keskiviikko 10. kesäkuuta 2020

Siljan Turun laivat - m/s Silja Serenade



m/s Silja Serenade valmistui marraskuussa 1990 ja aloitti tuolloin liikennöimisen Silja Linen Helsinki - Tukholma -reitillä.


m/s Silja Serenaden liikenteestä Helsinki - Tukholma -reitillä voit lukea lisää aiemmin ilmestyneistä postauksista "Silja Serenade Special" tai "Kävelykatu Helsingistä Tukholmaan - m/s Silja Serenade & m/s Silja Symphony"


Tammikuussa 1993 m/s Silja Serenade, m/s Silja Festival ja GTS Finnjet rekisteröitiin Maarianhaminaan. Muut Siljan suomalaiset laivat saivat kotisatamakseen Maarianhaminan maalis-huhtikuun aikana. Kuvassa Silja Linen henkilöstölehti Mini-Infossa julkaistu artikkeli kotipaikan vaihtumisesta.


m/s Silja Europan tulo Silja Linen liikenteeseen aiheutti liikenneruletin. m/s Silja Europa oli tulossa Helsingin linjalle m/s Silja Serenaden tilalle ja m/s Silja Serenade oli siirtymässä tekemään 24 tunnin risteilyitä m/S Sally Albatrossin tilalle.


Silja Serenaden ajateltiin olevan ylivoimainen vaihtoehto kilpailijaan nähden. Siljalla oltiin keskittymässä risteilytuotteen kehittämiseen Sallyn luoman laatujohtajuuden pohjalta. m/s Sally Albatrossin tulevaisuus oli ratkeamassa myöhemmin, Siljalla uskottiin että hienolle risteilyalukselle löytyisi sopiva liikennevaihtoehto.


Helmikuussa Silja Line ilmoitti ottavansa hoitoonsa Eurowayn matkustajaliikenteen Ruotsin Malmön ja Saksan Lyypekin välillä. Tämä taas pyöräytti liikennerulettia uudelleen. Silja Linen päätti siirtää m/s Silja Festivalin ensin Vaasaan ja sieltä kesän alussa Eurowayn m/s Frans Suellin pariksi, jolloin m/s Silja Serenade siirtyikin Turkuun korvaamaan m/s Silja Festivalin ja m/s Sally Albatross jatkoi 24 tunnin risteilyliikennettä entiseen tapaan. Ennen m/s Silja Serenaden siirtymistä Turkuun täytyi satamassa tehdä hieman muutostöitä.



Silja Serenade siirtyi Turku - Tukholma -reitille Silja Karnevalin pariksi 17.3.1993.



Maanantaisin ei liikennöity aamuvuoroja Turusta eikä Tukholmasta, jolloin laivat lähtivät joka toinen viikko Turusta aamuisin ja joka toinen viikko iltaisin. Maarianhaminassa poikettiin ainoastaan yöllä.



m/s Silja Serenade saapuminen Turkuun oli iso uutinen ja se näkyi myös matkustajamäärissä. Koskaan aikasemmin Turussa ei tällaisiin myyntilukuihin oltu päästy ennen Serenadea. Viikonloppulähdöille myytiin paikkoja reilusti yli 2000 matkustajalle. Ylhäällä keväällä 1993 ilmestyneen Merellä-lehden artikkeli m/s Silja Serenaden siirrtymisestä Turkuun.


Suurimmaksi osaksi m/s Silja Festivalilta siirtynyt miehistö mietti aluksi, miten selvästi rauhallisemmalla Helsingin linjalle rakennettu laiva "istuisi" nopearytmiselle Turun linjalle. Varsinkin lyhyet satama-ajat ja matkustajien sisään- ja ulosmeno ruuhkahuippujen aikaan mietitytti monia.


Kuulumisia m/s Silja Serenadelta Silja Linen henkilöstölehti Mini Infossa.


Turun linjalla ei paljon muutoksia laivalla tehty. Atlantis Dining oli jo saanut aiemmin väistyä baarin tieltä samoin Maxim á la Cartea oli laajennettu. Seaportissa kokeiltiinn Hesburgerin sijasta omaa hampurilaisravintolaa, Seaport Fastfood ja Seaport Foodmarket ruokkivat nälkäisiä nopean ruoan ystäviä. Wall Street -ravintola muutettiin Promenade Caféksi. Active-myymälän tilalle etsittiin uutta konseptia.



Huhtikuussa 1993 m/s Silja Serenadella matkusti yli 100 000 matkustajaa.


Keväällä 1993 viettiin Europa-viikkoja kaikilla Silja Linen laivoilla.




Kesäkaudella ei maanantaisin huilailtu satamassa ja m/s Silja Serenade liikennöi pelkkiä iltavuoroja Turusta.



Casa Bonita ja Happy Lobster kuvattuna hytin ikkunasta kesällä 1993.


Miniristeilyiden listahintoja kesältä 1993.


m/s Silja Serenade Turussa.


Sunflower Oasis.



Talvella 1994 esitettiin Atlantis Palacessa lapsille Aladdin-showta



Promenade talviloma-aikaan vuonna 1994.

Huhtikuussa 1994 m/s Silja Serenade sai linjaparikseen m/s Silja Scandinavian, joka oli aiemmin liikennöinyt Eurowayn liikenteessä. m/s Silja Scandinavia liikennöi Turusta aamuvuoroja ja m/s Silja Serenade iltavuoroja.



Artikkeli Silja Linen henkilöstölehti Silja Lifessa (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)


Sally Albatrossin ajaettua karille huhtikuussa 1994, siirrettiin Onnenpyörän lavasteet Silja Serenadella ja ohjelman kuvaukset jatkuivat Atlantis Palacessa.



m/s Silja Serenaden esittely Silja Linen kesäesitteessä vuodelta 1994.



Miniristeilyiden listahintoja kesältä 1994.


Vuonna 1994 m/s Silja Serenadella Casa Bonitaa laajennettiin, pelikoneet siirrettiin laajennuksen alta Siljaland Toy Shopin tiloihin ja lelukauppa avattiin entisen Active-myymälän tiloihin. Engine Room remontoitiin ja se sai nimekseen Promenade Bar.


Turun linjan viihdetarjontaa syksyllä 1994.


26.9.1994 Silja Linen ilmoitti siirtävänsä m/s Silja Serenaden takaisin Helsinki - Tukholma -reitille ja m/s Silja Europan Turku - Tukholma -reitille loppiaisen jälkeen 1995.


Siirtoa perusteltiin Turun linjan tarpeesta saada suurempi alus. Tammi-elokuussa 1994 Turun linjan matkustajamäärä oli 1,4 miljoonaa matkustajaa, mikä oli 13 prosenttia suurempi kuin vuotta aikaisemmin. Syynä oli lisäksi Helsingin linjan helpompi myyminen, kun linjalla olisi kaksi samanlaista laivaa.


2.10.1994 m/s Silja Serenadella oli ongelmia keulaportin kanssa Tukholmassa, jonka vuoksi lähtö viivästyi. Alusten keulaportit olivat tarkkailussa, kun muutamaa päivää aikaisemmin Estlinen Estonia oli uponnut Itämerellä mukanaan 852 matkustajaa.



m/s Silja Serenade palasi Helsingin linjalle 8.1.1995. Mikään helppo siirto ei kyseessä ollut. Siirtoa oli aloitettu työstämään jo toukokuussa. Ensin piti miettiä myynnin ja markkinoinin näkökulmasta, olisiko m/s Silja Europa yhtä houkutteleva kuin Serenade. Myös logistiikkaa pohdittiin, ehditäänkö purkaa ja lastata lasti ja matkustajat tunnissa, ehditäänkö hoitaa muonitus ja tankkaus. Europan mahtuminen ja ohjailtavuus Turussa oli myös selvitettävien asioiden listalla. Kaikkien analyysien ja tutkimusten tuloksena m/s Silja Europan pitäisi sopia erinomaisesti Turun linjalle. m/s Silja Serenaden kohdalla tiedettiin entuudestaan sen soveltuvuus Helsingin linjalle.



Siirto koski muutakin kuin vain kahta alusta.Tässä tapauksessa se kosketti 600 työntekijää. Pääperiaatteena oli että käyttöhenkilökunta seuraa aluksen mukana ja hotelli- ja ravintolapuoli jää entiselleen.


Oli järkevää, että ne jotka tuntivat reitin erityisominaisuudet ja sen mitä se merkitsi palvelussa jäivät reitille, aivan kuten ne jotka tunsivat aluksen ominaisuudet jäivät "omalle" alukselle.


Näiden lisäksi piti vielä alusten liinavaatteet vaihtaa keskenään. Jokaista vuodetta kohden liinavaatteita oli kahdeksankertainen määrä, eli jos vuoteita oli 3800, merkitisi se sitä että 30 400 pussilakanaa sekä saman verran tyynyliinoja vaihtoivat laivaa. Syy vaihtoon oli että Helsingin linjan pyykit pestiin eri paikassa kuin Turun linjan pyykit ja pesulatoiminnan sujuvuuden kannalta oli helpompaa, että Serenadella ja Symphonylla on samanlaiset liinavaatteet. Pesularullakot, joita laivalla oli runsaat 400 vaihdettiin myös, sillä Europan rullakot eivät mahtuneet Serenadelle.


m/s Silja Serenanaden myöhäisimmistä vaiheista voit lukea lisää aiemmin ilmestyneistä postauksista "Silja Serenade Special" tai "Kävelykatu Helsingistä Tukholmaan - m/s Silja Serenade & m/s Silja Symphony"

http://www.valkeatlaivat.net/blogi/Siljan_Turun_laivat/index.htm

Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti