Esittely- ja neitsytristeilyiden jälkeen alkoi normaali reittiliikenne Helsingin ja Tukholman välillä 18.11.1990, eli päivälleen 28 vuotta sitten.
Näin mainostettiin liikenteen aloittamisen yhteydessä.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi.)
Helsinki-Tukholma -reitillä Silja Serenaden parina liikennöi Silvia Regina aina Silja Symphonyn valmistumiseen saakka.
Silja Serenade.
Silja Serenaden hytit ovatnumeroitu järjestelmällisesti. Ensimmäinen numero kertoo kannen ja toinen lähimmän hissin. Kuvassa opaste Värtanin vanhasta terminaalista.
Hissit ovat numeroitu, hissit 0-4 sijaistevat keulassa ja 5-10 perässä. Näköalahissejä on myös värikoodattu laivan kulkuvalojen mukaisesti. Tyyrpuurin (styrbord) puolella vihrää ja paarpuurin (babord) puolella punaista.
Tämä hytti sijaitsee 11. kannella ja sinne pääse kätevästi hissillä numero 8.
Silja Serenadella otettiin käytöön kertakäyttöiset avainkortit.
Hyttikäytävien ovet ovat myös värikoodattuja, jokaisella hyttikannella on eri sävyiset ovet.
Silja Serenadelle oli myynnissä useita erikoisristeilyitä.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi.)
Silja Serenaden tulon myötä aamiainen kuului automaattisesti matkan hintaa. Päivällinen Buffet-ravintolassa maksoi 79 markkaa/aikuinen (nykyrahassa 20,60 €) ja 39 markkaa / 6-11 vuotiailta (nykyrahassa 10,17 €).
Promenade.
Muistatko vielä Siljalandin mustekalan?
Marco Polo.
Muistatko vielä nämä kellot?
Silja Serenaden palvelupisteiden aukioloajat vuonna 1990.
Avointen ovien päivää vietettiin lauantaina 24.11.1990. Sisäänpääsymaksu aikuisilta oli 10 markkaa ja lapsilta 5 markkaa. Silja Line luovutti pääsymaksutulot lyhentämättöminä Unicefille, joka käytti ne lasten hyväksi.
Fantastinen laiva.
Alkuvuodesta 1991 Silja Linen johdossa tapahtui muutoksia ja seitsemän vuotta Siljan johdossa ollut Ralf Sandström sai väistyä toimitusjohtajan paikalta konsernin strategisen suunnittelun tehtäviin. Uudeksi toimitusjohtajaksi nimitettiin ekonomi Jukka Suominen. 1980-luvun huuma oli ohi ja taloudellinen lama oli kiihtymässä.
Sisaralus m/s Silja Symphony aloitti liikennöimisen 1.6.1991.
Grand Cru.
Disco Caméléon.
Stardust.
26.9.1991 järjestettiin Silja Serenadella suuronnetomuusharjoitus, joka ei sujunut ihan suunnitelmien mukaan. Pelastustoimissa mukana olleiden 350 ihmisen yhteistyö kangerteli ja toiminta oli hidasta. Harjoitustilanteessa Silja Serenaden autokannella syttyi tulipalo ja palavassa rekassa oli lastina autonrenkaita. Yli 200 henkeä jäi loukkoon Budget-luokan hytteihin. Harjoitustilanteessa savu aiheutti läheisessä Valkosaaressa hengitysvaikeuksia 500 hengelle ja heidät piti evakuoida maihin samoin kuin laivalla olleet. Laivalla ja Valkosaaressa harjoituksen edellyttämää tulipaloa oli kehittämässä kuusi savukonetta. Tapahtumien perusteella ei harjoitus sujunut kovin onnistuneesti ja yksikään mukana ollut organisaatio (mukana mm. pelastuslaitos, poliisi, palokunta, sairaanhoito, puolustusvoimat, HKL ja Silja Line) ei selvitynyt puhtain paperein. Laivalla pelastusveneiden lastaamiseen ja laskemiseen kului liikaa aikaa, kun todellisuudessa 2. kannen matkustajat olisi evakuoitu 5. kannelta ammuttavien liukuratojen kautta. Pelatusraportista selvisi, että harjoitus epäonnistui tiedonkulun kangertelun vuoksi.
Hinnasto ja aikataulut 1.10.1991 - 30.4.1992
Näin mainostettiin Silja Serenaden ostosmahdollisuuksia Syksy 1991 - Talvi 1992 -esitteessä.
Ensimmäiset muutostöitä aloittettiin tekemään keväällä 1992. Aluksen 2. kannella sijaitsevalle autokannelle sekä 2. kannen keulaosassa olleiden Budget -luokan hyttien tilalle rakennettiin uusia Turisti II-luokan hyttejä.
Samalla uudistettiin aluksen myymätiloja mm. laajennettiin Tax Free -myymälää (600 m²), Parfymeria muutettiin itsepalvelumyymäläksi (100 m²) ja se siirrettiin Promenadelle.
Samalla mm. Electric Bazaar ja kaksikerroksinen Disco Caméléon saivat väistyä uudistusten tieltä.
Engine Room Barin avajaisia vietettiin 16.6.1992.
Seaport Brasserien tilalle avattiin Buffet Brasserie ja Hesburger. Syyskuun alussa Serenade pääsi ensimmäisen kerran kuivatelakalle Naantalissa.
(Hesburgerin kuva: Jani Nousiainen / Matkustajalaivat.com)
Mainos vuodelta 1992.
Aikataulu ja reittihinnat 1.1. - 30.4.1993.
15.1.1993 vaihtui Silja Serenaden kotisatama Helsingistä Maarianhaminaksi, myös muiden Suomen lipun alla liikennöivien Siljan laivojen kotisatamat vaihtuivat Maarianhaminaan. Päätös rekisteröidä alukset Maarianhaminaan perustuivat lyhyen että pitkän tähtäyksen etuihin ja se oli osa talouden parannusohjelmaa. Ahvenanmaalle rekisteröidyn syynä oli ensinnäkin laivoilla tapahtuva pelitoiminta, josta Pafin kanssa tehdyllä sopimuksella Silja sai suuremman taloudellisen hyödyn kuin aikaisemmin. Pitkällä tähtäyksellä Maarianhaminan uskottiin olevan myös edullisempi kotipaikka yhdentyvässä Euroopassa. Merenkulku on ollut aina Ahvenanmaalla erityisasemassa ja sen uskottiin olevan myös tulevaisuudessa.
Tammikuussa Silja Line solmi vuokrasopimuksen m/s Europasta saksalaisen Meyer Werft -telakan kanssa. Laivan oli tilannut Viking Linen osakasvarustamo Rederi AB Slite, mutta laivan hinnan noustessa satoja miljoonia kruunuja, valuuttakurssien heilahtelujen vuoksi, eivätkä rahoittajat suostuneet enäää rahoittamaan hanketta. Wärtsilä Marinen konkurssi oli myös rasittanut Rederi AB Sliten maksukykyä ja varustamo ajautui konkurssiin.
Silja Europan tulo Silja Linen liikenteeseen aiheutti liikenneruletin. Silja Europa oli tulossa Helsingin linjalle Silja Serenaden tilalle ja Silja Serenade oli siirtymässä tekemään 24 tunnin risteilyitä Sally Albatrossin tilalle. Silja Serenaden ajateltiin olevan ylivoimainen vaihtoehto kilpailijaan nähden. Siljalla oltiin keskittymässä risteilytuotteen kehittämiseen Sallyn luoman laatujohtajuuden pohjalta. Sally Albatrossin tulevaisuus oli ratkeamassa myöhemmin, Siljalla uskottiin että hienolle risteilyalukselle löytyisi sopiva liikennevaihtoehto.
Helmikuussa Silja Line ilmoitti ottavansa hoitoonsa Eurowayn matkustajaliikenteen Ruotsin Malmön ja Saksan Lyypekin välillä. Tämä taas pyöräytti liikennerulettia uudelleen. Silja Linen päätti siirtää Silja Festivalin ensin Vaasaan ja sieltä kesän alussa Eurowayn Frans Suellin pariksi, jolloin Silja Serenade siirtyikin Turkuun korvaamaan Silja Festivalin ja Sally Albatross jatkoi 24 tunnin risteilyliikennettä entiseen tapaan. Ennen Silja Serenaden siirtymistä Turkuun täytyi satamassa tehdä hieman muutostöitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti