tiistai 20. marraskuuta 2018

Silja Serenade Special - Takaisin Helsinkiin

Silja Serenade palasi Helsinki-Tukholma -linjalle 8.1.1995. Samalla keulaportin käyttö lopetettiin, viranomaisten määräyksestä. Keulaporttien avaaminen edellytti, että ne täyttävisivät uudet tiukemmat rakenteiden, lukituksen ja valvonnan normit.


Ihan kivuttomasti ei laivojen reittien vaihto sujunut. Silja Europan keula kävi kivillä perjantaina 13.1.1995. Pohjakosketus johtui häiriöstä nopeuden säätimen automatiikassa, minkä seurauksena aluksen potkurit siirtyivät nolla-asentoon ja alus menetti ohjailukykynsä. Vauriot olivat vähäisiä ja telakoinnin jälkeen Silja Europa palasi 19.1.


Silja Serenaden väki joutui melkein heti tosi koetukselle, kun vuosikymmenen myrsky koetteli Etelä-Suomea 23. tammikuuta. Tuuli yltyi puhaltamaan yli 30 metriä sekunnissa, mikä esti Silja Serenadea purjehtimasta kapean Kustaanmiekan salmen läpi Eteläsatamaan. Alus odotteli pääsyä satamaan sahaamalla Helsinki Kasuunin ja Harmajan väliä ja välillä alus teki mutkan jopa lähelle Viron rannikkoa. Nopeimmin Silja Serenade pääsi aikatauluunsa palaamalla illalla takaisin Tukholmaan.


Tammikuussa 1995 vietetiin Silja Linen laivoilla jo perinteeksi muodostunutta Hulabaloo -viikkoja. Muistatko vielä tämän mainoksen?

Silja Serenaden keulaan asennettiin touko-kesäkuussa kolmas vesitiivis portti. Uusi portti rakennettiin rampin ja törmäyslaipion sisäpuolelle. Se toimii vesitiivinä ovena, joka painuu entistä tiivimmin kiinni mahdollisen paineen vaikutuksesta. Aluksen keulaportti voitiin ottaa käyttöön muutostöiden jälkeen Kaikissa Silja Linen aluksissa tehostettiin kameravalvontaa. Portin ja rampin väliseen tilaan asennettiin kamerat, jotka valvoivat ulointa keulaporttia ja porttien lukkoja. Hälyytysjärjestelmiä  tehostettiin myös. Vesihälyytysjärjestelmä ilmaisee, jos tilaan tulee vettä. Hälyytysääni kuuluu myös silloin, kun laiva lähtee liikkeelle ja kaikkien porttien lukitukset eivät ole kiinni. Kaikilla Silja Linen aluksilla tehdyt muutostyöt maksoivat yhteensä 10 miljoonaa markkaa.



Vuoden 1995 telakoinnissa asennettiin apukoneisiin katalysaattorit. NOx -päästöt satamassa vähenivät tasosta 14 g/kWh noin tasoon 0,5g/kWh.


Syyskuussa 1995 EffJohn vaihtoi nimekseensä Silja. Näin asiasta uutisoitiin Silja Linen henkilöstölehti Silja Lifessa. Vuonna 1998 nimeksi vaihtui Neptun Maritime ja 2000 nimi vaihtui jälleen Siljaksi.


Silja Goes Hollywood -teemaa viettiin syksyllä 1995.


Lokakuussa 1995 lanseerattiin Silja Plus -palvelu. Hinnaston mukaisen hinnan maksaneet matkustajat olivat oikeutettuja Silja Plus -palveluun. Silja Plus -matkustajilla oli oma ilmainen palvelunumero, josta pystyi lähtöpäivänä lähtöselvityksen tekemään ja varata samalla pöydän ravintolasta.


Laivalla Silja Plus -matkustajien hytit olivat sijoitettu omaan rauhalliseen hyttiosastoon, jotka oli erotettu laivan muista tiloista. Stardustin yhteyteen oli rakennettu oma Silja Plus Lounge, jossa oli tarjolla kahvia ja virvokkeita.


Runsan erikoisamiainen Maxim á la Cartessa tai vaihtoehtoisesti aamiainen toimittuna hyttiin kuului myös palvelun hintaan. Ja jos ei halunnut kiirehtiä pois laivasta, laivan henkilökunta ajoi tarvittaessa auton laivasta ulos. Silja Plus -palvelu toimi 30.4.1997 asti.


Silja Prima-koulutuksilla tähdättiin parempaan asiakaskokemukseen.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi)



Maaliskuun 19. päivä 1997 aluksen lähtö Helsingistä viivästyi 45 minuuttia, kun aluksen Suomen Merimies-unioniin kuuluvat ravintola- ja kansihenkilökunta marssivat laivalta maihin, vastalauseena helmikuun 1997 alusta 180:ntä Siljan henkilökunnan jäsentä koskevan irtisanomisen vuoksi.


Silja Line täytti 40 vuotta toukokuussa 1997.
(mainosvideo kuvattu Silja Symphonylla)


Syksyllä 1997 avattiin 6. kannen perään Cantina West -ravintola. Samassa tilassa oli ollut Helsingin linjalle siirron jälkeen Serenade Brasserie ja tilaa oli myös käytetty Buffetin jatkona. Cantina West ei kovin pitkäikäinen ollut ja vuodesta 1998 "Seaport" toimi osana Buffet Serenadea.


Promenade Café sai vuonna 1998 nimekseen Trattoria. Casa Bonita puolestaan nimettiin Captain´s Grilliksi.


12.9.1998 Silja Serenade suuntasi Vuosaaren telakalla. Telakoinnin aikana uudistettiin Promenadea sisaralukselta saatujen kokemusten mukaan. Lisäksi lisättiin hytteihin vuodepaikkoja.




Pub Maritim sai väistyä uusien liikkeiden tieltä.

Electric Bazaar oli Serenadella vuosina 1992 ja kuusi vuotta myöhemmin oli aika kokeilla uudelleen elektroniikkamyymälää. Music & Electronics -myymälä palveli Promenadella vuosina 1998 - 2002.


Seaside Cafe ja Seaside Bar saivat väistyä uuden yhdistetyn pubin ja kahvilan tieltä. Joe´s Place ja Cafe Bar olivat saaneet vaikutteita Ruotsista.


Silja Serenaden läpileikkaus vuodelta 1998.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi.)


Mainos vuodelta 1998.


Syys-marraskuussa 1998 Siljan Helsingin laivoilla esiintynyt The Irish Ballet Company -tanssiryhmä, jonka esitys Tribute to the Riverdance saavutti ennennäkemättömän suosion asiakkaiden keskuudessa. Tanssiryhmä esiintyi syksyllä 1999 Siljan Helsingin laivojen lisäksi myös Turun laivoilla.


Tammikuussa 1999 aloitettiin vesiruiskutustekniikan asentaminen kaikkiin pääkoneisiin. Päästöt alenivat 5,5 g/kWh.


Lontoossa toimivasta Sea Containers Ltd:stä tuli Neptun Maritimen pääomistaja huhtikuussa 1999. Myyjinä ovat NCC AB, Merita Pankki Oyj, UPM-Kymmene Oyj, Stora Enso Oyj, Pohjola-yhtiöt, Fortum Oil and Gas Oy, ja Teollisuusvakuutus Oy. Myyjillä oli optio myydä loput osakkeensa Sea Containersille kolmen vuoden tai vaihtoehtoisesti milloin tahansa myydä osakkeet markkinoilla. Sea Containers Ltd tunnettiin kansainvälisesti merenkulku- ja kuljetusalalla toimivana yhtiönä, jonka päätoimialoina ovat lauttaliikenne, rautatieliikenne ja hotellitoiminta sekä konttien vuokraus. Sea Containersin osakkeet noteerattiin New Yorkin ja Lontoon pörsseissä. Sea Containersin pääkonttori sijaitsi Lontoossa ja sen kotipaikka oli Bermuda.


Tax Free-myynnin jatkumisen vuoksi Silja Line järjesteli reittiejään uudestaan. Silja Serenade ja Silja Symphony aloittivat poikkeamaan Maarianhaminassa 5.6.1999 lähtien.


Syyskuussa oli ohjelmassa 20 tunnin risteilyjä Helsingistä Tallinnaan.

Tallinnan risteilyiden välissä ehdittiin käydä myös risteilyllä Helsingistä Riikaan.

Erikoisristeilyiden jälkeen olikin vuoro käydä Vuosaaren telakalla Helsingissä.


Vuosituhannen vaihtumista juhlittiin myös Silja Serenadella.


Toukokuussa 2000 Suomen Merimies-unionin kaksi vuorokautta kestänyt tukilakko alkoi Silja Serenadella, Finnjetillä ja Silja Europalla. Alukset liikennöivät, lakosta huolimatta, hieman aikatauluistaan myöhässä. Lakon syynä oli sopimuskiista, joka koski SeaContainersin Tallinnaan liikennöivää italialaista SuperSeaCat Four -alusta.


Syyskuussa 2000 suoritetussa telakoinnissa aluksen pelastusjärjestelmä parani. Alukselle asennettiin mm. itseoikaisevat pelastuslautat, nopea kulkuinen "Fast Rescue"-vene ja "Means of Rescue" -menetelmä, jonka avulla voidaan nostaa ihmisiä merestä.


17.9.2000 Silja Serenade lähti risteilylle Helsingistä Riikaan.


Elokuussa 2002 Sea Containers omisti jo 97,17% Silja Oyj:stä ja marraskuussa Silja Oyj Abp:n hallitus päätti hakea osakkeiden julkisen noteerauksen lopettamista Helsingin Pörssissä. Tammikuussa Silja Line Oy:n sulautui emoyhtiöönsä Silja Oyj Abp:hen. Liikennettä markkinoitiin ja harjoitettiinn kuten aiemmin Silja Linen nimellä. Tammikuun loppupuolella Sea Containersin omistuksessa oli 100 % Silja Oyj Abp:n osakkeista.




13.1.2003 oli jälleen telakoinnin vuoro Vuosaaressa.


Reilun viikon kestäneent telakoinnin aikana uusittiin mm. potkurien laakerointi, merivesiventtiilejä, potkurilapoja ja komentosiltaa.


Uusiksi meni myös kassajärjestelmä sekä hyttien lukot.


Myymälät brändättiin uudelleen. Fashion, SeaShop, Perfumes ja Tax Free palvelivat jatkossa uusilla logoilla ja konsepteilla.


Trattoria korvattiin Robert´s Coffee -kahvilalla.


Perän pubin ja kahvilan yhdistelmä muutettiin pelkäksi pubiksi.


Myös Commodrore-hytit saivat uutta ilmettä. Uudistunut laiva palasi liikenteeseen 21.1.2003.



Alkuvuodesta 2003 vietettiin laivoilla Aasia-teemaa.


Silja Serenaden Promenade kesällä 2003.


Tältä näytti hissiaulat kesällä 2003.


Silja Serenade lähdössä elokuussa 2003 Helsingistä.


Silja Linen mainos syksyltä 2003. Mainitsemisen arvoinen tieto on, että mainoksessa esiintyneet lokit ja liikkeet olivat aidot, eikä tietokoneella tehtyjä.


Lokit näkyivät myös printtimainoksissa. Tunnuslause olikin tuolloin "jalat irti maasta".


Silja Serenade Kustaanmiekan salmessa syyskuussa 2003.


30.1. ja 1.2.2004 Silja Serenade teki risteilyt Helsingistä Tallinnaan.


Silja Opera ja Silja Serenade Helsingissä elokuussa 2004.

Seaside-luokan hytti tammikuun alussa 2005.


Vaikka hytin tekstiilit oli muuten aika karmeat, oli sentään matot kivat.



Atlantis Casino tammikuun alussa 2005.


Promenade tammikuun alussa 2005.







Rahdattiin SOK:lle S-etukorttiristeilyä varten Helsingistä Tallinnaan 15.1. ja 16.1.2005


Sisarukset samaan aikaan Helsingissä 22.1.2005


Silja Serenade kuvattuna Suomenlinnasta maaliskuussa 2005.


Promenade huhtikuussa 2005.


Muistatko vielä Siljalandin pallomeren hain?


Stardust kuvattuna huhtikuussa 2005.


Silja-luokan hytti näytti tällaiselta huhtikuussa 2005.


Caracalla Bath -kylpylän poreallas huhtikuussa 2005.


Buffet Serenade kuvattuna huhtikuussa 2005.


Atlantis Palace on nyt vain muisto enää.


Joe´s Place Pub Promenaden peräosassa huhtikuussa 2005.


Silja Serenade Helsingissä toukokuussa 2005.

Ennen kesäsesonkia 2005 remontoitiin puolet Promenaden puoleisista Silja-luokan hyteistä perhehyteiksi.



Silja Line aloitti syksyn 2005 rohkeasti tuomalla Helsingin linjan laivoilleen Tukholmasta tutun Wallmans show'n. Show pyöri kummallakin Helsingin linjan laivalla joulukuun puoliväliin saakka. Yhteensä laivoilla kiersi kolme ryhmää, joissa kussakin oli puolentusinaa esiintyjää. Wallmans valloitti laivojen perinteisen suuren yökerhon koko illaksi, ja muu yleisö pääsi seuraamaan vasta show'n finaalivaihetta. Wallmans show oli yhdistelmä viihdettä ja ruokaa. Lähes kolmituntiseen kokonaisuuteen sisältyi kolmen ruokalajin illallinen ja yllätyksellinen show.


Commodore Lounge näytti tällaiselta syyskuussa 2005.


Läheltä piti tilanne Tukholman saaristossa KBV 046:n kanssa 4.10.2005
(Lue lisää Onnettomuustutkintakeskuksen sivuilta)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti