiliste Industrija "Split" -telakalta Euroway AB:n liikennettä varten.
Aluksen rakentaminen alkoi tammikuussa 1991. Jugoslavian hajoamissodassa telakka jäi kesäkuussa 1991 itsenäistyneen Kroatian puolelle. Sodasta johtuen myös aluksen valmistuminen viivästyi puoli vuotta.
Maaliskuussa 1992 oli koeajon vuoro ja samalla matkalla alus kävi Rijekassa maalattavana.
4.5.1992 alus luovutettiin tilaajalle. Luovutuksen jälkeen alus suuntasi kohti Baria, missä miehistö nousi kyytiin ja matka jatkui Gibraltarin kautta kohti Malmöa.
16.5.1992 Birgit Nilsson antoi kasteessa alukselle nimeksi m/s Frans Suell.
Alunperin liikenteen olisi pitänyt alkaa jo tammikuussa 1992 Malmö - Travemünde - Lyypekki -reitillä.
17.5.1992 alus lähti ensimmäiselle matkalleen kutsuvieraiden kanssa. 19.5.1992 alkoi normaali liikennnöinti Malmö - Travemünde-reitillä.
m/s Frans Suellin läpileikkaus.
Kansikartta vuodelta 1992.
Hyttien pohjakuvat.
Sviitti (Owner´s Suite Silja Scandinavialla)
Europa-luokan hytti (Commodore-luokka Silja Scandinavialla)
Europa Lounge (Commodore Lounge Silja Scandinavialla)
Senator-luokan hytti (Silja-luokka Silja Scandinavialla)
Senator-luokan sisähytti (Inside Double Silja Scandinavialla)
Hansa-luokan hytti (Seaside-luokka Silja Scandinavialla)
Music Garden.
Royal Smörgåsbord (Buffet Scandinavia Silja Scandinavialla)
Brasserie Vaudeville (Maxim á la Carte Silja Scandinavialla)
Captain´s Corner Pub.
Shopping Street (Tax Free Silja Scandinavialla)
Kids Only -myymälä (Tax Free Silja Scandinavialla)
Café Pronto (Seaside Cafe Silja Scandinavialla)
Fitness Center (Sauna Club Silja Scandinavialla)
Kesäkauden jälkeen reitti jatkui Saksassa Lyypekkiin asti, mutta autoja ja rahtia kuljetettiin vain Malmön ja Travemünden välillä.
Silja Linen ja Eurowayn pakettimatkahinnasto vuodelta 1993. (Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi.)
Kesäkuussa 1993 Silja Line otti hoitoonsa ruotsalaisen Sea-Link-varustamon tytäryhtiön Euroway AB:n liikenteen. Silja Line toi reitille toiseksi laivaksi m/s Silja Festivalin. Sopimuksen kerrottiin johtuvan siitä, ettei Euroway saanut ajoissa entisen Jugoslavian telakalta tilaamansa m/s Frans Suellin sisaralusta. Tällä ratkaisulla saatiin näppärästi puuttuva laiva Malmön ja Travemünden välille ja samalla Silja sai työllistettyä yhden "ylimääräisen laivan".
Silja Line oli sopinut Eurowayn liikenteen hoidosta "useiden vuosien" sopimuksella. m/s Frans Suellin sisarlaivan mahdollinen valmistuminen ei olisi vaikuttanut sopimuksen sisältöön. Silja Linen tehtävänä oli huolehtia Eurowayn puolesta markkinoinnista että operoinnista. Molempien laivojen kylkiin maalattiin Silja Line Euroway logot.
Silja Line Eurowayn aikataulu kesältä 1993.
Silja Line Eurowayn ennakkoaikataulu syksylle 1993
Syyskuun alusta lähtien laivat liikennöivät Kööpenhamina - Malmö - Travemünde - Lyypekki -reitillä.
Maaliskuussa 1994 Silja Line Eurowayn liikenne lopetettiin kannattamattomana ja Silja Linen taloudellisten ongelmien vuoksi.
m/s Frans Suell liikennöi viimeisen kerran Silja Line Eurowayn liikenteessä 12.3.1994, jonka jälkeen alus lähti kohti Vuosaaren telakkaa.
Silja Linen ennakkoesite m/s Silja Scandinaviasta. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)
Alus vuokrattiin Silja Linelle ja maalattiin Silja Linen väreihin.
30.3.1994 m/s Frans Suell sai nimekseen m/s Silja Scandinavia
31.3.1994 m/s Silja Scandinavia astetettiin Silja Linen Turku - Tukholma -reitille.
Silja Linen henkilöstölehti Silja Lifen artikkeli m/s Silja Scandinavian siirtymisestä Turkuun. (Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi.)
Silja Scandinavia liikennöi aamuvuoroja Turusta ja iltavuoroja Tukholmasta.
m/s Silja Scandinavian läpileikkaus.
m/s Silja Scandinavian kansikartta vuodelta 1994. (Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi.)
Hyttien pohjakuvat.
m/s Silja Scandinavia matkalla Tukholmaan.
Euroway logon tilalle oli maalattu hylje.
Pocket Guide.
Turvallisuusohjeet.
m/s Silja Scandinavia.
Siljan Viihdemeri -esite keväältä 1995. (Klikkaamaalla kuvaa saat sen suuremmaksi).
m/s Silja Scandinavian postikortti ja laivaleima.
Silja Linen esite m/s Silja Scandinaviasta. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)
Risteilyohjelma kesältä 1995.
m/s Silja Scandinavia.
Siljan Viihdemeri -esite syksyltä 1995.
m/s Silja Scandinavia.
Siljan risteilyesite vuodelta 1996. (Klikkaamaalla kuvaa saat sen suuremmaksi).
Sea-Link Shipping AB myi aluksen 18.11.1996 Viking Line Ab:lle. Alus oli määrä luovuttaa uudelle omistajalle huhtikuussa 1997.
Siljan risteilyesite vuodelta 1997.
3.4.1997 m/s Silja Scandinavia liikennöi viimeisen kerran Silja Linen liikenteessä.
Ennen Viking Linen liikenteeseen asettamista alus telakoitiin Vuosaaren telakalla.
Viking Linen liikenteessä alus aloitti m/s Gabriella nimisenä 17.4.1997.
Alus liikennöi edelleen Viking Linen liikenteessä. Kuvat vuodelta 2003.
m/s Gabriella kuvattuna vuonna 2005.
m/s Gabriella kuvattuna vuonna 2006.
m/s Gabriella kuvattuna vuonna 2008.
m/s Gabriella kuvattuna vuonna 2009.
m/s Gabriella kuvattuna vuonna 2010.
m/s Gabriella kuvattuna vuonna 2014.
m/s Gabriella kuvattuna vuonna 2015.
m/s Gabriella kuvattuna vuonna 2016.
m/s Gabriella kuvattuna vuonna 2018.
m/s Gabriella kuvattuna vuonna 2020.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti